8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Hecce Yayıncılık
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 113,114, 115, 116
8. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 113, 114, 115, 116 Cevapları” için “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları” büyük önem taşımaktadır. Bu bölümde, atasözlerinin anlamları ve günlük yaşamdaki yerleri üzerinde durulmuştur. Özellikle Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları içinde atasözlerinin toplum üzerindeki etkileri vurgulanarak, öğrencilere dil ve kültür bilinci kazandırılmaya çalışılmıştır.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Hecce Yayıncılık” başlıkları altında yer alan etkinliklerde, dinleme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiş, ayrıca öğrencilerin dilin zenginliğini fark etmeleri için metin inceleme çalışmaları yapılmıştır. Bu sayfalardaki sorular, atasözlerinin hayatımıza kattığı derin anlamları tartışmaya açmakta ve öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 113-114-115-116
Soru : “El el ile, değirmen yel ile” atasözünden ne anlıyorsunuz? Anlatınız.
Cevap :
“El el ile, değirmen yel ile” atasözü, iş birliği ve dayanışmanın önemini vurgular. “El el ile” ifadesi, insanların birbirlerine yardım ederek daha başarılı olabileceklerini, “değirmen yel ile” kısmı ise bazı şeylerin belirli koşullar ve destek olmadan yapılamayacağını anlatır. Yani insanlar bir arada, yardımlaşarak daha büyük işler başarabilirler.
Soru : Metni, not alarak dinleme yöntemiyle dinleyerek metin içerisinde geçen atasözlerini 5. Etkinlik’e yazınız. Dinleme çalışmasının sonunda 5. Etkinlik’e not ettiğiniz atasözlerini arkadaşlarınızın not ettikleriyle karşılaştınırız.
Cevap : Bu etkinliği arkadaşlarınızla birlikte yapmanız gerekmektedir.
1. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap :
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Atasözünün sözlük anlamı nedir?
Cevap :
Atalarımızın uzun yıllar boyunca edindikleri tecrübeler ve gözlemler sonucunda oluşturdukları, öğüt verici ve bilgece sözlerdir. Kısa, özlü, kalıplaşmış ve toplum tarafından kabul görmüş bir yapıya sahiptirler.
2. Deyimlerle atasözlerinin ortak özelliği nedir?
Cevap :
Hem deyimler hem de atasözleri belirli bir kalıba oturmuş ve değiştirilemez ifadelerdir.
3. Atasözlerinin söz dizimi neden değiştirilemez?
Cevap :
Atasözlerinin sözdizimi değiştirilirse, anlamı ve özgün yapısı bozulur, bu da atasözünün etkisini yitirir.
4. Atasözleri nasıl ortaya çıkmış?
Cevap :
İlk başta bir kişi tarafından söylenmiş, insanlar tarafından benimsenmiş ve kullanıldıkça kalıplaşmıştır. Kullanım sırasında ufak değişikliklere uğrayarak bugünkü halini almıştır.
5. Metinde bu zamana kadar duymadığınız atasözleri var mı? Açıklayınız.
Cevap :
“Acıklı başta akıl olmaz.” atasözünü ilk kez duyuyorum.
3. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Cevap :
Metnin Konusu: Atasözlerinin kökeni, anlamları ve yapısal özellikleri.
Metnin Ana Fikri: Atasözlerinin anlam taşıyan, önemli sözler olması ve korunması gereken bir dil zenginliği olduğudur.
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metinle ilgili aşağıdaki formda verilen ölçütlerden doğru olanlar için
“Evet”, yanlış olanlar için “Hayır” yazan kutuyu işaretleyiniz. Formu doldurduktan sonra
dinlediğiniz metinle ilgili görüşlerinizi yazınız.
Cevap :
(Hayır) Yazar, metne kişisel düşüncelerini katmıştır.
(Evet) Dinlediğim metin, bilgilendirici türde bir metindir.
(Evet) Yazar; yer, zaman ve şahıs öğelerine yer vermemiştir.
(Evet) Neden-sonuç, amaç-sonuç ve benzetme cümlelerine yer vermiştir.
(Evet) Sade ve anlaşılır cümlelere yer vermiştir.
Metinle İlgili Görüşlerim
Cevap: Ali Püsküllüoğlu tarafından kaleme alınan bu metin, atasözleri ve deyimlerin anlamlarını açıklayan ve örneklerle destekleyen bir çalışmadır. Dil açısından sade ve anlaşılır bir üslup kullanıldığı için, okuyucuların konuyu kolaylıkla kavramasına yardımcı olmaktadır.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Metni dinlerken not ettiğiniz atasözlerinin anlamını TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’den bularak aşağıya yazınız.
Cevap :
- Atasözü: Acıklı başta, akıl olmaz.
Anlamı: Büyük sorunlar yaşayan kişiler, mantıklı düşünme yetisini kaybedebilir ve normalde yapmayacakları hatalı davranışlarda bulunabilirler. - Atasözü: Acından kimse ölmemiş.
Anlamı: İnsan ne kadar zor durumda olursa olsun, bir şekilde yaşamını sürdürecek bir çözüm bulur; aç kalacak kadar çaresiz olmaz. - Atasözü: Bir ağaçta gül de biter, diken de.
