6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93, 94, 95, 96


6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92, 93, 94, 95, 96 Cevapları” bölümü, öğrencilerin Türkçe dersinde işledikleri konuları pekiştirmeleri için hazırlanmış sorular ve etkinlikleri içerir. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, okuma-anlama, dil bilgisi ve metin inceleme gibi temel becerileri geliştirmeye yöneliktir. Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları ise, “Gün Doğuyor” adlı metnin analizini yapmak, metindeki duygusal ve edebi unsurları kavramak için öğrencilere rehberlik eder.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile bu metin üzerindeki soruların yanıtları sunularak, öğrencilerin metni daha iyi anlamaları sağlanır. “6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları”, öğrencilerin okuma-anlama becerilerini geliştirirken aynı zamanda dil bilgisi kurallarını pratik yaparak öğrenmelerine yardımcı olur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96


HAZIRLIK


1. Sizden güneşe iltifat etmeniz istenseydi ona ne söylerdiniz?


Cevap :

Güneşe iltifat edecek olsaydım, şöyle derdim:

“Ey gökyüzünün en parlak yıldızı, her sabah doğarak dünyayı aydınlatan ışığınla hayatı yeniden başlatıyorsun. Senin sıcaklığınla doğa canlanıyor, umutlar tazeleniyor. Varoluşunla karanlığı dağıtıyor, güzelliğinle her yere renk katıyorsun.”


2. Aşağıdaki şiirin başlığını okuyunuz ve görselini inceleyiniz. Ardından şiirde ne anlatılıyor olabileceğini, hangi duygunun verilmek istendiğini tahmin ediniz?


Cevap : Güneşin doğduğu ilk anları, doğuşunu anlatıyor olabilir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük grupları ile tahmin ettiğiniz anlamlarını aşağıya yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Çözülmek Kelimesi 

Tahminim: Kapanan bir şeyin açılması, çözülmesi.
Cümlem: Gecenin sessizliği yavaş yavaş çözülüyor.
TDK Sözlük Anlamı: Bağlı, düğümlü veya katlanmış bir şeyin açılması.

Şekil Almak Kelimesi 

Tahminim: Bir biçime bürünmek, bir şekil kazanmak.
Cümlem: Bacalar sabahın ilk ışıklarıyla şekil alıyor.
TDK Sözlük Anlamı: Bir biçim veya görünüm kazanmak.

Hücum Kelimesi 

Tahminim: Ani bir saldırı veya büyük bir akın.
Cümlem: Güneş, deniz hücumu gibi birden şehre yayıldı.
TDK Sözlük Anlamı: Toplu olarak saldırı veya büyük akın.

Derin Kelimesi 

Tahminim: Çok aşağıya inen, dipte olan.
Cümlem: Gölgeler, karanlığın derinliğine doğru kaçışıyordu.
TDK Sözlük Anlamı: Yüzeyi ile tabanı arasındaki uzaklık fazla olan.

Fısıldamak Kelimesi 

Tahminim: Çok alçak bir sesle konuşmak.
Cümlem: Rüzgâr dallara hafifçe fısıldıyordu.
TDK Sözlük Anlamı: Çok hafif bir sesle, duyulacak kadar alçak sesle konuşmak.


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metinde, günün doğmasıyla birlikte meydana gelen hangi değişiklikler anlatılmaktadır?


Cevap : Gecenin sona ermesi, gölgelerin kaybolması, şehrin ve doğanın uyanışı anlatılmaktadır.


2. Şairin “Bembeyaz gece çiçeklerine / Sabahla düşüyor bir damla yaş.” dizeleriyle
anlatmak istediği nedir?


Cevap : Sabahın ilk ışıklarıyla birlikte çiçeklere düşen çiy tanelerini ifade etmektedir.


3. Sizce toprak, kımıldadığını nasıl gösteriyor olabilir?


Cevap : Toprak, sabahın ilk saatlerinde bitkilerin uyanışıyla veya canlıların hareketiyle canlanıyor olabilir.


4. Etrafın rengârenk olduğu şiirin hangi dizesinden anlaşılmaktadır?


Cevap : “Renk renk hacimle doluyor her yer” dizesinden anlaşılmaktadır.


5. “Gün Doğuyor” adlı metni etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız. 


Cevap : Evet, çünkü şair sabahın güzelliklerini ve doğanın uyanışını etkileyici bir şekilde anlatmıştır.


6. Güneşin doğuş vakti sizi nasıl etkiler, sizde hangi duyguları uyandırır?


Cevap : Güneşin doğuşu bende huzur ve yenilenme duygusu uyandırır, yeni bir günün başlangıcını simgeler.


3. ETKİNLİK 


Soru : 83. sayfadaki “Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü” adlı metnin yazı karakteriyle (yazı tipiyle) 92. sayfadaki “Gün Doğuyor” adlı metnin yazı karakterini inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. Hangi metnin yazı karakterini daha çok beğendiniz? Niçin?


Cevap : “Gün Doğuyor” metninin yazı karakterini daha çok beğendim çünkü şiirsel yapısına uygun bir karakter kullanılmış.


2. b. “Gün Doğuyor” adlı metnin ders kitabında görmeye alışmış olduğunuz yazı karakterinden farklı karakterde yazılmış olması, bu metnin anlaşılmasını nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.


Cevap : Farklı bir yazı karakteri, metne farklı bir estetik kazandırmış ancak anlaşılmasını zorlaştırmamıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : Metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu: Güneşin doğuşuyla birlikte doğada meydana gelen değişiklikler.

Metnin Ana Duygu: Güneşin doğuşunun doğaya getirdiği canlılık ve tazelik hissi.


