8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113


8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 Cevapları kapsamında, öğrenciler Türk destanlarını ve tarihî hikayeleri inceleyerek milli kültürün temel yapı taşlarını keşfederler. Bu sayfalarda, Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları ile Türk milletinin destansı hikayesi olan Ergenekon Destanı’nı derinlemesine analiz ederler.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık”

Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları, bu metinlerde öğrencilerin destanlardaki sembolik anlatımları, tarihsel olayları ve milli kimliği nasıl ele alabilecekleri üzerine sorular ve cevaplar sunar. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık, Ergenekon Destanı gibi Türk tarihine ışık tutan önemli eserleri inceleme fırsatı tanıyarak, öğrencilerin tarihi ve kültürel bilincini artırmayı hedefler.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112


Soru : Sizi çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak ister misiniz? Yazarsanız hangi türü tercih edersiniz? Neden?


Cevap :

Evet, beni çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak isterim. Tercih edeceğim tür öykü olurdu.

Çünkü öykü, olayları daha detaylı ve canlı bir şekilde anlatmama olanak sağlar. Karakterlerin duygularını, olayın geçtiği ortamı ve yaşanan gelişmeleri okuyucuya hissettirmek için en uygun tür olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, öyküde hem gerçek hem de kurgu unsurları birleştirerek daha etkileyici ve düşündürücü bir anlatım oluşturabilirim.


Soru : Metni özetleyerek okuma stratejisine uygun olarak okuyunuz. Bunun için metni
türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz
okuma sırasında aşağıdaki soruları cevaplayınız


1. Metinde anlatılan olay nedir?


Cevap :

Metinde Gök-Türklerin düşmanlarıyla savaşı, yenilgiye uğramaları ve daha sonra Ergenekon denilen bir yere sığınmaları anlatılmaktadır. Gök-Türkler yıllarca bu yerde çoğalmış, ancak zamanla sığmamışlar ve bir demir madeni eriterek dışarı çıkmışlardır. Dışarı çıkmalarının ardından düşmanlarıyla yeniden savaşarak zafer kazanmışlardır.


2. Metindeki karakterler kimlerdir?


Cevap :

Metindeki karakterler Gök-Türk Hanı İl Han, onun oğlu Kayan, yeğeni Tukuz ve Gök-Türklerin padişahı Börte Çene’dir.


3. Metinde anlatılan olay ne zaman, nerede geçmektedir?


Cevap :

Olay, Gök-Türklerin Ergenekon denilen bir yere sığındıktan dört yüz yıl sonra geçmektedir. Olaylar Ergenekon’da ve Gök-Türklerin eski yurtlarında yaşanmaktadır.


4. Metnin serim, düğüm ve çözüm bölümünde neler anlatılmaktadır?


Cevap :

  • Serim: Gök-Türkler ve düşmanları arasında savaş başlar, Gök-Türkler ilk başta üstün gelir, ancak daha sonra bir hileye kurban giderler ve düşmanlarına yenilirler.
  • Düğüm: Gök-Türkler yenildikten sonra Ergenekon’a sığınır, burada çoğalarak yaşamaya devam ederler. Ancak zamanla Ergenekon’a sığmaz hale gelirler ve buradan çıkma kararı alırlar.
  • Çözüm: Bir demir madeni eritilerek Ergenekon’dan çıkış yolu bulunur. Gök-Türkler dışarı çıkıp eski düşmanlarıyla savaşır ve zafer kazanarak öçlerini alırlar.

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Harfleri karışık verilen kelime veya kelime gruplarını sözlük anlamından da yararlanarak yazınız.


Cevap :

Hendek: Geçmeye engel olacak biçimde uzunlamasına kazılmış derin çukur.

Çadır: Keçe, deri, kıl dokuma, sık dokunmuş kalın bez veya plastik maddelerden yapılarak direklerle tutturulan, taşınabilir barınak.

Madenî: Madenle ilgili veya madene özgü olan; madensel, metalik.

Kutsal: Dini bir özelliği olan, saygı duyulan ve yüce görülen.

