6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 97, 98, 99, 100, 101, 102
6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97, 98, 99, 100, 101, 102 Cevapları”, Türkçe dersinde öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler sunmaktadır. Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, bu metnin detaylı analizi için gereken sorular ve cevaplar içerir. Öğrenciler, metni dinleyerek not alma, anlam çıkarma ve kritik düşünme becerilerini pekiştirme fırsatı bulurlar.
Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, bu süreçte öğrencilerin yanıtlarını doğrulamak ve öğrenme süreçlerini geliştirmek için önemli bir kaynak sunar. “6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları”, dinleme etkinlikleri ile birlikte dil bilgisi ve kelime dağarcığını zenginleştirerek öğrencilere kapsamlı bir öğrenme deneyimi sağlar.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102
HAZIRLIK
1. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin size hissettirdiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
YÜKSEK EVDE OTURANIM TÜRKÜSÜ
Evleri yüksek kurdular
Önlerinde uzun balkon
Sular aşağıda kaldı
Aşağıda kaldı ağaçlar
Evleri yüksek kurdular
On bin basamak merdiven
Bakışlar uzakta kaldı
Uzakta kaldı dostluklar
Evleri yüksek kurdular
Cama betona boğdular
Usumuzdaydı unuttuk
Topraktan uzakta kaldı
Toprağa bağlı olanlar
Gülten AKIN
Cevap :
Şiir, modern yaşamın yüksek binalarla doğadan kopmayı ve insan ilişkilerinin zayıflamasını ele alıyor. Yüksek evlerin inşa edilmesi, insanların doğa ile olan bağlarını kopardığı gibi, dostlukları ve sosyal ilişkileri de etkiliyor. Şair, bu durumu “toprak” ve “doğa” ile “beton” ve “cam” arasındaki çatışma ile ifade ediyor. Sonuç olarak, şiir, okuyucuyu yaşam alanlarını sorgulamaya ve doğayla olan ilişkisini yeniden değerlendirmeye yönlendiriyor.
2. Metni, önemli gördüğünüz yerlerini defterinize not ederek dinleyiniz.
Cevap :
Metinde, bitkilerin insanlardan duyduğu rahatsızlık ve çevresel sorunlarla ilgili kaygıları vurgulanmaktadır. İşte metinle ilgili soruların cevapları:
- Bitkileri ürküten şey nedir?
Bitkileri ürküten şey, çevresel kirlilik, savaşlar ve insanların doğaya karşı kayıtsızlığıdır. - Bitkiler en çok nelerden yakınmaktadır?
Bitkiler, insanların bencilliğinden, savaşlardan ve doğal yaşam alanlarının yok edilmesinden yakınmaktadır. - İnsanlar, bitkileri neden gözden çıkarmışlardır?
İnsanlar, modern yaşamın gereksinimleri ve kendi çıkarları doğrultusunda bitkilere karşı duyarsızlaşmış ve onları gözden çıkarmıştır. - Bitkilerin eskisi gibi tozlaşıp çoğalamamasının nedeni nedir?
Çevresel kirlilik, betonlaşma ve tarımsal kimyasallar bitkilerin sağlıklı bir şekilde tozlaşmasını ve çoğalmasını engellemektedir. - Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçların bitkilere zararı nedir?
Bu ilaçlar, sadece zararlı böcekleri değil, bitkilere faydalı olan canlıları da yok ederek ekosistemi olumsuz etkiler. - Metinden çıkardığınız sonuçlar nelerdir?
Metin, insanın doğaya zarar vermesinin sonuçlarını ve bitkilerin yaşadığı zorlukları vurgulayarak, doğa ile insan arasındaki ilişkinin yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini ifade etmektedir.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda, dinlediğiniz metinden bazı cümleler birer sözcük çıkarılarak verilmiştir. Her boşluğu, verilen sözcüklerden uygun olanıyla doldurunuz.
Cevap :
1. Yaprak kasırgası sona erdiğinde, yeryüzü kalın bir yaprak katmanıyla örtülmüştü.
2. Onlara neden böyle hırçınlaştıklarını sordular.
3. Bu dertleri dile getirirken yakınma yarışına girmiş gibiydiler.
4. Çiftçilerin toprağa karıştırdığı yapay tozlardan da hoşnut değiliz.
5. Bu yolla üretilen bitkiler doğal çeşnisini yitiriyor.
6. Kısacası, yeryüzü bitkileri binlerce yıldır süregelen insan savaşlarından bezmişlerdi.
7. Şifalı türlerimizle acılarını dindirip sağlığa kavuşturuyoruz.