Anlamı: Aynı aile ya da topluluk içinde hem iyi hem de kötü karakterde insanlar bulunabilir. - Atasözü: Fazla mal göz çıkarmaz.
Anlamı: Elinde fazla mal bulundurmak, her zaman faydalıdır çünkü beklenmedik bir zamanda bu malların bir şekilde kullanımı olur. - Atasözü: Bakmakla usta olunsa kediler kasap olurdu.
Anlamı: Sadece gözlem yapmak yetmez, bir işi öğrenmek için deneyim kazanmak, o işi fiilen yapmak gerekir. - Atasözü: Bir ağızdan çıkan bin ağza yayılır.
Anlamı: Gizli tutulması istenen bir şey bir kez söylenirse, hızla yayılır ve herkes tarafından duyulabilir. - Atasözü: Baba koruk yer, oğlunun dişi kamaşır.
Anlamı: Bir babanın işlediği yanlış veya hataların olumsuz sonuçlarını genellikle çocukları yaşar.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerin yüklemi sondaysa cümlenin yanına “kurallı cümle”, başta ya da ortadaysa “devrik cümle” yazınız. Yüklemi olmayana ise “eksiltili cümle” yazınız.
Cevap :
- Birkaç sözcükle kurulu olanlar olduğu gibi uzun bir cümle biçiminde olanlar da vardır. (kurallı cümle)
- Acından ölmemiş kimse. (eksiltili cümle)
- Görüldüğü üzere bu durumlarda genellikle eş anlamlılar ya da yakın anlamlılar kullanılmaktadır. (kurallı cümle)
- Gün eksilmesin penceremden. (eksiltili cümle)
- Ayrıca kimi atasözümüzün bölgelere göre değişik biçimler aldığı da olur. (kurallı cümle)
- Üstünde yıllanmış bir ceket, altında ise yamalı bir pantalon (eksiltili cümle)
Soru : Yukarıda yaptığınız çalışmadan yararlanarak kurallı, devrik ve eksiltili cümleler arasındaki farkları söyleyiniz.
Cevap :
- Kurallı cümleler, özne, yüklem, tümleç gibi cümle öğelerinin dilbilgisel kurallara uygun şekilde sıralandığı cümlelerdir. Yüklem cümlenin sonunda yer alır. Örneğin, “Birkaç sözcükle kurulu olanlar olduğu gibi uzun bir cümle biçiminde olanlar da vardır.”
- Devrik cümleler, yüklemin cümlenin sonunda olmadığı, cümle öğelerinin alışılmış sıranın dışında kullanıldığı cümlelerdir. Yüklem genellikle başta ya da ortada yer alır.
- Eksiltili cümleler, yüklemi eksik olan, tamamlanmamış cümlelerdir. Cümlenin anlamı verilmiştir, ancak yüklem söylenmemiştir. Örneğin, “Acından ölmemiş kimse.”
7. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “Keskin sirke küpüne zarar.” atasözünün anlamıyla ilgili bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda ikna etme stratejisini uygulayınız. Fikirlerinizin arkadaşlarınız tarafından kabul edilmesini sağlamak için fikirlerinizi destekleyen kaynaklardan, güvenilir delillerden ve verilerden yararlanınız.
Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
“Keskin sirke küpüne zarar.” atasözü, öfkenin ve aşırı tepkilerin en çok kişiye kendisine zarar verdiğini anlatır. Sürekli öfkeli olan bir insan, çevresine zarar verdiği kadar kendi ruhsal ve fiziksel sağlığını da tehlikeye atar. Bilimsel araştırmalar, öfkenin kalp hastalıkları ve yüksek tansiyon gibi sorunlara yol açtığını gösteriyor. Ayrıca, aşırı tepkiler sosyal ilişkilerimizi de bozabilir.
Bu nedenle, öfke ile hareket etmek yerine sakin kalmak hem kendimize hem de çevremize daha fazla fayda sağlar. Atasözü bize sabırlı olmanın ne kadar önemli olduğunu hatırlatıyor.
8. ETKİNLİK
Soru : Yandaki karikatürü inceleyiniz. Çizerin bu karikatürde ne anlatmak istediğini “duyulardan hareketle yazma” yöntemini kullanarak defterinize yazınız. Yazdığınız metni zenginleştirmek amacıyla atasözü, deyim ve özdeyişler kullanınız.
Soru : Yazdığınız metni gözden geçirirken metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Karikatürde, iki kişinin kafasından çıkan ve birbirine karmaşık şekilde yönelen oklar yer almaktadır.
“Dilin söylediği bir söz, yaydan fırlayan ok gibidir. Atılan ok geri dönmez.” atasözüyle birlikte ele alındığında, bu karikatür sözlerin ve düşüncelerin ne kadar güçlü ve kalıcı olabileceğine vurgu yapmaktadır.
Söylenen bir söz, fırlatılan bir ok gibi geri alınamaz ve söylediğimizde etkisi kalıcı bir şekilde devam eder.
“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
Biz 8 sınıf öğrencilerinin lise sınavına hazırlanmak için zamanın ne kadar değerli olduğunu biliyoruz işte bu nedenle Forum MEB sitesini tercih ederek 8 sınıf Türkçe ders kitabı cevapları mı buradan yaparak lise sınavı için kendime zaman ayırıyorum.