7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları

Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61


7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 Cevapları” ile ilgili olarak, Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları‘na ulaşmak isteyen öğrenciler için önemli bir kaynak niteliğindedir. Bu metin, Forum MEB 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile birlikte çalışıldığında, Atatürk’ün liderliğindeki Kurtuluş Savaşı’nın önemini anlamak için büyük bir fırsat sunmaktadır.


“7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları”

Metin, öğrencilerin tarihi olayları öğrenirken aynı zamanda barışın değerini kavramalarına yardımcı olur. 7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları‘ndaki etkinlikler, bireylerin Atatürk’ün barışa olan inancını ve özgürlük mücadelesini daha iyi anlamalarını sağlamak için hazırlanmıştır. Bu sayfalar, hem bilgi edinmeyi hem de düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan sorular ve etkinliklerle doludur.


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI 


Soru : “Atatürk ve Millî Mücadele” ile ilgili araştırdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

ATATÜRK VE MİLLÎ MÜCADELE

Yurdu sardı düşman, dört bir yan,
Bir ışık belirdi Samsun’dan.
Kurtuluş umudu yeşerdi yeniden,
Ordular, millet birlikte direndi.

Atatürk önder oldu halka,
Düşmanı kovmak, hedef ufukta.
Bağımsızlık ateşi yandı her cephede,
Zaferle süslendi Anadolu’nun her köşesi.


Soru : “Barış” kelimesinin size çağrıştırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Açıklayınız.


Cevap :

“Barış” kelimesi bana huzuru, güveni ve kardeşliği çağrıştırıyor. İnsanların savaşsız, kavgasız bir dünyada bir arada yaşadığı bir düzeni ifade eder.

Barış, yalnızca silahların susması değil, insanların birbirlerine sevgi ve saygıyla yaklaşması, toplumda adaletin ve eşitliğin sağlanması demektir. Barışın olduğu yerde umut, dayanışma ve mutluluk vardır.


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Kutularda harfleri karışık hâlde verilen kelimelerin doğru biçimlerini açıklamalardan hareketle bulup örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

  1. Üniforma – Silahlı kuvvetlerin resmî giysisi.
  2. İdeal– Amaç edinilen, ulaşılmak istenen şey, ülkü.
  3. Uğurlamak – Gideni esenlik ve sevgi dilekleriyle geçirmek, yolcu etmek.
  4. İşgal – Bir yeri ele geçirme.
  5. Cephane – Ateşli silahlarla atılmak için hazırlanan her türlü patlayıcı madde, mühimmat.
  6. Tutsak – Savaşta ele geçen düşman, esir.
  7. Rıhtım – Bir akarsu veya deniz kıyısında yapılmış, gemilerin indirme bindirme veya yükleme boşaltma yapabileceği yer.

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.


1. Barış’ın öğretmeni nasıl bir ödev vermiştir? Anlatınız.


Cevap :

Barış’ın öğretmeni, öğrencilerine Atatürk’ün İstanbul’dan Samsun’a gidişiyle ilgili bir ödev vermiştir. Öğrencilerden bu konuyla ilgili araştırma yapmalarını istemiştir.


2. Barış, ödevini hazırlamak için neler yapmıştır? Anlatınız.


Cevap :

Barış, ödevini hazırlamak için eve gelir gelmez babasının bilgisayarını kullanarak Atatürk ile ilgili fotoğraflar aramaya başlamıştır. İnternette gezinirken “Atatürk’ü Yaşamak” adlı bir site bulmuş ve o siteye tıklayarak araştırmasını sürdürmüştür.


3. Mustafa Kemal Paşa’nın Barış’ın ismiyle ilgili yorumu ne olmuştur? Açıklayınız.


Cevap :

Mustafa Kemal Paşa, Barış’ın adını çok beğendiğini söylemiş ve insanlığın en önemli amacının barışı sağlamak olduğunu vurgulamıştır.


4. Mustafa Kemal Paşa, Bandırma Vapuru’yla rıhtımdan ayrılırken nasıl bir haber almıştır? Açıklayınız.


Cevap :

Mustafa Kemal Paşa, vapura binmek üzereyken İngilizlerin Bandırma Vapuru’nu izleyeceği ve Karadeniz’de batırmaya çalışacakları yönünde bir haber almıştır.


5. “Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesinin sizde
uyandırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Anlatınız.


Cevap :

“Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesi, Millî Mücadele’nin sadece silahlı bir mücadele olmadığını, aynı zamanda halkın bir araya gelerek ortak bir amaç etrafında birleşmesini anlatıyor.

