5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları, öğrencilerin okuma, yazma ve anlama becerilerini geliştirmek için hazırlanmıştır. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin Türkçe dersindeki temel kazanımları pekiştirmeye yöneliktir. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları, metni anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmek için çeşitli sorular içerir.
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin ders konularında başarılı olmalarına yardımcı olan kapsamlı bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları ise öğrencilerin eksik oldukları noktaları tamamlamalarına destek sağlar. 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları, zengin etkinliklerle öğrencilerin ders başarılarını artırmayı hedefler.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51
Keşif Yolculuğu
Soru : İp oyunlarından hangilerini biliyorsunuz? Siz bunlardan hangilerini oynamayı daha çok seviyorsunuz?
Cevap : İp oyunlarından en çok bildiğim oyunlar “İp Atlama” ve “Sek sek”. Bu oyunları oynamayı daha çok seviyorum çünkü hem eğlenceli hem de arkadaşlarımla birlikte oynarken çok keyif alıyorum.
Soru : Yazı yazarken büyük harfleri hangi amaçlarla kullanıyorsunuz? Söyleyiniz
Cevap :
Yazı yazarken büyük harfleri birkaç amaçla kullanıyorum:
- Cümlelerin başında.
- Özel isimlerde, örneğin kişiler, yerler veya kurum isimlerinde.
- Tarih ve gün adlarında.
- Kısaltmalarda, örneğin MEB (Milli Eğitim Bakanlığı).
- Başlık ve alt başlıklarda dikkat çekmek için.
Soru: Metnin başlığını ve görsellerini inceleyiniz. Bunlardan hareketle metinde neler anlatılabileceğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi 1. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap : Başlık ve görsellere bakarak metnin konusunun ip ile oynanan oyunlar hakkında olduğunu düşünüyorum. Çünkü hem başlıkta hem de görsellerde ip vurgulanıyor.
Soru: Metni öğretmeninizin okuma hızına, vurgu ve tonlamasına dikkat ederek dinleyiniz.
Cevap : Öğretmenimin okuma hızını, vurgu ve tonlamasını dikkatlice dinledim.
Soru: Öğretmeninizi dinlerken anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını işaretleyiniz. Ardından bunlara ve anlamlarına yönelik tahminlerinizi 2. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap : Bu kelimeler şunlardı: halat, aktivite, rekabet, gereksinim ve hamle.
Soru: Okuma hızınızın, vurgu ve tonlamanızın öğretmeninizinki gibi anlamı yansıtacak biçimde olmasına özen göstererek metni sesli okuyunuz.
Cevap :
Dinlerken anlamını bilmediğim kelimeleri işaretledim. Bu kelimeler şunlardı: halat, aktivite, rekabet, gereksinim ve hamle. Bu kelimelerin anlamları hakkında tahminlerim şöyle:
- Halat: Kalın ip
- Aktivite: Faaliyet veya etkinlik
- Rekabet: Yarışma durumu
- Gereksinim: İhtiyaç
- Hamle: Adım veya hareket
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.
Cevap : Başlık ve görsellere dayanarak, metnin iple oynanan oyunlar hakkında olduğunu tahmin ediyorum. Bunun nedeni, hem başlıkta hem de görsellerde ipin sürekli vurgulanmasıdır.
Soru : b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizde öne sürdüğünüz gerekçelerin uygun olup olmadığını açıklayınız.
Cevap : Evet, metnin içeriğiyle ilgili tahminim doğruydu. Öne sürdüğüm gerekçeler de mantıklıydı.
2. ETKİNLİK
Soru : Belirlediğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe
Sözlük’ten bularak yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap :
KELİME/KELİME GRUBU: Aktivite
TAHMİNİM: Etkinlik veya faaliyet
SÖZLÜK ANLAMI: Bir şeyin yapılması; eylem, faaliyet.
KELİME/KELİME GRUBU: Rekabet
TAHMİNİM: Yarışma durumu
SÖZLÜK ANLAMI: Bir şey için birbirine karşı yarışma durumu.
KELİME/KELİME GRUBU: Hamle
TAHMİNİM: Hareket, adım
SÖZLÜK ANLAMI: Bir işte atılan adım, yapılan eylem.
KELİME/KELİME GRUBU: Gereksinim
TAHMİNİM: İhtiyaç, gereklilik
SÖZLÜK ANLAMI: Bir şeyi elde etme zorunluluğu.
