5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71
5. Sınıf Türkçe Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 Cevapları, Türkçe dersinde işlenen konuları pekiştirmeye yönelik hazırlanan etkinliklerle doludur. Bu sayfalarda yer alan çalışmalar, öğrencilerin okuma, anlama ve dil bilgisi yetkinliklerini artırmayı hedefler. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları ise bu anlamlı metni derinlemesine kavramaya yardımcı olan etkinliklerle öğrencilerin dikkatini çeker.
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin derslerinde başarı sağlamalarına destek olacak önemli kaynaklardan biridir. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her bir sayfanın içerdiği sorulara detaylı cevaplar sunarak, konuların daha iyi anlaşılmasını sağlar. 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları, öğrencilerin hem bilgi düzeylerini artırmak hem de dil becerilerini geliştirmek için özel olarak hazırlanmıştır.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71
Keşif Yolculuğu
Soru : Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Uçurtma, rüzgarda uçurulan renkli bir oyuncaktır. Çocukken uçurtma yapıp uçurmak büyük bir keyifti. Rüzgarla dans eden uçurtmalar, çocukluğumun en güzel anılarından biridir.
Soru : Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Geleneksel oyunlar, körebe, saklambaç gibi oyunlardır. Bu oyunlar, çocukların sosyalleşmesini ve fiziksel gelişimlerini destekler. Aynı zamanda dayanışma, takım çalışması ve kurallara uyma gibi önemli değerler kazandırır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap :
süzülmek : Sessizce ve görünür bir hareket yapmadan havada ilerlemek.
haykırmak : Telaş, şikâyet vb. sebeplerle yüksek sesle bağırmak.
gök : Mavi ile yeşil arası olan renk.
kanat : Kuşlarda ve böceklerde uçmayı sağlayan organ.
saymak : Bir şeyin kaç tane olduğunu anlamak için bunları birer birer elden veya gözden geçirmek, sayısını bulmak.
ısmarlamak : Kendi için bir şey alınmasını başkasına söylemek.
Soru : b. Yukarıdaki kelimeler metnin anahtar kelimeleri olabilir mi? Neden?
Cevap : Metnin ana unsurları bu kelimeler olmadığı için olmaz.
Soru : c. Okuduğunuz metnin anahtar kelimelerini belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap : Uçurtma, uçmak, öğretmen, dede, mutluluk, gökyüzü, çocuk, bahar, kuş, leylek.
Soru : ç. Anahtar kelime olarak belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap :
Gökyüzü: Hava
Öğretmen: Muallim.
Gök: Sema.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
Cevap : Öğretmen, emekli olduktan sonra öğrencilerden uzak kalmak istememiş, çocukları mutlu etmek ve onların sevinçlerini paylaşmak amacıyla uçurtma yapmaya karar vermiştir. Bu şekilde hem çocuklarla vakit geçirebilmekte hem de onlara olan sevgisini gösterebilmektedir.
2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden artırmaya karar vermiştir?
Cevap : Geçen yıl yaptığı uçurtmaların yetersiz olduğunu ve bazı çocukların açıkta kaldığını fark etmiştir. Bu yıl çocukların hepsine yetecek kadar uçurtma yapmak istemiştir.
3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
Cevap : Çocuklar uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında büyük bir heyecan ve sevinç hissetmişlerdir. Uçurtmaların yükseğe çıkması onlara özgürlük ve mutluluk vermiştir.
4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
Cevap : Deniz, uçurtmasını kaybedince hüzünlenmiş ve üzülmüştür. Öğretmen ona yeniden, daha büyük ve güzel bir uçurtma yapacağına dair söz vermiştir, bu da Deniz’i biraz rahatlatmıştır.
