6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70


6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66, 67, 68, 69, 70 Cevapları” öğrencilerin Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları ile pekiştirdiği bilgi ve becerileri geliştirmeye yardımcı olan önemli bir kaynaktır. Bu metin, Atatürk’ün doğaya ve çevreye olan duyarlılığını ön plana çıkarırken, öğrencilere bu konuda farkındalık kazandırmayı hedefler. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları sayesinde, dinleme etkinliklerinden elde edilen bilgiler, öğrencilerin metinle ilgili düşüncelerini ve duygularını daha iyi ifade etmelerine olanak tanır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları”

Ders içeriği olarak, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları üzerinden gerçekleştirilen aktiviteler, öğrencilerin okuma, dinleme ve anlama becerilerini geliştirmektedir. Bu bağlamda, Atatürk Çiçeği’nin önemi ve korunması gereken değerler hakkında tartışmalar yapılarak öğrencilerin çevre bilinci artırılmaktadır. Bu etkinlikler, öğrencilerin sadece akademik başarılarını değil, aynı zamanda kişisel ve sosyal gelişimlerini de desteklemektedir.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


ÇİÇEKLER

Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler.” diyecektir.

Mavisel YENER


Cevap :

Bu anı, Mustafa Kemal Atatürk’ün, savaşın en zor günlerinde bile umudunu yitirmediğini ve geleceğe olan inancını nasıl canlı tuttuğunu gösteriyor. Çiçeklerin yokluğunu fark etmesi, onun sadece askeri zaferlere değil, aynı zamanda hayatın güzelliklerine ve estetiğine de önem verdiğini ortaya koyuyor.

Zorluklar arasında bile masasına çiçek koymak istemesi, yaşama sevincini yitirmediğinin bir göstergesi. Ankara toprağı üzerinde yetişen çiçekleri “kazandığımız zaferler” ile ilişkilendirmesi de, onun bu zaferleri sadece askeri bir başarı olarak değil, aynı zamanda halkın geleceği ve ülkenin yeniden dirilişi olarak gördüğünü düşündürüyor.


Soru : Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider
olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Atatürk’ün dünya çapında tanınmasının ve takdir edilmesinin en önemli sebebi, yenilikçi ve vizyoner liderliğidir. Sadece Türkiye’yi işgalden kurtarmakla kalmamış, aynı zamanda modern, laik ve demokratik bir ülke kurarak halkına çağdaş bir yaşam sunmuştur.

Onun akılcı, bilimsel yaklaşımları, bağımsızlık tutkusu ve halkının refahı için yaptığı devrimler, dünya genelinde büyük saygı kazanmasını sağlamıştır. Ayrıca, savaşlardan yorgun düşmüş bir milletin lideri olarak barışı savunmuş ve bu yönüyle uluslararası alanda barış elçisi olarak görülmüştür. Bu özellikleri, onu sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada saygı duyulan bir lider yapmıştır.


Soru : Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin
anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.


Cevap :

Önemli Gördüğüm Bilgiler:

  • Değer verilen bir şeye isim vermek, büyük bir anlam taşıdığı için oldukça zor bir süreçtir.
  • Bir bitkiye resmi olarak ad vermek, Dünya Bitki Bilimi Dairesi gibi yetkili kuruluşlara başvurmayı gerektirir.
  • Atatürk için doğa ve çiçekler, hayatındaki özel değerler arasında yer alır.
  • Atatürk’ün en sevdiği renkler yeşil ve kırmızı olarak bilinir.
  • Atatürk çiçeği, kasım ve aralık aylarında çiçek açar.

Anlamını Bilmediğim Sözcükler:

  • Profesör: Üniversitelerde en üst düzeyde akademik unvana sahip öğretim üyesi.
  • Laboratuvar: Bilimsel deneylerin ve araştırmaların yapıldığı, özel donanımlı alan.
  • İstemsizce: İstem dışı, farkında olmadan yapılan davranış veya hareket.
  • Kolej: Yabancı dil öğretimine ağırlık veren eğitim kurumu.
  • Tescil etmek: Bir şeyi resmî olarak kaydederek hukuki statü kazandırmak.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.


