8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48 Gezegen Yayıncılık
Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Zekât ve Sadaka İbadeti Cevapları Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Zekât ve Sadaka İbadeti Cevapları
“8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 Cevapları”, öğrencilerin zekât ve sadaka ile ilgili etkinlikleri anlamalarını ve çözmelerini kolaylaştırır. “Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Zekât ve Sadaka İbadeti Metni Etkinlik Cevapları”, bu ibadetlerin bireysel ve toplumsal faydalarını anlatan sorulara cevaplarla destek sağlar.
“8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Gezegen Yayınları Ders Kitabı Cevapları”, zekât ve sadakanın uygulanışını ve dinimizdeki yerini açıklayıcı bilgiler içerir. “8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48 Gezegen Yayıncılık”, öğrencilerin bu ibadetlerin amacını ve anlamını derinlemesine kavramalarına yardımcı olur.
8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48
Soru : Öğrendiklerinizden hareketle arkadaşlarınızla İslam’ın paylaşma ve yardımlaşma ile ilgili öğütlerinden örnekteki gibi ilkeler belirleyip değerlendiriniz.
Cevap :
- Yardımlaşma ve dayanışma toplumun birleştirici gücüdür.
- Zekât ve sadaka, malın temizlenmesi ve bereketlenmesine vesile olur.
- İhtiyaç sahiplerine yardım etmek Allah’ın rızasını kazandırır.
- Cimrilikten ve israftan kaçınılmalıdır.
- Sadaka, sadece maddi değil manevi bir destek de olabilir (güler yüz göstermek gibi).
Soru : Zekât ve sadaka ibadeti ile ilgili neler biliyorsunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Zekât, İslam’ın şartlarından biridir ve belirli bir mal varlığına sahip Müslümanların her yıl mallarının bir kısmını ihtiyaç sahiplerine vermesidir. Sadaka ise gönüllü olarak yapılan yardımlardır ve mal ile sınırlı olmayıp, iyilik yapma veya güzel söz söyleme şeklinde de olabilir.
Soru : “Zekât vermek” ifadesi sizde hangi anlamları çağrıştırıyor? Arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap : Zekât vermek, ihtiyaç sahiplerine yardım etmek, toplumsal dengeyi sağlamak ve malın bereketlenmesi anlamını çağrıştırır. Aynı zamanda, Allah’a şükür ve kulluk bilincini pekiştiren bir ibadettir.
8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : Arkadaşlarınızla zekât konusunda öğrendiklerinizi 5N1K (ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin, kim) formülüyle değerlendiriniz.
Cevap :
- Ne? Zekât, belirli bir malın ihtiyaç sahiplerine verilmesidir.
- Nerede? Zekât, Müslüman toplumda yoksulların bulunduğu her yerde verilebilir.
- Ne zaman? Yıl içinde belirli bir zaman diliminde, genellikle Ramazan ayında tercih edilir.
- Nasıl? Malların veya kazancın belirli bir oranı hesaplanarak ihtiyaç sahiplerine dağıtılır.
- Niçin? Toplumsal dayanışmayı sağlamak ve Allah’ın rızasını kazanmak için.
- Kim? Mal varlığı nisap miktarını geçen Müslümanlar.
“Mallarını Allah yolunda harcayan, sonra da harcadıklarının peşinden (bunları) başa kakmayan ve gönül incitmeyenlerin Rab’leri katında müKafatları vardır. Onlar için korku yoktur. Onlar üzülmeyeceklerdir de.” (Bakara suresi, 262. ayet.)
“Ey iman edenler! Allah’a ve ahiret gününe inanmadığı hâlde insanlara gösteriş olsun diye malını harcayan kimse gibi sadakalarınızı başa kakmak ve gönül kırmak suretiyle boşa çıkarmayın. Böylesinin durumu, üzerinde biraz toprak bulunan ve maruz kaldığı şiddetli yağmurun kendisini çıplak bıraktığı bir kayanın durumu gibidir. Onlar kazandıklarından hiçbir şey elde edemezler…” (Bakara suresi, 264. ayet.)
Soru : Yukarıdaki ayetlerden zekât verirken dikkat edilmesi gereken ilkeleri çıkarıp arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap :
- Zekât verirken gösterişten kaçınılmalı ve sadece Allah rızası gözetilmelidir.
- Başa kakarak veya gönül kırarak yardım yapılmamalıdır.
- Yardım yapılan kişiler incitilmemeli, saygılı davranılmalıdır.
- Zekât, malın bereketi ve temizliği için samimi bir niyetle verilmelidir.
Soru : Halk arasında “Verilmiş sadakan varmış.” sözü niçin söylenir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap : Bu söz, insanın başına gelebilecek bir kaza, bela veya sıkıntının yardımları sayesinde önlendiği inancını ifade eder. Yapılan hayır ve sadakaların, Allah katında bir koruma sağladığı düşünülür ve bu nedenle insanlar sıkça bu ifadeyi kullanır.