Atatürk, özgürlük ve bağımsızlık fikrini milletine aşılayarak, bir ulusun yeniden doğuşunu sağlamıştır. Bu cümle, Millî Mücadele’nin esas gücünün silahlardan değil, halkın inanç ve kararlılığından geldiğini düşündürüyor.


6. Barış’ın yerinde siz olsaydınız Atatürk’e Millî Mücadele’yle ilgili neler sormak isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.


Cevap :

Barış’ın yerinde olsaydım, Atatürk’e Millî Mücadele döneminde karşılaştığı en zor anların ne olduğunu ve milletin moralini nasıl yüksek tutmayı başardığını sormak isterdim. Çünkü bu zorlu süreçte Atatürk’ün liderlik becerileri ve stratejik zekası, halkın umudunu ve inancını diri tutmakta çok önemli bir rol oynamıştır.


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını Türk Dil Kurumunun https://sozluk.gov.tr adresindeki Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden araştırarak öğreniniz.


Cevap :

Deyimlerin Anlamları:

  • Gözleri dolmak: Duygulanıp gözlerine yaş gelmek.
  • Göğsü kabarmak: Büyük bir sevinç ve gurur duymak.
  • Göze almak: Bir işin sonundaki kötü durumları düşünerek o işe girişmek.
  • Dize getirmek: Yenmek, boyun eğdirmek.
  • Yola koyulmak: Yola çıkmak, bir işe başlamak.

Soru : Aşağıdaki cümleleri, anlamını öğrendiğiniz deyimlerden uygun olanları kullanarak neden sonuç ilişkisi oluşturacak şekilde tamamlayınız.


Cevap :

Cümleleri Tamamlama:

  • Türk milleti, bağımsızlığına olan düşkünlüğünden dolayı bütün işgalcileri dize getirmiştir.
  • Askerler sabah erkenden yola koyulmuş için akşam olmadan cepheye ulaşmışlardı.
  • Kahraman bir ecdadın torunları olduğumuz için göğsümüz kabarıyor.
  • Millî Mücadele gazisi dedem, anılarını anlatırken gözleri dolardı çünkü o günleri hatırladıkça çok duygulanırdı.
  • Millet, Millî Mücadele’ye bütün varlığıyla destek oluyordu çünkü her şeyi göze almıştı.

7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


4 . ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki bölümleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.


Cevap :

Gerçek Hayatta Karşılaşılabilecek Olaylar:

  • Barış’ın öğretmeninin Atatürk ile ilgili öyküler anlatması.
  • Barış’ın öğretmeninin Atatürk’ün İstanbul’dan Samsun’a gidişiyle ilgili bir ödev vermesi.
  • Barış’ın evde bilgisayar başına geçerek ödevini hazırlamak için fotoğraf araması.
  • Atatürk’ün Bandırma Vapuru’na binerek Anadolu’ya gitmek için hazırlık yapması.

Gerçek Hayatta Karşılaşılamayacak Olaylar:

  • Barış’ın bir web sitesine tıkladıktan sonra kendini Atatürk’ün yanında bulması.
  • Barış’ın Atatürk ile birlikte Şişli’deki evden çıkıp faytona binmesi.
  • Barış’ın bir subay üniforması giyerek Mustafa Kemal Paşa ile Bandırma Vapuru’na binmesi.

5 . ETKİNLİK


Soru : Aşağıda, Barış’ın defterine yazdığı yazılardan bazıları yer almaktadır. Bu
yazıları önemli gördüğünüz yerleri işaretleyerek okuyunuz.

Bugün 29 Mayıs 1919. On gün oldu biz Samsun’a ay ak basalı. Dört gün önce Havza’ya geldik. Her taraftan işgal haberleri geliyor. Ama iyi haberler de var. Çeşitli yörelerde askerlerimiz düşmanla savaşıyor. Direniş için dernekler kuruluyor. Gönüllüler cepheye koşuyor. (…) Buralarda her yer yemyeşil. Öyle güzel ki… Keşke bu savaş olmasaydı.