Soru : b. Aşağıda, verilen sözcüklerden her birinin dinlediğiniz metindeki anlamı yer almaktadır. Anlamları okuyunuz ve her birinin karşısına verilen sözcüklerden uygun olanı yazınız.
Cevap :
1. Rüzgâr çizelgesinde hızı 64 deniz mili olan rüzgâr: (kasırga)
2. Şikâyet, hoşnutsuzluk belirten söz veya yazı: (yakınma)
3. Hırçınlık etmek, hırçın davranmak: (hırçınlaşmak)
4. Hoşa giden tat, lezzet: (çeşni)
5. Bir davranış, bir durum veya bir kimseden memnun olan: (hoşnut)
6. Bezgin duruma gelmek, bezginlik getirmek, bıkıp usanmak: (bezmek)
7. Sağlığa yararlı olan: (şifalı)
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Bitkileri ürküten şey nedir?
Cevap : Bitkileri ürküten şey, çevresel kirlilik ve insan savaşlarının doğaya verdiği zarardır.
2. Bitkiler en çok nelerden yakınmaktadır?
Cevap : Bitkiler, insanların doğaya karşı kayıtsızlığından, savaşların getirdiği tahribattan ve yaşam alanlarının yok edilmesinden yakınmaktadır.
3. İnsanlar, bitkileri neden gözden çıkarmışlardır?
Cevap : Modern yaşamın getirdiği bencillik, tüketim alışkanlıkları ve çevresel farkındalığın azalması nedeniyle insanlar bitkilere duyarsızlaşmış ve onları gözden çıkarmıştır.
4. Bitkilerin eskisi gibi tozlaşıp çoğalamamasının nedeni nedir?
Cevap : Betonlaşma, tarımsal kimyasallar ve kirlilik gibi faktörler, bitkilerin sağlıklı bir şekilde tozlaşmasını ve çoğalmasını engellemektedir.
5. Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçların bitkilere zararı nedir?
Cevap : Bu ilaçlar, hem zararlı hem de yararlı böcekleri öldürerek ekosistem dengesini bozmakta ve bitkilerin sağlığını olumsuz etkilemektedir.
6. Metinden çıkardığınız sonuçlar nelerdir?
Cevap : Metin, doğanın korunması gerekliliğini vurgularken, insanların bitkilere olan saygısını ve sevgisini yeniden kazanması gerektiğini ifade etmektedir. İnsanların doğaya olan sorumlulukları konusunda daha duyarlı hale gelmesi gerektiği sonucuna varılmaktadır.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki yazışmanın dâhil olduğunuz anlık mesajlaşma uygulaması grubunda gerçekleştiğini düşününüz. En alttaki boşluğu, uygun şekilde tamamlayınız.
Cevap :
- Belediye’ye dilekçe ile yardım isteyebilir.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : a. Dinlediğiniz metinde kullanılan, aşağıdaki cümlelerden hareketle altları çizilmiş olan deyimlerin anlamlarını tahmin ediniz ve tahminlerinizi aşağıda ilgili yere yazınız. TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden deyimlerin anlamlarını bularak ilgili yere yazınız. Tahmininiz doğruysa deyimin üstündeki kutuya “✓” işareti koyunuz.
Cevap :
Can derdine düşmek
- Tahminim: Birinin veya bir şeyin acı çekmesi ya da sıkıntıya düşmesi durumu.
- Sözlük Anlamı: Birinin veya bir şeyin ruhsal veya fiziksel olarak zor durumda olması.
Ağız birliği etmek
- Tahminim: Bir konuda herkesin aynı fikirde olması veya aynı şeyi düşünmesi durumu.
- Sözlük Anlamı: Aynı görüş veya düşüncede birleşmek, fikir birliği sağlamak.
Gözden çıkarmak
- Tahminim: Bir şeyi ya da birini değerini kaybetmiş olarak görmek ve önemsememek.
- Sözlük Anlamı: Bir şeyin ya da bir kişinin artık önemli olmadığını düşünerek göz ardı etmek veya vazgeçmek.
Söküp atmak
- Tahminim: Bir şeyi ya da bir durumu köklü bir şekilde ortadan kaldırmak.
- Sözlük Anlamı: Bir şeyi yerinden çıkarmak ya da tamamen yok etmek.