8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Sadaka-i câriye kapsamına giren örnekler bularak arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap :
Maddeler Halinde Sadaka-i Câriye Kapsamına Giren Örnekler
- Cami, okul veya hastane yaptırmak: İnsanlara sürekli fayda sağlayan bu yapılar, sadaka-i câriyenin önemli örneklerindendir.
- Kütüphane kurmak veya kitap bağışlamak: İnsanların bilgi edinmesine katkıda bulunmak, sürekli sevap kazandıran bir hayırdır.
- Kuyular açtırmak: Su ihtiyacını karşılayarak uzun süreli bir hizmet sağlamak, sadaka-i câriyenin güzel bir örneğidir.
- Ağaç dikmek: Meyve veren veya gölgesiyle fayda sağlayan ağaçlar, sürekli sevap kazandırır.
- Hayırsever vakıflar kurmak: İnsanlara sürekli yardım eden vakıflar, sadaka-i câriye kapsamına girer.
- İlim ve eğitim hizmetlerine destek olmak: İnsanlara fayda sağlayan eğitim araçları veya teknolojilerinin temin edilmesi de bu kapsama dahildir.
Bu tür hayırlar, hayır yapan kişi öldükten sonra da sevap kazandırmaya devam eder.
8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
SADAKA TAŞLARI
İslam dini, hâli vakti yerinde olanların, fakirlere sağ elin ver- Sadaka taşı, İmrahor Camii, Üs2.6 küdar, İstanbul diğinden sol elin haberi olmayacak şekilde yardım etmelerini emreder. Yardımların gizlice verilmesi, yardım alanların rencide edilmemesi açısından son derece önemlidir. İşte eskiden en göze batmayan yardım şekillerinden biri, “sadaka taşları” kullanılarak yapılanlardı. Sadaka taşlarının üst kısımlarının ortasına çanağa benzer bir oyuk açılır, gizlice sadaka vermek isteyenler parayı buraya bırakırlardı. Taşların yanında, tepelerine rahatça ulaşılabilmesi için birkaç basamak konurdu. Hâli vakti yerinde olan insanlar, semtin fakir insanları için gönüllerinden koptuğu kadarıyla bu taşların üzerine para bırakırlardı
Semtin fakirleri de ihtiyaçları kadar parayı burada birikenden alırlar, geri kalanı diğer ihtiyacı olan fakirler için bırakırlardı. İhtiyacı olmasına rağmen dilenmekten çekinen veya derdini kimselere açamayan fakirler açısından sadaka taşları hayati ihtiyaçlarını karşıladıkları bir bereket kaynağıydı. O dönemdeki fakirlerde de öyle bir bilinç oluşmuştu ki kendileri gibi ihtiyacı olan başka insanları da düşünerek bırakılan paraların tamamını değil, yalnızca acil ihtiyaçları kadarını alırlardı.
Sadaka taşlarına gelenlerden kimin bu taşlara para koymak, kimin para almak için geldiğini Allah’tan (cc) başka kimse bilmezdi. Vermek isteyen sessizce sadakasını oraya koyarken ihtiyaç sahibi de ihtiyacı kadar parayı gizlice alıp uzaklaşırdı. Böylece sadaka vereni kimse tanımadığı için riya da söz konusu olmazdı. Çoğunlukla kimse farkında olmadığından fakirin de onuru zedelenmezdi. Buralardan acil ihtiyaçlarını karşılamak için para alan fakirler, bu taşlara sadaka bırakan meçhul hayırseverlere dua etmeyi ihmal etmezlerdi. Böylece buralara gizlice para bırakarak hayır işleyenler, hiç tanımadıkları ve bilmedikleri fakirlerin duasını alırlardı. Ahmet Hamdi Akseki, İslam Dini, Diyanet Reisliği Yayını, Ankara, 1960, s. 93.
Soru : Sizce kültürümüzdeki sadaka taşı uygulamasının önemi nedir? Arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap : Sadaka taşları, yardımlaşmanın en güzel örneklerinden biridir. Bu uygulama, toplumda gizli yardımlaşmayı teşvik ederek insanların onurunu korumayı ve ihtiyaç sahiplerini rencide etmeden destek olmayı amaçlamıştır. Aynı zamanda, ihtiyaç sahiplerine karşı toplumda bir duyarlılık oluşturmuş ve sosyal adaletin sağlanmasına katkıda bulunmuştur. Bu taşlar, bireyler arasındaki dayanışmayı artırarak ahlaki değerlerin korunmasına yardımcı olmuştur.
8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
Soru : Sadaka-i câriye kapsamına giren örnekler bularak arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap :
Madde Madde Sadaka-i Câriye Kapsamına Giren Örnekler Şunlardır ;
- Cami, okul veya hastane yaptırmak.
- İhtiyacı olan bölgelerde su kuyuları açtırmak.
- Meyve veren ağaçlar dikmek.
- Fakirler için kalıcı yardımlaşma fonları oluşturmak.
- Eğitime katkı sağlamak için burs fonları veya kitap bağışları yapmak.
“8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48 Gezegen Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.