KELİME/KELİME GRUBU: Sınır
TAHMİNİM: Belirli bir alanın çizgisi
SÖZLÜK ANLAMI: Bir alanı belirleyen çizgi veya nokta.
KELİME/KELİME GRUBU: Engel
TAHMİNİM: Zorluk çıkaran durum
SÖZLÜK ANLAMI: Hedefe ulaşmayı zorlaştıran şey.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinde en çok tekrar eden ve metnin konusunu destekleyen kelimeleri belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Cevap : İp, oyun, halat, oynamak, takım, oyuncu, hedef, hamle, amaç.
Soru : b. Yazdığınız kelimelerin metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmenizde yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet, yazdığım kelimeler metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmemde yeterli oldu. Çünkü bu kelimeler, ip ile oynanan oyunların temel unsurlarını ve özelliklerini yansıtıyor. “İp,” “halat,” ve “oyun” kelimeleri, metnin konusunun ne olduğunu doğrudan gösteriyor. “Takım” ve “oyuncu” kelimeleri ise oyunların grup halinde oynandığını düşündürüyor. Ayrıca “hedef,” “hamle,” ve “amaç” kelimeleri, bu oyunların stratejik ve rekabetçi yönlerini vurguluyor. Dolayısıyla, bu kelimeler, metnin genel temasını anlamamı sağladı.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden ve deneyimlerinizden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
1. Metinde hangi oyunlardan bahsedilmektedir? Siz bunlardan hangilerini
oynuyorsunuz?
Cevap : Metinde halat çekme, ip çevirme, ip atlamalı bayrak koşusu, lazer oyunu ve kedi beşiği oyunlarından bahsedilmektedir. Ben halat çekme ve ip atlamalı bayrak koşusunu oynuyorum.
2. “Kedibeşiği” adlı oyunda neden hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz? Açıklayınız.
Cevap : “Kedibeşiği” oyununda hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz çünkü ipi farklı şekillere sokarken, dikkatli planlama yapmazsak ip düğümlenebilir. Düğüm olduğunda oyun sona erer, bu nedenle stratejik düşünmek ve her hamleyi iyi değerlendirmek önemlidir.
3. Metinde anlatılanlarla sizin oynadığınız ip oyunlarının benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap : Metinde anlatılan oyunlar, ip ve halat kullanarak oynanan grup oyunlarıdır. Benim oynadığım ip oyunları da genellikle arkadaşlarla oynanır ve fiziksel aktivite gerektirir. Ancak, benim oynadığım oyunlar daha basit kurallara sahipken, metinde anlatılan oyunlar daha organize ve rekabetçi olabilir.
4. Metinden hareketle kuralların bir oyun için neden önemli olduğunu açıklayınız.
Cevap : Kurallar, bir oyunun düzenli ve adil bir şekilde oynanmasını sağlar. Oyuncuların ne yapacaklarını bilmesi, rekabetin sağlıklı bir şekilde ilerlemesine yardımcı olur. Ayrıca, kurallar sayesinde oyun süresi belirlenir ve herkesin eğlenceli bir deneyim yaşaması sağlanır.
5. Metinde verilen oyun isimlerini oyunların içeriğine uygun buluyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet, metinde verilen oyun isimleri oyunların içeriğine uygun. Örneğin, “halat çekme” oyunu ismi, oyunun ne hakkında olduğunu doğrudan ifade ediyor. Benzer şekilde, “ip çevirme” ismi de oyuncuların ip çevirdiği bir oyunu temsil ediyor. Bu isimler, oyunların nasıl oynandığını ve temel unsurlarını yansıtıyor.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Metinden iki oyun belirleyerek oyunlarla ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap :
- Halat Çekme:
- Oyun için gereken malzeme: Sağlam bir halat.
- Oyuncu sayısı: İki takım.
- Oyun amacı: İpi kendi tarafına çekmek ve rakip takımın sınırı geçmesini sağlamak.
- İp Çevirme:
- Oyun için gereken malzeme: Atlama ipi.
- Oyuncu sayısı: En az 5 oyuncu.
- Oyun amacı: Çevrilen ipe değmeden zıplayarak ip çeviriciden kaçınmak.
Soru : b. İki oyun arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyleyiniz
Cevap :
Benzerlikler:
- Her iki oyun da ip kullanarak oynanıyor.
- Her ikisi de grup halinde oynanabiliyor ve fiziksel aktivite gerektiriyor.
