5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75-76-77 MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 75, 76, 77, 78, 79


5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75, 76, 77, 78, 79 Cevapları, öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmelerine yardımcı olacak şekilde hazırlanmıştır. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları ile desteklenerek, öğrencilerin bilgilerini kontrol etmelerini sağlar. Kontrol noktası, öğrendiklerini değerlendirme ve eksiklerini görme fırsatı sunar.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin ders konularını daha iyi kavramalarına yardımcı olan önemli bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her sayfanın içeriğine uygun detaylı cevaplar sunarak öğrenmeyi kolaylaştırır. Son olarak, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 MEB Yayınları, kapsamlı ve öğretici etkinliklerle doludur ve öğrencilerin ders motivasyonunu artırır.


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79


MANGALA /GÖÇÜRME OYUNU

Mangala/göçürme genellikle iki kişi tarafından oynanan, bunun yanı sıra iki grubun birlikte oynamasına da imkân sağlayan Türk strateji ve zekâ oyunudur.

Toprağa kazılan çukurlarda oynanabileceği gibi oyuna özel tasarlanmış tahtalarda da oynanabilir. Her yaştan oyuncunun oynayabileceği bu oyunda amaç, en çok taşı toplamaktır.

Oyunda taş yerine tohum ya da tane de kullanılabilir. Oyun, oyuncu sayısına ve oyunun çeşitlerine göre iki, üç ya da dört sıralı çukurlarda oynanabilir.

Taşlar oyunun kurallarına göre çukurlara dağıtılır ve en çok taşı toplayabilen oyuncu oyunu kazanır. Oyunun süresi de oyunculara ve oyunun kurallarına bağlı olarak değişir. Osmanlı Dönemi’nde özellikle saraylarda, hanlarda ve cami avlularında oynanan mangala oyunu, sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmüştür. Bu durum, Osmanlı Dönemi’ne ait pek çok tasvir ve resimde de izlenebilmektedir.

Bugün ise “mangala oyunu”; her yaştan oyuncunun ev, okul, kurs, geleneksel kutlama alanları gibi farklı mekânlarda her an oynanabilmesi bakımından sosyalleşme ve kültür paylaşımı işlevini sürdürmektedir.

Dîvânu Lugâti’t-Türk’te Göçürme veya Köçürme adıyla anılan oyun Türkiye’nin pek çok yerinde “Göçürme”, “Mankala”, “Kümelek”, “Dokuz Kuyu”, “Dokuz Taş”, “Emme”, “Kale”, “Mele”, “Hane”, “Kuyucuk Taşı”, “Göçme” gibi farklı adlarla bilinir.

Geniş bir coğrafyada kendine yer bulan oyun; uygulayıcılarının bilişsel, duyuşsal ve motor
becerilerini geliştiren, stratejik ve yaratıcı düşünme kabiliyetini arttıran bir yapıya sahiptir.
Dünya üzerinde bu oyunun onlarca farklı çeşidi bulunmaktadır.


Soru : Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.


1. a) Aşağıdaki görsellerden hangisi mangala oyununu gösteriyor olabilir? İşaretleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 Cevapları”

2. b) Mangala oyunu nasıl oynanmaktadır?


Cevap : Mangala oyunu, genellikle iki kişiyle oynanır. Oyun, toprakta kazılan çukurlarda veya özel tahtalarda oynanabilir. Her oyuncunun bir dizi çukurunda taşlar (veya tohumlar) bulunur. Oyuncular sırayla taşları çukurlarına dağıtır ve her turda en çok taşı toplamak için strateji geliştirirler. Oyun, taşları en çok toplayan oyuncunun kazanmasıyla sona erer. Kurallar ve süre, oyunculara göre değişiklik gösterebilir.


3. c) Sizce mangalanın sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmesinin sebebi nedir?


Cevap : Mangala, tarih boyunca farklı yaş gruplarından insanların bir araya gelerek vakit geçirmesini sağlayan bir oyundur. Bu nedenle, bireylerin sosyal bağlarını güçlendirir ve kültürel değerlerin paylaşılmasına olanak tanır. Oyunun geleneksel olarak oynanması, kuşaklar arası iletişimi artırır ve toplumsal dayanışmayı destekler.


5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları


2. a) Metnin anahtar kelimelerini yazınız.


Cevap :

Metnin anahtar kelimeleri şunlardır ;

  • Mangala
  • Göçürme
  • Strateji
  • Zeka oyunu
  • Taşlar
  • Sosyalleşme
  • Kültür paylaşımı
  • Geleneksel
  • Oyun kuralları
  • Kazanma

b) Aşağıda anlamı verilen kelimelerin metnin anahtar kelimelerinden hangilerine ait olduğunu yazınız.


Cevap :

Anlam: Yetenek ve zekâ geliştirici, belli kuralları olan, iyi vakit geçirmeye yarayan eğlence.