Kıskaç: Bir şeyi tutup sıkıştırmaya yarayan kerpeten, pense vb. araç.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Metinde birlik ve beraberliği sağlamak için yapılanlar nelerdir? 


Cevap :

Birlik ve beraberliği sağlamak için Türkler düşmanla savaş öncesinde çadırlarını ve sürülerini bir araya toplayarak etrafına hendek kazmış, hep birlikte düşmanlarına karşı direnmişlerdir. Daha sonra, Ergenekon’a sığındıklarında da bir araya gelip çoğalmışlar ve dışarı çıkmak için ortak bir çözüm bulmuşlardır.


2. Türkler savaşta neden yenilmiştir? 


Cevap :

Türkler savaşta, düşmanlarının hile yapması nedeniyle yenilmiştir. Düşman, savaştan kaçıyormuş gibi davranıp Türkleri peşine düşürdükten sonra geri dönerek ani bir saldırı yapmıştır.


3. Savaştan kurtulan Türkler kimlerdir ve nasıl bir yere yerleşmişlerdir?


Cevap :

Savaştan kurtulan Türkler, İl Han’ın oğlu Kayan ve yeğeni Tukuz’dur. Bu iki kişi, dağların içinde, insan yolu düşmeyen, suları, otları ve meyve ağaçları bol olan Ergenekon adlı bir yere yerleşmişlerdir.


4. Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börtü Çene ve Gök-Türkler neler yapmıştır? 


Cevap :

Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börte Çene, tüm illere elçi göndererek Gök-Türklerin yeniden ortaya çıktığını bildirmiştir. Ardından eski düşmanlarına karşı savaşmış ve zafer kazanarak öçlerini almıştır.


 5. Türklerin dağdan çıktıkları ve her gün bayram olarak kutlanan gün, hâlâ kutlanmaktadır. Yukarıdaki metinde söz edilen günün hangi gün olabileceğini tahmin edebilir misiniz? Tahminlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.


Cevap :

Metinde bahsedilen gün, Türklerin demir dağdan çıkıp Ergenekon’dan kurtuldukları gün olarak anlatılmaktadır. Bu gün, Nevruz Bayramı olarak kutlanmaktadır. Nevruz, doğanın uyanışını ve yeni başlangıçları temsil eden bir bayramdır.


3. ETKİNLİK


Soru : “www.eba.gov.tr” genel ağ adresinden “Ergenekon Destanı”nın sesli anlatımını dinleyiniz. Okuduğunuz metin ile dinlediğiniz metni kahramanlar, mekân, zaman ve olay yönünden karşılaştırınız. Tespit ettiğiniz benzer ve farklı yönleri aşağıya yazınız.


Cevap :

Okuduğunuz metin ile sesli anlatımda, kahramanlar, mekân ve olaylar genel olarak benzerlik göstermektedir. Her iki metinde de Gök-Türklerin düşmanlarıyla savaşmaları, yenilmeleri ve Ergenekon’a sığındıktan sonra demir dağdan çıkmaları anlatılmaktadır.

Farklılık olarak, sesli anlatımda kahramanların bazı kişisel özelliklerine daha fazla vurgu yapılmış olabilir ve olayların akışı daha dramatik bir şekilde sunulmuş olabilir. Mekân olarak Ergenekon her iki metinde de doğa harikası bir yer olarak tanımlanırken, zaman açısından olayların geçtiği dönemlerde net bir farklılık gözlenmemektedir.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.


1. Metinde bir toplumu ya da milleti derinden etkilemiş bir olay mı anlatılmaktadır?


Cevap :

Evet, metinde Gök-Türklerin düşmanlarıyla yaptıkları savaş, yenilgileri ve ardından Ergenekon’a sığınarak oradan çıkmaları anlatılmaktadır. Bu olay, Türk milletinin tarihini derinden etkileyen bir olay olarak kabul edilmektedir.


2. Metinde abartılı, olağanüstü unsurlar bulunmakta mıdır? 


Cevap :

Evet, metinde olağanüstü unsurlar bulunmaktadır. Örneğin, Türklerin demirden bir dağı eriterek çıkmaları ve bu olayın bir bayram olarak kutlanması abartılı ve olağanüstü unsurlar arasında yer almaktadır.