Farklılıklar:
- Halat çekme, takımın birbiriyle çekiştiği bir oyken, ip çevirme bireysel bir beceri ve koordinasyon oyunudur.
- Halat çekmede amaç rakip takımın sınırı geçmesini sağlarken, ip çevirme oyununda amaç ipten kaçınmaktır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Ailenizle ev dışında yaptığınız etkinlikleri aşağıdaki alanlara yazınız.
Cevap :
- Sosyal Etkinlikler: Aile piknikleri, arkadaşlarla buluşma, doğa yürüyüşleri.
- Eğlenme Amaçlı Etkinlikler: Sinemaya gitmek, oyun parkında vakit geçirmek, eğlence merkezlerinde oyun oynamak.
- Kültürel Etkinlikler: Müze ziyaretleri, sergilere katılmak, konserlere gitmek.
Soru : b. Yazdığınız etkinliklerden en çok keyif aldığınız etkinliği belirleyiniz. Bu etkinlikle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Hangi sıklıkla bu etkinliği yapıyorsunuz?
Cevap : Ailemle birlikte piknik yapmayı yaz aylarında ayda bir kez yapmaya çalışıyoruz.
2. Etkinlikte neler yaparsınız?
Cevap : Piknikte yiyeceklerimizi hazırlarız, oyunlar oynarız, doğada yürüyüş yaparız ve sohbet ederiz.
3. Bu etkinlikte özel bir görev veya sorumluluğunuz oluyor mu? Oluyorsa kısaca açıklayınız.
Cevap : Genellikle yiyeceklerin hazırlanmasında yardımcı olurum ve oyunları organize ederim.
4. Bu etkinliği yaparken ne tür duygular hissediyorsunuz?
Cevap : Bu etkinlik sırasında çok mutlu ve rahat hissediyorum. Ailemle vakit geçirmek bana enerji veriyor.
5. Bu etkinliği diğerlerinden daha fazla sevmenizin sebebi nedir?
Cevap : Piknik, ailemle birlikte doğanın tadını çıkardığımız ve eğlendiğimiz bir etkinlik olduğu için çok seviyorum. Ayrıca, şehir hayatından uzaklaşıp rahatlama fırsatı veriyor.
Soru : c. Yukarıda yazdıklarınızı da kullanarak ailenizle geçirdiğiniz özel bir günü anlatan konuşma yapınız.
Cevap :
“Merhaba arkadaşlar, bugün sizlere ailemle geçirdiğim özel bir günü anlatmak istiyorum. Yaz aylarında ailemle birlikte sıkça piknik yapıyoruz. Geçen ay güzel bir pazar günü, hava çok güzeldi ve piknik yapmaya karar verdik. Hazırlıklarımızı yaptık; yiyeceklerimizi aldık, oyunlar için toplarımızı yanımıza koyduk.
Piknik alanına gittiğimizde, doğanın güzelliği ve kuş sesleri bizi karşıladı. Öncelikle yemeklerimizi serdik, ardından birlikte oyun oynamaya başladık. Saklambaç, frisbee ve futbol oynadık. Bu sırada çok eğlenceli anlar yaşadık ve bol bol kahkaha attık. Ayrıca, doğa yürüyüşü yaparak etrafı keşfettik. Doğada vakit geçirmek gerçekten huzur vericiydi.
Bu etkinlik benim için sadece eğlenceli değil, aynı zamanda ailemle bağlarımızı güçlendirdiğimiz bir zaman dilimi. Piknik yapmak beni mutlu ediyor ve ailenizle birlikte böyle güzel anılar biriktirmek harika.”
Soru : ç. Konuşma sürecinize yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız ve yönergeleri uygulayınız. Bunlardan hareketle güçlü ve zayıf yönlerinizi belirleyiniz.
1. Konuşmanızı yaparken en çok nerede zorlandınız?
Cevap : Konuşma sırasında bazen kelimeleri bulmakta zorlandım.
2. Konuşurken neler hissettiniz? Bunlar konuşma sürecinizi etkiledi mi?
Cevap : Konuşurken heyecanlandım, bu da akıcılığımı etkiledi. Ama genel olarak kendimi rahat hissettim.
3. Sizce öğretmeniniz konuşmanızda en çok neyi beğenmiş olabilir?
Cevap : Öğretmenim, ailemle olan bağlarımı ve etkinlikleri anlatma tarzımı beğenmiş olabilir.