5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
Cevap : Çocukları sevindirmek için onlarla birlikte oyunlar oynar, eğlenceli etkinlikler düzenlerdim. Ayrıca onlara küçük hediyeler vererek mutluluklarını paylaşırdım.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap :
- Çocuklarla ilgilenmesi ve onlar için uçurtma yapması: Sevgi dolu, özverili
- Yorulmasına rağmen uçurtma yapmaya devam etmesi: Fedakâr, sabırlı
- Uçurtmaların çocukları mutlu edeceğini bilmesi: Empatik, anlayışlı
Soru : b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap : Evet, çocuklar emekli öğretmeni bu özelliklerinden dolayı sevmektedirler. Çünkü öğretmen, onları mutlu etmek için çaba göstermekte, onlara sevgi ve ilgiyle yaklaşmakta ve onların mutluluğunu kendi mutluluğu gibi görmektedir. Bu samimiyet ve fedakârlık çocukların sevgisini kazanmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden bir bölüm aşağıda verilmiştir. Deniz ve öğretmenin olaylar karşısındaki tepkilerinden yola çıkarak duygu durumlarını belirleyip söyleyiniz.
Cevap : Deniz, uçurtmasını kaybettiği için hayal kırıklığına uğrayıp üzülmüştür. Öğretmen de onun bu üzüntüsünü fark etmiş, ama ona daha büyük ve güzel bir uçurtma yapacağını söyleyerek moral vermiştir.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Kişisel görüş içeren cümleleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz cümlelerde kişisel görüş ifade eden kelime veya kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : b. İşaretlediğiniz her bir cümle için sol, işaretlemediğiniz her bir cümle için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak yandaki grafiği oluşturunuz. Yaptığınız sınıflandırmayı ihtiyaç duyarsanız öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap : 5 tane öznel, 3 tane nesnel olarak işaretleyiniz.
6. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.
Cevap :
Haydi Ali, koyuver uçurtmanın ipini! = Özel isimler büyük harfle başlar.
Nihayet uçurtmalarım afacan sahiplerini buldu. = Cümleye büyük harfle başlar.
Soru : b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız.
Cevap :
Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)
Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak. (bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor. (bey)
Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik. (sokak)
Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir. (dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder. (dağı)
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Hepimizin ortak kullandığı bazı yaşam alanları vardır: sahil, çocuk parkı, yeşil alanlar gibi. Bu alanları temiz ve düzenli tutmak herkesin sorumluluğundadır. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için çevreye karşı duyarlı olmalıyız. Bu, aynı zamanda sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yaşamımızı sürdürmek için önemlidir.
Sizce çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması ne gibi sorunlara yol açabilir? Söyleyiniz.
Cevap : Çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması, onların sağlığını tehlikeye atabilir, çevre kirliliği artar ve huzurlu bir ortamda oynayamazlar. Ayrıca, yeşil alanların yok olması, çocukların doğayla olan bağını zayıflatır ve oyun oynama imkanlarını kısıtlar.
Paragrafta bahsedilen sorumluluğun yerine getirilmesiyle okuduğunuz metindeki çocukların kırlarda uçurtma uçurabilmesi arasında bir ilişki olabilir mi? Örneklerle açıklayınız.
Cevap : Evet, bir ilişki olabilir. Paragrafta bahsedilen çevreyi koruma sorumluluğu yerine getirilirse, çocuklar doğada daha temiz, güvenli ve güzel alanlarda oyun oynayabilirler. Metindeki çocukların kırlarda özgürce uçurtma uçurabilmeleri de, çevrenin temiz ve yeşil kalmasıyla mümkündür. Eğer doğa kirletilseydi, çocuklar bu keyfi yaşayamazlardı.
Soru : b. Aşağıdaki görselde verilen iki çocuk arasında geçen ve çevreye karşı sorumluluğu konu alan bir diyalog yazınız. Bu çalışmada yazma aracı ve ortamını (mektup, e-posta, mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları vb.) siz belirleyiniz. Ayrıca yazışmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmayla ilgili uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanızın sonunda yazdığınız diyaloğu konu ve anlam
bütünlüğü açısından gözden geçirerek düzenleyiniz.
Cevap :
Ahmet: (çöpü atarken) “Bunda ne var ki, küçücük bir şey zaten.”
Mehmet: (çöpü işaret ederek) “Ahmet, yere çöp atmak doğru değil. Çevremizi temiz tutmalıyız.”
Ahmet: “Ama bu küçücük, ne fark eder ki?”