Metnin Türü: Bu özelliklerden yola çıkarak, metnin destan türünde olduğunu söyleyebiliriz. Destanlar, bir milletin kahramanlıklarını ve geçmişte yaşadığı önemli olayları abartılı ve olağanüstü unsurlarla birlikte anlatan uzun şiirsel ya da düz anlatılardır.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Yukarıdaki örneklerden yararlanarak okuduğunuz metinde amaç-sonuç, neden-sonuç ve koşul ilişkisi içeren cümleler bularak aşağıya yazınız.


Cevap :

  • Amaç-Sonuç Cümlesi:
    • Dağın demirini eriterek bir yol oluşturmak için odun ve kömür dizdiler.
    • Gök-Türkler, demir dağı eritip dışarı çıkmak amacıyla yetmiş yerde körük kurdular.
  • Neden-Sonuç Cümlesi:
    • Düşmanlar, Türklerin çadırlarını yağmaladılar, çünkü savaşı kazanmışlardı.
    • Gök-Türkler dört yüz yıl boyunca Ergenekon’da yaşadılar, çünkü oradan çıkacak bir yol bulamıyorlardı.
  • Koşul Cümlesi:
    • Eğer dağların arasından bir yol izleyip bulamazsak, burada kalmaya devam edeceğiz.
    • Eğer demir dağı eritip bir yol bulmazsak, dışarı çıkamayacağız.

6. ETKİNLİK


Soru : Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde abartma sanatı içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.


Cevap :

  • “Türk illerinde Gök-Türk oku ötmeyen, Gök-Türk kolu yetmeyen bir yer yoktu.”
    • Bu cümlede Gök-Türklerin her yere hakim olduğu abartılarak anlatılmıştır.
  • “Türkler, düşmanları öldüre öldüre çadırlarına geldiler. Çadırlarını mallarını öyle aldılar ki bir ev kurtulmadı.”
    • Düşmanların Türklerin çadırlarına tamamen hakim olduğu ve hiçbir şeyin kurtulmadığı abartılı bir şekilde ifade edilmiştir.
  • “O yeri görünce Tanrı’ya şükürler kıldılar.”
    • Ergenekon’da buldukları yeri aşırı olumlu ve abartılı bir şekilde Tanrı’ya şükrederek tarif etmeleri, yerin güzelliğini vurgulamak için abartma sanatını kullanmaktadır.

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerden yüklemi isim ya da isim soylu kelime olanların altına “isim cümlesi”, fiil olanların altına “fiil cümlesi” yazınız.


Cevap :

  • Padişahın Hasan adında cömert, iyi yürekli bir veziri vardır. (İsim cümlesi)
  • Bizim için kocaman bir pasta yapmış. (Fiil cümlesi)
  • Toplantının bu kadar uzamasına şaşırdım. (Fiil cümlesi)
  • Şairin kullandığı kelimeler gerçekten çok farklıydı. (İsim cümlesi)
  • Konuşurken beden dilimi etkili bir biçimde kullandım. (Fiil cümlesi)
  • Türk milleti misafirperverdir. (İsim cümlesi)

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Ergenekon Destanı” adlı metni okuduktan sonra anlamını öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak metinde geçen kültürel unsurları anlatan bilgilendirici bir metin hazırlayınız. Hazırladığınız metinden yararlanarak sınıfınızda bu kültürel unsurlarla ilgili bir konuşma yapınız.

Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.


Cevap :

Ergenekon Destanı ve Kültürel Unsurlar

“Ergenekon Destanı”, Türk milletinin tarihî ve kültürel mirasını yansıtan önemli bir eserdir. Metinde geçen bazı kültürel unsurlar:

  1. Kahramanlık: Türklerin birlik içinde düşmanlarına karşı cesaretle savaştığını gösterir.
  2. Doğa ile Yaşam: Destanda yer alan doğal güzellikler, Türklerin doğaya olan bağlılıklarını simgeler.
  3. Demircilik: Demirin eritilmesi, Türklerin zanaatkarlık ve sanatsal yeteneklerini vurgular.
  4. Aile Bağları: Kayan ve Tukuz karakterleri, Türk toplumunda aile ve soy bağlarının önemini gösterir.
  5. Bayram Geleneği: Ergenekon’dan çıkış günü, Türklerin geçmişe bağlılıklarını ve geleneklerine saygılarını simgeler.