Bugün 10 Ocak 1921. Rüzgârlı bir geceydi. Pencereden gökyüzüne baktığımda hızla akan parçalı bulutları gördüm. Kılıçlarını çekmiş, düşmanın üstüne doğru akan atlılara benziyordu bulutlar.
En öndeki bulut parçası ona, Mustafa Kemal Paşa’mıza benziyordu. Hemen çağırıp gösterdim. Bu görüntüler onu da çok heyecanlandırdı. Gökyüzünü kaplayan bulutlar bir anda uçup gitti. Işıl ışıl yıldızlarla dolu bir gökyüzü kaldı geriye. “İşte, geleceğimiz böyle yıldızlarla kaplı olacak.” dedi başımı okşayarak. “Keşke ben de silah kuşanıp cephede savaşanların yanında yerimi alabilsem.” dedim. Bu dileğimi duyduğunda “Savaşmak için çok küçüksün Barış.” dedi, “Senin savaşın zaferden sonra başlayacak. Bilgi savaşı, ilerleme savaşı…” Söylemek istediklerini anladığımı sanıyorum. (…) Ben yatmaya giderken “Yarın büyük bir gün olacak.” dedi Mustafa Kemal Paşa.


Cevap :

Barış’ın defterine yazdığı yazılardan dikkat çeken ve önemli olan yerler şunlardır:

  • “Her taraftan işgal haberleri geliyor. Ama iyi haberler de var. Çeşitli yörelerde askerlerimiz düşmanla savaşıyor. Direniş için dernekler kuruluyor. Gönüllüler cepheye koşuyor.”
    Bu cümleler, o dönemdeki direniş ruhunu ve halkın kurtuluş mücadelesine verdiği desteği yansıtmaktadır. İnsanların işgale karşı birleşip örgütlenmesi, mücadelenin büyüklüğünü gösteriyor.
  • “Gökyüzünü kaplayan bulutlar bir anda uçup gitti. Işıl ışıl yıldızlarla dolu bir gökyüzü kaldı geriye. ‘İşte, geleceğimiz böyle yıldızlarla kaplı olacak.’ dedi başımı okşayarak.”
    Bu sözler, Mustafa Kemal Paşa’nın geleceğe olan inancını ve umut dolu bir Türkiye’yi hayal ettiğini anlatıyor. Aynı zamanda gençlere olan güveni de bu sözlerde görülmektedir.
  • “Savaşmak için çok küçüksün Barış. Senin savaşın zaferden sonra başlayacak. Bilgi savaşı, ilerleme savaşı…”
    Bu cümle, gelecekte gençlerin üstleneceği sorumlulukları ve mücadeleyi bilgiyle, eğitimle sürdüreceklerini vurguluyor. Mustafa Kemal, sadece cephede değil, sonrasında da büyük bir mücadelenin devam edeceğini ifade ediyor.

7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen özelliklerden hangileri Barış’ın defterine yazdığı yazılarda görülmektedir. Yanlarına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.


Cevap :

1. Dizelerden oluşmuştur.
(X) 2. Yaşanan olaylar günü gününe yazılmıştır.
(X) 3. Birinci kişi ağzından yazılmış kısa yazılardır.
4. Bir tekerleme ile başlamıştır.
(X) 5. Yazarın duygu ve düşüncelerini yansıtmaktadır.


Soru : Yukarıda özelliklerini işaretlediğiniz metin türünü aşağıya yazınız.


Cevap :

Metin Türü: Günlük (Günce)


Soru : Yukarıda özelliklerini öğrendiğiniz metin türüne uygun bir yazı yazınız. Yazınızı öğretmeninizle kontrol ederek gerekli düzenlemeleri yapınız.


Cevap :

Bugün sabah erkenden kalktım. Hava soğuktu, ama içimde büyük bir heyecan vardı. Okulda yapılan konuşmalarda Millî Mücadele yıllarına dair birçok şey öğrendik. Öğretmenimiz, o zorlu günlerde insanların gösterdiği cesaretten ve inançtan bahsetti.

Eve geldiğimde, bir an durup düşündüm; acaba o yıllarda ben de olsaydım neler yapardım? İçimde büyük bir sorumluluk hissediyorum. Atatürk’ün dediği gibi, bizim savaşımız artık bilgi ve bilimle. Yarın daha çok çalışmak için kendime söz verdim.


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları


6 . ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.


Cevap :

(…) 1923 yılının Ekim ayı idi. Ekim ayının da 29. günü. Toplar atılmaya başladı. Tam yüz bir pare top… Memleket, bayram sevinci içindeydi. Cumhuriyet’in ilan edildiğini duyan büyük küçük, kadın erkek, çoluk çocuk, tanıdık tanımadık birbirini kucaklıyor; yurt çapında Cumhuriyet onuruna şenlikler yapılıyordu. (…)

Mükerrem Kâmil SU (Kısaltılmıştır.)