Mehmet: “Fark eder. Bir kişi atar, sonra herkes atmaya başlar. Sonra oyun oynayacak temiz bir yerimiz kalmaz. Gel, çöpleri birlikte toplayalım.”
Ahmet: (pişman) “Haklısın Mehmet. Tamam, hadi toplayalım.”
(İkisi de yere attıkları çöpleri toplar ve çöp kutusuna atarlar.)
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap :
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselde bir uçurtmanın yapım aşamaları gösterilmiştir. Görselde verilen işlemde ne yapıldığını boş bırakılan alanlara yazınız.
Cevap :
- İki çıta çivi yardımıyla birleştirilir.
- Çıtalar artı şeklinde çapraz olarak birleştirilir.
- Çıtalar iple bağlanarak sağlamlaştırılır.
- Çıtalara uygun ölçüde kesilmiş kağıt yapıştırılır.
- Kağıt çıtalara düzgün şekilde sabitlenir.
- Uçurtmanın kuyruğu için şeritler hazırlanır.
- Kuyruğa renkli şeritler eklenir.
- Uçurtma tamamlanır ve uçurulmaya hazır hale getirilir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri
kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap :
Nasrettin Hoca, 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilen, bilgelik ve mizahla tanınan efsanevi bir halk figürüdür. Uzun beyaz sakallı ve her zaman tebessüm eden bir bilge olarak, fıkralarıyla insanlara dersler verir. Mizahi ve düşündürücü hikâyeleri, basit olaylar aracılığıyla derin anlamlar sunar. Onun esprili, hoşgörülü ve adaletli kişiliği, Türk kültürünün önemli bir parçası olup nesilden nesile aktarılmaktadır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
Soru : Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen”i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.
Cevap :
Emekli öğretmen, uzun yıllar eğitim hayatına hizmet ettikten sonra bir süre okul kantinini işleten ve şu anda tek başına yaşayan bir kişidir. Yaşlı olmasına rağmen enerjik ve bakımlıdır; beyaz saçları ve sakalı, alnındaki derin çizgilerle birlikte ona bilge bir görünüm verir.
Hayata karşı hep pozitif bir tutum sergileyen, çocukları çok seven ve onlara karşı büyük bir şefkat besleyen biridir. Öğretmenlik yaptığı yıllardan gelen bu sevgisi, çevresindekilerle olan ilişkilerine de yansır. Sevgi dolu, merhametli ve yaşam enerjisi yüksek bir insan olduğu için bulunduğu mahallede herkes tarafından saygı ve sevgiyle anılır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Öğretmenimizi İzliyoruz
Soru : Öğretmenimiz taslak metni düzenleyip paylaşmaya hazır hâle getirirken biz de onu dikkatlice izleyelim. Bu sırada aşağıdaki sorulara odaklanalım.
Soru : Gözden Geçiriyor,
1. a. Öğretmenimiz taslağı incelerken neler yaptı?
Cevap : Taslağın plandaki noktalara uygun olup olmadığını kontrol etti. Cümlelerin uzunluklarına, kullanılan kelimelerin anlamına uygun olup olmadığına ve yabancı sözcüklerin yerine Türkçe karşılıklarının kullanılıp kullanılmadığına dikkat etti.
2. b. Düzeltmelerini yaparken hangi açıklamalarda bulundu?
Cevap : İlk hazırlanan plana mutlaka bağlı kalmamız gerektiğini, çok uzun cümlelerin anlamayı zorlaştıracağını ve kelimelerin doğru ve Türkçeye uygun şekilde kullanılmasının önemini vurguladı.
3. c. Cümlelerin kısalığı/uzunluğu ve kelime seçimleri ile ilgili neler söyledi?
Cevap : Cümlelerin fazla uzun olmaması gerektiğini, net ve anlaşılır olmasının önemli olduğunu belirtti. Anlatımın sade olmasına özen göstermemizi, tekrarlardan kaçınmamız gerektiğini ifade etti.
4. ç. Yazım ve noktalamaları nasıl düzeltti?
Cevap : Yanlışları belirleyip, her birini açıklayarak düzeltti.
Soru : Paylaşıyor,
1. a. .Metni paylaşacağı ortama karar verirken neleri göz önünde bulundurdu?