Soru : b. Anlamlarını öğrendiğiniz deyimlerin metnin anlamını nasıl etkilediğini, metnin anlamına nasıl bir katkı sağladığını açıklayınız. Siz de bu deyimleri birer cümlede kullanınız. Ardından kurduğunuz cümleleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Bu dört deyim, metnin anlamını ve temalarını derinlemesine anlamamıza yardımcı olan önemli unsurlardır. Her biri, insanların doğaya karşı sorumsuz davranışlarını ve bu davranışların sonuçlarını vurguluyor. İşte bu deyimlerin metnin anlamına katkısı ve örnek cümleleri:
- Can derdine düşmek: Bu deyim, insanların günlük yaşamın zorlukları içinde doğayı unutmalarını ifade ediyor. Metinde, insanların savaştan ve hayatta kalma mücadelesinden dolayı doğayı ihmal ettikleri anlatılıyor. Bu durum, doğanın yok oluşuna neden oluyor.Cümle: “Doğayı korumak yerine, herkes can derdine düşerek sadece kendi hayatta kalmalarını düşündü.”
- Ağız birliği etmek: Bitkilerin, insanların doğaya karşı duyarsızlığından ve savaşların zararlarından dolayı ortak bir şikayet içinde olduklarını gösteriyor. Bu deyim, bitkilerin bir araya gelerek ortak bir ses çıkarmasını simgeliyor.Cümle: “Topluluk, çevre kirliliği konusunda ağız birliği ederek daha fazla önlem alınması gerektiğini savundu.”
- Gözden çıkarmak: İnsanların bitkilere olan duyarsızlıkları ve onlara karşı geliştirdikleri umursamazlık bu deyimle ifade ediliyor. İnsanlar, doğayı önemsememeye başladıkça bitkilerin yaşam alanları da daralıyor.Cümle: “Son yıllarda insanlar, çevreyi gözden çıkararak sadece kendi çıkarlarını ön plana koymaya başladılar.”
- Söküp atmak: Bu deyim, insanların betonlaşma ile doğayı yok etme çabasını anlatıyor. Betona kurban giden doğa, bu eylemin ne kadar yıkıcı olduğunu gösteriyor.Cümle: “Şehirleşme, yeşil alanların söküp atılmasına ve doğanın büyük ölçüde zarar görmesine neden oldu.”
Bu deyimler, metnin ana mesajını daha etkili bir şekilde iletirken, doğa ile insan arasındaki ilişkiyi de derinlemesine sorgulamamıza olanak tanıyor. Doğanın insan yaşamındaki yeri ve önemi, bu deyimlerin kullanımıyla daha iyi anlaşılabiliyor.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki haber metnini okuyup görseli inceleyiniz.
PENGUENLER İÇİN ÖRÜYORLAR
Dünya’nın en zorlu iklim koşullarında yaşıyor olabilirler ancak zaman zaman penguenlerin bile kendilerini saracak sıcacık bir kazağa ihtiyacı var. Gönüllülerin ördüğü minik kazaklar, yüzlerce pengueni deniz kazalarında denize yayılan petrolden ve kirliliğin zehirli etkilerinden korudu. Avustralya’daki Penguen Vakfının yürüttüğü “Doğa İçin Ör” kampanyasına katılan gönüllüler, Melbourne’ün (Melbörn) 140 km güneydoğusundaki Phillip (Filip) Adası’nda yaşayan penguenler için minik kazaklar örüyor. Phillip Adası Doğa Parkı’ndan Lyn Blom (Lin Blum), “İnsanlar, bu sevimli hayvanlara yardım etmeye bayılıyor.” diyor.
Adada, Avustralya ve Yeni Zelanda’ya özgü “kororo” cinsi penguenler yaşıyor. Kororolar, ortalama 33 cm’lik boyları ve ancak bir kilograma erişen ağırlıklarıyla penguen ailesinin en minyon ve belki de en komik yürüyüşlü üyeleri. Ancak bu sevimli canlılar için tüylerine tırnak büyüklüğündeki bir petrolün bulanması bile ölümcül olabiliyor. Çünkü petrol, hayvanın tüylerini keçeleştirerek tüylerin oluşturduğu su ve soğuk geçirmez korumada bir “delik” açıyor. Penguen Vakfı, yılda ortalama 20 kuşu kurtarıyor. 2001 yılında Phillip Adası açıklarında yaşanan benzer kazalara karşı ellerinde sıkı bir kazak stoku var. O kazada petrolden etkilenen 453 penguenin yüzde 96’sı penguen kazakları sayesinde kurtarıldı.