Soru : Okuduğunuz metinden hareketle “Cumhuriyet coşkusu” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda, anlamlarını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarından yararlanınız.


Cevap :

Konuşma Metni: “Cumhuriyet Coşkusu”

Sevgili arkadaşlar,

Bugün burada Cumhuriyet coşkusunu paylaşmak için bir araya geldik. 1923 yılının Ekim ayı, Türk milletinin tarihine altın harflerle yazılmış bir dönüm noktasıdır. 29 Ekim’de, topraklarımızda bir umut ışığı parlamış, cumhuriyetin ilanı ile birlikte ülkemiz yeni bir kimlik kazanmıştır.

Cumhuriyet, sadece bir yönetim biçimi değil; aynı zamanda özgürlük, eşitlik ve adaletin simgesidir. O gün, tüm ülke büyük bir bayram sevinci içindeydi. Küçük, büyük; kadın, erkek; çoluk, çocuk herkes, bu onurlu günü kutlamak için bir araya geldi. Şenlikler, törenler düzenlendi. Topların atılmasıyla birlikte, yüreklerdeki gurur da gür bir şekilde yankılandı.

Cumhuriyet, bizlere düşünce ve ifade özgürlüğü verdi. Bu değerleri korumak ve yaşatmak bizim en büyük sorumluluğumuzdur. Atatürk’ün dediği gibi, “Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir.” Bizler de bu egemenliği koruyarak, geleceğimize daha aydınlık bir şekilde yürümeliyiz.

Unutmayalım ki, Cumhuriyet, bizlere ışık tutan bir yoldur. Onu korumak, yaşatmak ve geliştirmek hepimizin ortak görevidir. Hep birlikte, Cumhuriyet coşkusunu bir bayrak gibi dalgalandırmalı ve onu gelecek nesillere taşımak için el birliğiyle çalışmalıyız.

Teşekkür ederim!


Soru : Aşağıya “Cumhuriyet” konulu akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık koyunuz.


Cevap :

Akrostiş Şiir: “Cumhuriyet”

Cocukların gülüşünde,
Umut ışığı parlıyor,
Memleketin her köşesinde,
Hürriyet için savaşıyor.
Uğruna dökülen kanlar,
Ruhumuzu canlandırıyor,
İlkelerin ışığında,
Yükseliyor milletim,
Egemenlik bizimdir,
Tüm dünya görüyor.

Başlık: Cumhuriyetin Işığı


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları


7 . ETKİNLİK


Soru : Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözünden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

Bilgilendirici Metin: Atatürk’ün İlim ve Fen Anlayışı

Mustafa Kemal Atatürk, “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözüyle bilimin ve teknolojinin önemini vurgulamıştır. Atatürk, çağdaşlaşmanın ve ilerlemenin ilim ve fenle mümkün olduğunu belirtmiş, eğitim sisteminde reformlar yaparak bilimin önünü açmıştır.

Bilimsel araştırmalara verdiği önem, Türkiye’nin gelişimini hızlandırmış ve çağdaş ülkelerle aynı seviyeye ulaşmasını hedeflemiştir. Atatürk’ün bu anlayışı, günümüzde de bilime yapılan yatırımların gerekliliğini hatırlatmaktadır.


GELECEK DERSE HAZIRLIK 


Soru : Çanakkale Savaşı kahramanlarının fedakârlıklarıyla ilgili araştırma yapınız.


Cevap :

Çanakkale Savaşı, Türk milletinin destanı haline gelen büyük bir mücadelenin adıdır. 1915-1916 yılları arasında gerçekleşen bu savaş, Türk askerinin vatan sevgisi, cesareti ve fedakârlığı ile doludur. Araştırma yaparken aşağıdaki konulara odaklanabilirsiniz:

  1. Kahramanlık Hikayeleri: Savaş sırasında öne çıkan Türk kahramanlarının (örneğin, Seyit Onbaşı ve Yahya Çavuş) başarıları ve fedakârlıkları hakkında bilgi toplayın.
  2. Savaşın Stratejisi: Çanakkale Savaşı’nın stratejik önemi ve Türk ordusunun kullandığı taktikler üzerine araştırma yapın.
  3. İnsanlık Durumu: Savaşın zorlukları, askerlerin karşılaştığı şartlar ve bu şartlara karşı gösterdikleri direnç üzerine yazılar okuyun.

“7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları” konusunun videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score