Cevap : Ulaşmayı hedeflediği kitlenin özelliklerini dikkate aldı.
2. b. Metni, seçtiği paylaşım ortamına göre nasıl hazırladı? Yazısını desteklemek için ne
tür destekleyiciler (görsel, video, çizim vb.) kullandı?
Cevap : Yazıyı görsellerle zenginleştirdi, seslendirip video haline getirdi ve bunu düzenlemek için bir video uygulaması kullandı.
Biz Uyguluyoruz
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap : Nasrettin Hoca, Türk halk edebiyatının önemli bir figürü olup, bilgelik, mizah ve halk zekâsını simgeler. 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilen Hoca, fıkra ve hikâyeleriyle halk arasında tanınmış ve günümüze kadar ulaşmıştır. Uzun beyaz sakallı, orta boylu ve tebessüm eden bir yüz ifadesine sahip olan Nasrettin Hoca, derin bilgi ve yaşam tecrübesine sahip bir bilgedir. Fıkralarında olaylara farklı açılardan yaklaşarak ders niteliğinde mesajlar verir. Mizahı ve zekâsıyla düşündüren Hoca’nın hikâyeleri, Türk kültürünün önemli bir parçası olarak nesilden nesile aktarılmaktadır.
Yine Uyguluyoruz
Soru : Şimdi de “Keloğlan”ı betimleyen paragrafımızı gözden geçirip paylaşım için hazırlayalım. Aşağıdaki yönergelere dikkat edelim.
Cevap : Keloğlan, Türk halk kültürünün en sevilen masal kahramanlarından biridir ve özellikle çocuklar arasında popülerdir. Adını kel olmasından alan Keloğlan, genellikle genç, zayıf bir köylü genci olarak tasvir edilir. Saf, temiz kalpli ve dürüst bir karakterdir; bu özellikleri zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olur. Gerektiğinde zekâsını ve kurnazlığını kullanarak büyük sorunları aşar. Cesur ve korkusuz olan Keloğlan, karşılaştığı devler ve canavarlara karşı her zaman galip gelir. Ayrıca, yardımseverliği ile ihtiyaç sahiplerine destek olmaktan çekinmez. Keloğlan’ın hikâyeleri, nesiller boyunca çocuklara dürüstlük, cesaret ve iyilik gibi değerleri öğretir ve Türk halk edebiyatında önemli bir yer tutar.
Sıra Sende
Soru : Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen” için yaptığınız betimlemeyi gözden geçirip düzenleyelim. Ardından “Yazalım” etkinliğinde öğrendiğimiz bu stratejileri uygulayalım.
Cevap : Emekli öğretmen, uzun yıllar eğitim verdikten sonra bir süre okul kantinini işlemiş ve şu anda yalnız yaşayan bir kişidir. Yaşlı olmasına rağmen, saçları ve sakalları beyazlamış olsa da, dinç ve bakımlı görünmektedir. Alnındaki kırışıklıklar onun tecrübesini yansıtır. Öğretmenlik döneminde çocuklara büyük bir sevgi beslemiş, onları mutlu etmek için çaba göstermiş ve bu uğurda pek çok fedakarlık yapmıştır. Hayata karşı pozitif bir bakış açısına sahip, sevgi dolu ve merhametli bir kişiliği vardır. Çocuk ruhlu oluşu ve yaşam sevinci, onu çevresinde sevilen ve saygı duyulan bir birey haline getirmiştir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Nedenini söyleyiniz.
Cevap : Evet, okuduğum kitapların kahramanlarıyla aramda derin bir bağ oluşur. Kendimi onların yerine koyarak, yaşadıkları maceralara katılırmış gibi hissederim.
Soru : b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikâye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanınızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap :
Kahraman:
İsim: Ali
Yaş: 12
Fiziksel Özellikleri: Orta boylu, ince yapılı, kısa kahverengi saçlı, neşeli bir yüz ifadesine sahip.
Karakter Özellikleri: Merhametli, cesur, arkadaşlarına yardımcı olmayı seven, hayal gücü geniş, neşeli bir kişilik.