Soru : b.“Parpat Dağı’nın Esrarı” adlı metin ve “Penguenler İçin Örüyorlar” adlı gazete haberinden hareketle aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Cevap :
Parbat Dağı’nın Esrarı:
- Sorun: Bitkilerin insan savaşları ve çevresel kirlilikten etkilenmesi.
- Çözüm: Bitkilerle iletişime geçerek sorunlarının dinlenmesi ve korunması.
- Öneri: İnsanların doğa ile ilişkilerini güçlendirmesi.
Penguenler İçin Örüyorlar:
- Sorun: Penguenlerin petrol kirliliğinden etkilenmesi.
- Çözüm: Gönüllülerin penguenler için kazak örmesi.
- Öneri: Daha fazla insanın bu tür koruma kampanyalarına katılması.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Sınıfta “betonlaşmanın zararları” ile ilgili bir tartışma gerçekleştiriniz. Tartışmadan elden edilen sonuçları tahtaya yazınız.
Cevap :
Betonlaşmanın Zararları Tartışma Sonuçları
- Doğal Denge Bozulması: Betonlaşma, doğal yaşam alanlarını yok eder ve ekosistem dengesini bozar.
- Hava Kirliliği: Beton yapılar, hava sirkülasyonunu engelleyerek kirliliğin artmasına neden olur.
- Su Yönetimi Sorunları: Beton zeminler yağmur sularının yer altına sızmasını engeller, bu da sel riskini artırır.
- Isı Adası Etkisi: Şehirlerde betonun yaygın kullanımı, sıcaklıkların artmasına ve “ısı adası” etkisinin oluşmasına yol açar.
- Yeşil Alanların Azalması: Betonlaşma ile birlikte parklar ve yeşil alanlar azalır, bu da insanların doğa ile olan bağlarını zayıflatır.
- Hayvanların Yaşam Alanı: Betonlaşma, birçok canlı türünün yaşam alanlarını daraltır ve bazı türlerin yok olmasına neden olabilir.
Bu sonuçlar, betonlaşmanın doğaya, insan sağlığına ve genel çevreye olan olumsuz etkilerini ortaya koymaktadır. Tartışma, betonlaşmanın azaltılması ve doğal alanların korunması yönünde farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır.
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki sloganları okuyunuz.
Cevap :
Soru : b. Siz de “Doğa ve Evren” temasına uygun iki slogan üretip bunları aşağıya yazınız.
Cevap :
“Doğa ve Evren” temasına uygun iki slogan örnekleri :
- “Doğa bizim evimiz, ona sahip çıkalım!”
- “Evrenin sırlarını keşfet, doğayı koru!”
- “Yeşil bir dünya, sağlıklı bir gelecek!”
- “Doğa ile uyum içinde yaşa, huzuru bul!”
- “Her ağaç bir nefes, her çiçek bir umut!”
- “Evren geniş, ama doğa yüreğimizde!”
- “Dünyayı sev, doğayı koru!”
- “Doğa, yaşamın kaynağı; ona saygı göster!”
- “Yıldızlar kadar parlak bir gelecek için doğaya sahip çık!”
- “Doğa ve evren, birlikte daha güçlü!”
8. ETKİNLİK
Soru : a. “Parbat Dağı’nın Esrarı” adlı metni tekrar dinleyiniz. Sizce metnin bittiği yerden sonra neler olmuş olabilir? Kurgulayarak defterinize bir metin yazınız. Yazdıklarınızı gözden geçiriniz. Gerek görüyorsanız yeniden düzenleyiniz.
Cevap :
Metnin Devamı Kurgusu:
Yaprak kasırgası sona erdiğinde, bilgin kalanlar, bitkilerin sorunlarını dinleyip onlara yardımcı olmaya karar verdiler. İnsanlarla iletişim kurarak, doğanın korunmasının önemini vurguladılar. Zamanla, insanlar doğaya zarar veren alışkanlıklarını bıraktılar. Eski sevgilerini yeniden kazandılar ve bitkileri koruma çalışmalarına katıldılar.
Tarımda doğal yöntemler benimsendi, fabrikalardan çıkan zehirli atıklar azaltıldı. Parbat Dağı’nın eteklerinde, insanlar ve bitkiler arasındaki sevgi bağı güçlendi. Böylece, doğa ile insan arasındaki ilişki yeniden canlandı ve gelecekteki nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakıldı.
Soru : Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Verilen örneği sınıfta arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.