Cevap :

  • Profesör = Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi.
  • Tescil = Herhangi bir şeyi resmî olarak kaydetme, kütüğe geçirme.
  • İstemsiz = İstemeden yapılan.
  • Laboratuvar = Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer.
  • Randevu = Belli bir saatte, belli bir yerde iki veya daha çok kişi arasında kararlaştırılan buluşma.
  • Üniversite = Bilimsel araştırma ve yayın yapan fakülte, enstitü, yüksekokul vb. kuruluş birimlerinden oluşan öğretim kurumu.

Soru : b. “a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.


Cevap :

Dün, üniversitede görev yapan bir profesör ile görüşmek için randevu aldım. Görüşme, üniversitenin yeni açılan ileri teknoloji laboratuvarında gerçekleşti. Profesör, burada yapılan deneylerin sonuçlarının dikkatlice incelendiğini ve doğru bulguların resmi olarak tescil edilmesinin çok önemli olduğunu vurguladı.

Sohbet sırasında, bilim dünyasında yapılan çalışmaların titizlikle yürütüldüğünü öğrenmek beni çok etkiledi. Bir ara heyecandan istemsiz bir şekilde elimdeki notları düşürdüm, fakat profesör bunu fark edip gülümseyerek yardımcı oldu. Bu buluşma, üniversite hayatı ve bilimsel çalışmalar hakkında daha derin bir bakış açısı kazanmamı sağladı.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. “Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?


Cevap :

Profesör Kirk Land’ın arkadaşı, Türkiye’yi ziyaret ettikten sonra Atatürk’ten etkilenerek bu ismi önermiştir.


2. Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?


Cevap :

Yeşil yapraklı ve kan kırmızısı çiçeklidir.


3. Doktor Kirk Land’ın (Körk Land) çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.


Cevap :

Arkadaşının Atatürk’e duyduğu hayranlığı paylaşması üzerine bu isim tercih edilmiştir.


4. Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?


Cevap :

Dünya Bitkibilimi Dairesine başvurarak Atatürk ismini tescil ettirmiştir.


5. Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?


Cevap :

Atatürk’ün doğayı ve çiçekleri sevmesi.


6. Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?


Cevap :

Atatürk’ün doğa sevgisi, özgün kişiliği ve liderlik özelliklerinden dolayı ona büyük bir saygı duyulmuştur.


3. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.


Cevap :

Profesör Kirk Land, yetiştirdiği çiçeğe isim vermekte zorlanır. Uzun zamandır görmediği arkadaşı Türkiye’ye yaptığı bir ziyarette Atatürk’ten çok etkilenmiş ve çiçeğe Atatürk’ün adını vermesini önermiştir. Bu öneriyi kabul eden Land, çiçeğe Atatürk ismini verir ve bu ismi tescil ettirir.


4. ETKİNLİK


Soru : Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.


1. Sizce hangi grup en iyi canlandırmayı yaptı?


Cevap :  İkinci grup en iyi canlandırmayı yaptı.


2. Hangi öğrencinin kimi canlandırdığını tahmin edebildiniz mi? Nasıl?


Cevap :  Evet, tahmin edebildim. Jest ve mimiklerinden kimin hangi karakteri canlandırdığı açıktı.


2. Sizce jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşınız kim oldu?


Cevap :  Bence jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşım Kirk Land’ı canlandıran Ahmet oldu.


5. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Soru: Metnin konusu nedir?

Cevap : Profesör Kirk Land’ın bulduğu çiçeğe isim arayışı ve arkadaşının tavsiyesiyle çiçeğe Atatürk çiçeği adını vermesi.

Soru: Metnin ana fikri nedir?

Cevap : Atatürk, doğaya ve çiçeklere olan sevgisiyle tüm dünyada iz bırakan bir liderdir.


6. ETKİNLİK


Soru : Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.


Cevap :

Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:

Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı yerel direnişleri örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya hazırlamış ve burada önemli bir liderlik sergilemiştir. Bu savaş, onun askeri yeteneklerini geliştirmesinde büyük rol oynamıştır.

Balkan Savaşları (1912-1913): Mustafa Kemal, Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu bölgelerinde önemli görevler üstlenmiştir. Savaş sonrasında ise Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirilmiştir.

Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı sırasında Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük bir zafer kazanmış, Çanakkale’deki bu başarısı onun ulusal bir kahraman olarak tanınmasını sağlamıştır.

Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı savunma ve karşı taarruzlar düzenlemiş, Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtarmıştır.

Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak İngilizlere karşı savaşmış, ancak Osmanlı ordusu bu cephede yenilgi almıştır. Mustafa Kemal, bu cephede stratejik zekasıyla dikkat çekmiştir.

Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’nin lideri olarak Anadolu’ya geçmiş, Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi savaşlarda zafer kazanmıştır. Bu mücadele, Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atılmasına yol açmıştır.

Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve büyük bir lider olarak tarihe geçmiştir.


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.


  • Atatürkle hiç karşılaşmadım ama onun hakkında çok şey biliyorum.

Cevap : Biri olumsuz biri olumlu yargı bildiren iki cümleyi bağlamıştır.

  • Genç yaşına rağmen yüzlerce kitap okudu.

Cevap : Olumsuz bir durumu olumlu bir yargıya bağlamıştır.

  • Ankara’ya gitmeyi çok istemiştim ancak hastalanınca gidemedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sokağımızda çiçekçi aradım lakin bulamadım.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sabahlara kadar ders çalıştım bununla birlikte iyi not alacağımdan emin değilim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Atatürk’ü görmek için yüksek bir yere çıkmıştım buna rağmen göremedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

çocuk, toprak, madalya, bayrak, cumhuriyet, İzmir, zafer, bağımsızlık


Cevap :

Başlık: Bağımsızlık Yolunda Bir Çocuk

Cumhuriyetin ilanından sonraki yıllarda küçük Ahmet, İzmir’in sıcak topraklarında yaşıyordu. Dedesi, Kurtuluş Savaşı’na katılmış ve zafer kazandıktan sonra geri dönmüştü. Ahmet, dedesinin madalyasını görerek o eski günleri hayal ederdi.

Bir gün dedesi, madalyanın hikâyesini anlatmaya karar verdi. “Bu madalya, bağımsızlık için verdiğimiz mücadelenin simgesidir,” dedi. “Topraklarımızı kurtarırken elimizde sadece inancımız ve bayrağımız vardı.”

Ahmet, dedesinin anlattıklarını dikkatle dinleyerek bayrağın ve cumhuriyetin değerini anlamaya başladı. Dedesi, “Bağımsızlık kolay kazanılmadı. Bu topraklar hepimizin koruması gereken en kıymetli şeylerdir,” diyerek onu uyardı.

O günden sonra Ahmet, her sabah madalyaya bakarak ülkesine hizmet etme sözü verdi. Bir gün, o da dedesi gibi bağımsızlık için çalışmaya başladı. Bayrak gökyüzünde gururla dalgalanıyordu.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.


Cevap :

İklim Değişikliği ve Küresel Isınmanın Etkileri

İklim değişikliği, Dünya’nın iklim sistemindeki uzun dönemli değişiklikleri ifade ederken, küresel ısınma, ortalama sıcaklıkların artışını tanımlar. Bu iki olgu, dünya genelinde ciddi etkilere yol açmaktadır.

Etkileri:

  1. Sıcaklık Artışı: Küresel sıcaklıklar, 19. yüzyıldan bu yana yaklaşık 1°C artmıştır.
  2. Buzulların Erimesi: Kutuplardaki buzullar eriyor, bu da deniz seviyesinin yükselmesine neden oluyor.
  3. Ekosistem Değişiklikleri: Türlerin yaşam alanları değişiyor, bazı türler yok olma riskiyle karşı karşıya.
  4. Tarım Üzerindeki Baskı: İklim değişikliği, tarım ürünlerinin verimliliğini olumsuz etkiliyor.
  5. Su Kaynakları: Bazı bölgelerde su kıtlığı yaşanırken, diğerlerinde aşırı yağışlar görülmektedir.

Sonuç olarak, iklim değişikliği ve küresel ısınma, insan sağlığı, ekosistemler ve gıda güvenliği üzerinde tehditler oluşturmaktadır. Bu sorunlarla başa çıkmak için yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek ve sürdürülebilir yaşam biçimlerini benimsemek önemlidir.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score