Anahtar Kelime: Oyun

Anlam: Kişinin yatkınlık ve öğrenime bağlı olarak bir işi başarma ve bir işlemi amaca uygun olarak sonuçlandırma yeteneği; maharet.

Anahtar Kelime: Yetenek


3. a) Zekâ oyunlarından hangilerini oynadınız?


Cevap : Mangala, Satranç, Dama, Sudoku, Kule Tower (Tower of Hanoi)


b) Oynadığınız bir zekâ oyunundaki gözlem ve deneyimlerinizi anlatan bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.


Cevap :

Sevgili arkadaşlar,

Bugün sizlere satranç oynamaktan edindiğim deneyimlerimi anlatmak istiyorum. İlk kez satranç oynamaya başladığımda, taşların nasıl hareket ettiğini öğrenmekte zorlandım. Ancak, oynadıkça strateji geliştirmeyi ve rakibimi analiz etmeyi öğrendim.

Satranç, sabırlı olmayı ve dikkatli düşünmeyi gerektiren bir oyun. Her hamle önemli, bu yüzden acele etmemek gerektiğini anladım. Oyunun sonunda kazandığım veya kaybettiğim için değil, yeni şeyler öğrendiğim için mutlu oluyorum.

Sonuç olarak, satranç bana stratejik düşünmeyi ve plan yapmayı öğretti. Bu nedenle, zekâ oyunlarıyla zaman geçirmeye devam edeceğim.

Teşekkür ederim!


c) Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.


Cevap :

Güçlü yönlerim: Duygularımı açıkça ifade edebilmem ve konuyu iyi organize etmem.

Gelişmeye açık yönlerim: Daha akıcı bir şekilde konuşabilmek ve göz teması kurmak.


Soru : 4. Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.


1. a) Köydeki insanların özellikleri nelerdir?


Cevap : Köydeki insanlar genellikle bilge, yardımsever ve dayanışma içinde olan bireylerdir. Birbirlerine destek olur, bilgi ve deneyimlerini paylaşarak toplumsal sorunları birlikte çözmeye çalışırlar.


2. b) Hikmet’in bulmacaları çözerken gösterdiği liderlik ve cesaret hakkında ne düşünüyorsunuz?


Cevap : Hikmet’in bulmacaları çözerken sergilediği liderlik ve cesaret oldukça etkileyici. Bu özellikler, hayatta meydana gelen olumlu değişimlerin ve güzelliklerin temelini oluşturur. Hikmet’in gösterdiği cesaret, onun kişisel gelişimini de olumlu yönde etkilemiştir.


5. a) Dinlediğiniz metinden sınıflandırma yapabilmek için “öznellik-nesnellik, öncelik-sonralık, gerçek-hayal ürünü” özelliklerinden birini seçiniz.


Cevap : Öncelik-sonralık sınıflandırmasını seçiyorum.


5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


b) Seçtiğiniz ölçüte göre sınıflandırma yapınız. Sınıflandırmanızı aşağıdaki tablolara yazınız. Buna göre tablolarınızı adlandırınız


Cevap :

ÖNCE: Hikmet, önce tereddüt etti. Hikmet, bulmacaların çok eğlenceli olduğunun farkında değildi. Hikmet o zamana kadar bulmaca hazırlanıyordu.

SONRA : Sonra “Ben çögerim!” dedi. Bulmacaları çözdükten sonra bulmacaların çok eğlenceli olduğunu fark etti. O günden sonra bulmaca hazırlamaya başladı.


c) Yaptığınız sınıflandırmadan çıkardığınız sonucu yazınız.


Cevap : İnsanların başlarına gelen bazı olaylar, yaşamlarının seyrini önemli ölçüde etkileyebilir.


6. a) Verilen görseldeki kişilerden birini seçiniz. Bu kişiyi betimlemek üzere bir paragraf
planlayınız. Planınıza uygun taslak metninizi yazınız.


Cevap :

Ümran nine, etrafında her zaman sevgi dolu bir aura yayılan, dikkat çekici bir karakterdir. Orta boylu ve yaşlı bir kadın olan Ümran nine, gözlükleriyle bilgelik dolu bakışlarını daha da anlamlı hale getirir. Yüzünde daima bir gülümseme vardır, bu da onu daha sevimli kılar.

Elinde tuttuğu baton, ona hem destek olur hem de yürüyüşünü kolaylaştırır. Üzerinde taşıdığı pembe çanta ve ayakkabılar, neşeli bir kişiliğe sahip olduğunu yansıtır. Ümran nine, hem dış görünümü hem de içtenliğiyle, etrafındakilere neşe ve güven veren bir figürdür.


b) Yazmayı bitirdikten sonra paragrafınızı anlatılanların uygunluğu, büyük harflerin ve
noktalama işaretlerinin kullanımı açısından gözden geçirip düzenleyiniz.


Cevap : Yazımı tamamladıktan sonra, paragrafımın anlatımına uygunluğunu ve büyük harfler ile noktalama işaretlerinin doğru kullanımını kontrol ederek düzenleme yaptım.


“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75-76-77 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score