Hedefleri: Zorluklarla başa çıkarak hayallerini gerçekleştirmek ve çevresindekilere ilham vermek.
Maceraları: Doğadaki gizemleri keşfetmek, arkadaşlarıyla birlikte yeni yerler keşfetmek ve zorlu engelleri aşmak.
Soru : c. Yazdıklarınızı öğretmeninizin yönlendirmesiyle uygun ortamlarda paylaşınız.
Cevap : Sınıfta, Okul gazetesinde ve okul web sitesinde paylaşabilirsiniz.
Soru : ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap :
Güçlü Yönlerim: Yabancı sözcükler yerine Türkçe karşılıklarını tercih ettim. Ayrıca, sade ve anlaşılır bir dil kullanmaya özen gösterdim.
Gelişmeye Açık Yönlerim: Olayı daha zenginleştirmek için daha fazla karakter ekleyebilirdim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz.
Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Büyüklerinizle gittiğiniz piknik, gezi vb. etkinliklerde neler yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap : Pikniklerde yiyeceklerin hazırlanmasına ve mangalın ateşinin yakılmasına yardımcı olmaktan zevk alıyorum. Ayrıca temiz havada yürüyüş yapmayı da seviyorum. Gezilerde ise, yeni gördüğüm yerleri tanıdık yerlerle kıyaslamayı tercih ediyorum.
Soru : b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
Soru : c. Mehmet ve dedesi kitapçıda neler yapmıştır? Yazınız.
Cevap : Dedesi, Mehmet’e kendi çocukluğuna ait hikâyeler anlattı. Eski oyuncaklar ve kitaplar üzerinde durdular ve geçmiş hakkında keyifli sohbetler yaptılar.
Soru : ç. Dinlediğiniz metinde ne anlatılmaktadır? Yazınız.
Cevap : Metinde, Mehmet ve dedesinin birlikte geçirdiği bir gün betimlenmektedir. Kitapçıya gitmeleri, piknik yapmaları ve dondurma yemeleri gibi anlar öne çıkmakta; Mehmet’in dedesiyle geçirdiği bu özel günün ona büyük mutluluk verdiği vurgulanmaktadır.
Soru : d. Aşağıdaki cümlelerden hangisi dinlediğiniz metindeki “Geçmişle ilgili sohbetler içinde kayboldular.” cümlesiyle yakın bir anlam taşımaktadır?
Cevap : Mehmet ve dedesi eski zamanlarla ilgili derin bir sohbete daldılar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
13. ETKİNLİK
Soru : a. Dedenizle vakit geçirme fırsatınız oldu mu?
Cevap : Evet. Oldu.
Soru : b. Dedenizle bir gün geçirdiğinizi düşününüz. O gün yaşadıklarınızı, dedenizle yaptıklarınızı, oynadığınız oyunları duygu ve düşüncelerinizi de katarak anlatan bir
konuşma yapınız. Konuşurken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Bir gün dedemle birlikte geçirdiğim zamanı anlatmak istiyorum. Güneşli bir sabah, dedem beni kahvaltıya çağırdı. Sofrada onun yaptığı lezzetli börekler vardı. Kahvaltı sırasında hayat hikâyelerini dinlerken çok keyif aldım.
Sonra bahçeye çıktık. Dedem bana eski bir yoyo gösterdi ve birlikte oynadık. Gözlerindeki heyecanı görmek beni mutlu etti. Ardından bulutlara bakarak hikâyeler anlattı.
Akşam, tavla oynadık. Onun stratejileri beni çok etkiledi. Kazandıkça, “İyi oynadın!” dediği için çok mutlu oldum.
Gece yıldızları izlerken, dedem yıldızların her birinin bir hikâyesi olduğunu anlattı. O gün, onun bilgeliğini ve sevgisini bir kez daha hissettim.
Teşekkür ederim.
Soru : c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap : Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.
Soru : ç. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap : Öz Değerlendirme Ölçeğini kendinize göre değerlendiriniz.
Soru : d. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanızda hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap : Konuşmamda duygularımı ve düşüncelerimi ifade etmekte zorlandım; bu yüzden daha akıcı ve kesintisiz bir şekilde konuşabilmeyi hedeflemeliyim.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.