Bu unsurları etkili bir beden diliyle sunarak, Türk kültürünün zenginliğini sınıf arkadaşlarınıza anlatabilirsiniz.


9. ETKİNLİK


Soru : Destanlarla ilgili bir araştırma yapınız.

Araştırma sırasında yararlandığınız bilgi kaynaklarının adı, yazarı, basım yılı, basım yeri, yayınevini; genel ağ üzerinden yaptığınız araştırmalar için de genel ağ adresi, genel ağ adresine erişim tarihini aşağıya not ediniz. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri yazılı hâle getirmeden önce bir taslak hazırlayınız. Taslağınızda giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer vermeniz gerektiğini unutmayınız.

Hazırladığınız taslağa bağlı kalarak metninizi dosya kâğıdına yazınız. Metni hazırlarken yararlandığınız kaynakları, metnin sonunda oluşturacağınız kaynakça bölümüne alfabetik sırayla yazınız.

Metninizi gözden geçirirken metninizdeki varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız metni sınıf panosunda paylaşabilirsiniz.


Cevap :

Taslak: Destanlarla İlgili Araştırma

Giriş

  • Destanların tanımı ve önemi
  • Türk destanlarının genel özellikleri

Gelişme

  • Türk destanlarının içerikleri ve temaları
    • Kahramanlık, doğa, gelenek ve görenekler
  • Önemli Türk destanları (örnekler)
    • Ergenekon Destanı
    • Oğuz Kağan Destanı
    • Dede Korkut Hikâyeleri
  • Destanların edebiyattaki yeri ve etkisi
    • Ağızdan ağıza aktarımlar
    • Yazılı edebiyata geçiş süreci

Sonuç

  • Destanların kültürel miras üzerindeki etkisi
  • Günümüzde destanların önemi ve devam eden gelenekler

Kaynakça

  1. Banarlı, Nihad Sâmi. Resimli Türk Edebiyâtı Târihi I. 1968, İstanbul: Edebiyat Yayınları.
  2. Türkmen, Selçuk. “Türk Destanlarının Özellikleri”. Erişim adresi: www.turkdestanlari.com, 03 Ekim 2024.
  3. Yılmaz, Ahmet. Destan ve Efsaneler. 2015, Ankara: Türk Kültür Yayınları.

Metin Örneği

Destanlar: Türk Kültürünün Ayna

Destanlar, bir milletin tarihini, kültürünü ve değerlerini yansıtan önemli edebi eserlerdir. Türk destanları, zengin bir kültürel mirasın parçasıdır ve Türk milletinin kahramanlık hikâyelerini, doğayla olan ilişkisini ve geleneklerini aktarmaktadır.

Türk destanlarının temaları genellikle kahramanlık, doğa ve gelenekler üzerinedir. Örneğin, Ergenekon Destanı Türk milletinin zor zamanlarda nasıl birleşip mücadele ettiğini anlatırken, Oğuz Kağan Destanı ise kahramanlık ve liderlik temasını işler. Bu destanlar, ağızdan ağıza aktarılmış ve zamanla yazılı hale getirilmiştir. Yazılı edebiyatın gelişimiyle birlikte, destanların önemi artmış ve Türk kültürünün temel taşları haline gelmiştir.

Sonuç olarak, destanlar Türk kültürel mirasının önemli bir parçasıdır. Günümüzde bu destanlar, geçmişe olan bağlılığımızı ve Türk milletinin değerlerini yaşatmaktadır. Destanların yalnızca tarihi birer belge değil, aynı zamanda ulusal kimliğimizin de önemli bir unsuru olduğu unutulmamalıdır.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score