5. ETKİNLİK 


Soru : “Gün Doğuyor” adlı şiirin devamı olabilecek bir dörtlük tasarlayınız. Dörtlüğü tasarlarken şiirdeki ahenk unsurlarına dikkat ediniz. Dörtlüğünüzü aşağıya yazınız ve sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

Güneş doğarken yavaş yavaş,
Renklenir her yan, başlar telaş.
Doğa uyanır, sarar kucak,
Sabahla dolar ışık, ferah.


6. ETKİNLİK 


Soru : “Güneşin doğuşuyla birlikte hayat da başlar.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi anlatan bir konuşma yapınız.


Cevap :

Saygıdeğer arkadaşlar,

Bugün sizlerle “Güneşin doğuşuyla birlikte hayat da başlar” sözü üzerine düşüncelerimi paylaşmak istiyorum. Bu söz, aslında günlük yaşamın başlangıcını simgeler. Güneş doğarken karanlık sona erer, doğa uyanır ve yeni bir gün başlar. Bu sadece fiziksel bir uyanış değil, aynı zamanda umut, tazelik ve yenilenme anlamına gelir. Güneşin her doğuşu, bize yeni fırsatlar sunar. Bitkiler güneş ışığıyla enerji depolar, hayvanlar güne başlar ve biz insanlar da yeni bir güne umutla uyanırız.

Güneş, hayatın devamlılığını sağlayan en temel unsurlardan biridir. Onsuz, yaşam mümkün olmazdı. Güneşin doğuşuyla birlikte etrafımız aydınlanır, ısınır ve enerjimiz yerine gelir. Aynı zamanda, bu durum metaforik olarak da bize bir şeyler öğretir: Karanlıktan sonra her zaman bir aydınlık gelir. Zorlukların ardından yeni bir başlangıç yapabiliriz.

Bu düşüncelerle, her yeni günü bir fırsat olarak değerlendirelim. Güneşin doğuşu ile birlikte biz de umutla, enerjiyle ve pozitiflikle yeni güne başlayalım.

Teşekkür ederim.


7. ETKİNLİK 


Soru : Şiir dinletisi etkinliği gerçekleştireceksiniz. Bunun için sınıfa getirdiğiniz “doğa ve evren” temalı şiirleri öğretmen masasının üstüne koyunuz. Bütün şiirleri inceleyiniz ve getirdikleriniz dışındakilerden bir tanesini seçip ezberlemeye çalışınız. Öğretmeninizin rehberliğinde bir şiir okuması sırası belirleyiniz. Öğretmeniniz fon müziğini başlatınca sıranız geldiğinde şiirinizi okuyunuz.


Cevap :

Evrenin Nefesi

Gökyüzünde yıldızlar parlar,
Gecenin içinde sessizce ağlar.
Doğa uyanır sabah rüzgarında,
Her nefeste hayat yeniden var.

Rüzgar eser, dağlar yankılanır,
Denizler coşar, dalgalar çırpınır.
Her ağaç, her yaprak bir sır saklar,
Evrenin nefesi dünyaya akınır.

Toprakta yaşam, gökte huzur,
Her adımda doğanın kutsal bir sürur.
Evrenin sonsuz derinliğinde,
Bizler de bir nefes, bir umut, bir durur.


8. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki haber metnini okuyup görseli inceleyiniz.


Dünya mirası Nemrut ziyaretçilerini ağırlamaya başladı

UNESCO Dünya Kültür Miras Listesi’nde yer alan, “güneşin doğuşu ve batışının dünyada en güzel izlendiği yer” olarak nitelendirilen Nemrut Dağı’nı her gün yaklaşık 1000 kişi ziyaret ediyor.

Dünyanın dört bir yanında gelen ziyaretçiler, Nemrut’ta bir yandan tarihî görme imkânı bulurken bir yan- dan da güneşin doğuşu ve batışı sırasındaki eşsiz manzaranın keyfini sürüyor.


Soru : b. Siz de güneşin doğuşunu izlemek için sınıfça Adıyaman’a gezi düzenleyeceğinizi hayal ediniz. Aşağıdaki formu doldurarak bu gezinin planını yapınız.


Cevap :

Okulun Adı: Cumhuriyet Ortaokulu

Gezi Tarihi: 10.01.2025

Kafile Başkanı:  Ümran Öğretmen

Gezinin Amacı: Güneşin doğuşunu izlemek, doğa ile iç içe olmak, Adıyaman’ın doğal güzelliklerini keşfetmek ve çevre bilincini artırmak.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları


9. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıda verilen cümleleri devam ettirerek bir hikâye yazınız. Hikâyenizi zaman, mekân, olay ve varlık kadrosu unsurlarını dikkat ederek yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.

Gün doğarken istasyona girdik. Tren, büyük bir gürültüyle durdu…


Cevap :

Beklenmeyen Yolculuk

Gün doğarken istasyona girdik. Tren, büyük bir gürültüyle durdu. Yolcular aceleyle perona çıkarken, ben etrafa bakındım. Bir sessizlik çökmüştü sanki her şeyin üzerine. İstasyonda beni bekleyen kimse yoktu, ama o an bir şeylerin değişeceğini hissettim.

Birden, eski püskü bir valiz taşıyan yaşlı bir adam yanıma yaklaştı. “Yanında yer var mı?” diye sordu. Başımı salladım. Oturdu ve kısa süre sonra trende tanıştık. O yolculuğun, hayatımı değiştiren anılarla dolu bir başlangıç olduğunu bilmiyordum.


Soru : b. Metnin yazımının tamamlanmasının ardından varsa metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. 


Cevap : Gür bir sesle okuyunuz.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nü getiriniz.


Cevap : Gelecek derse hazırlık için  TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nü unutmayınız.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score