4. Bir sonraki konuşmanızda neleri düzenlemeniz gerektiğini not ediniz.
Cevap : Daha fazla pratik yaparak kelime hazinemi genişletmeli ve akıcılığımı artırmalıyım.
5. Yaptığınız konuşmayla ilgili öğretmeninizin de geri bildirimlerini alınız.
Cevap : Öğretmenim, konuşmamın içeriğini beğendiğini ancak daha fazla hazırlık yapmam gerektiğini söyledi. Ayrıca, daha akıcı olmam için birkaç ipucu verdi.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görseli inceleyerek görselle ilişkili kavramları işaretleyiniz.
Cevap : İletişim, Dostluk, Oyunseverlik, Öz güven, Saygı
Soru : b. İşaretlediğiniz kavramları neden seçtiğinizi görseldeki ayrıntılardan örnekler vererek açıklayınız.
Cevap : Görseldeki çocuklar birlikte oyun oynarken, aralarında doğal bir iletişim olduğu açıkça görülüyor. Oyun oynadıkları için, dostluk ve arkadaşlık bağları kurmuş olmalılar. Bu durum, onların oyun oynamayı sevdiğini ve eğlenceli zaman geçirdiklerini gösteriyor. Çocukların mutlu ifadeleri, öz güvenlerinin yüksek olduğunu ve birbirlerine karşı sıcak bir sevgi beslediklerini de ortaya koyuyor.
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda virgülün farklı amaçlarla kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını, virgülün kullanım amacını ve örneklerden hareketle oluşturabileceğiniz kuralı tablolardaki uygun alanlara yazınız.
Cevap :
1. Kıymetli dostlarım( , ) öncelikle hepinize bir müjde vermek istiyorum.
2. Elbette ortada bir buz( , ) sargı bezi( , ) sedye( , ) ambulans falan yoktu.
3. Okumak( , ) okumak( , ) sürekli okumak istiyorum son zamanlarda.
4. Kedibeşiği( , ) ayatori( , ) ip oyunu adlarından birini tercih edebilirsiniz.
5. Oyun çocuğun hayal gücünü( , ) zihinsel ve duygusal gelişimini( , ) sosyal becerilerini destekler.
6. Düşünmek( , ) düşünmek( , ) yine düşünmek gerek bu ülkenin nasıl kurulduğunu.
7. Canım annem( , ) sen benim hem ebeveynim hem de en iyi oyun arkadaşım oldun.
8. Hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar… Biraz da arkadaşlarınla oyna.
9. Sayın Okul Müdürüm( , ) Öncelikle zekâ oyunları turnuvamıza katılımınız için size teşekkür etmek istiyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap :
1. Grup
Cümle numarası : 1,7 ve 9
Kullanım Amacı : Hitap kelimelerini belirtmek
Kural : Hitap için kullanılan kelimelerin sonuna konur.
2. Grup
Cümle numarası : 2 ve 4
Kullanım Amacı : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Kural : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimelerin arasına konur.
3. Grup
Cümle numarası : 3, 6 ve 8
Kullanım Amacı : Tekrarlanan kelimeleri ayırmak
Kural : Anlatıma ve anlama güç katmak için tekrarlanan kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap :
Kural 1: Hitap için kullanılan kelimelerin sonuna konur.
Örnek: Merhaba, arkadaşlar.
Kural 2: Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimelerin arasına konur.
Örnek: Elma, armut, muz ve çilek aldım.
Kural 3: Anlatıma ve anlama güç katmak için tekrarlanan kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Örnek: Bugün okulda çok eğlendim, eğlendim ve yeni arkadaşlar edindim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Nokta ve virgülle ilgili aşağıda verilen görevi “istasyon tekniği” ile yönergeler doğrultusunda yapınız.
Cevap :
1. Grup Oluşturma ve Gözlemci Seçimi
Öğrenciler 2-3 kişilik gruplar oluşturur ve her grup bir gözlemci seçer. Gözlemcinin görevi, istasyonlardaki çalışmaların ilerleyişini ve süreye uyumu takip etmektir.
2. İstasyonlar
Gruplar sırayla üç istasyonda çalışarak etkinlikleri tamamlar:
- İstasyon 1: Afiş Tasarımı
Görev: Nokta ve virgülün işlevlerini açıklayan ve örnekler içeren bir afiş tasarlanacak. Gruplar afişe yeni bilgiler ekleyebilir. - İstasyon 2: Broşür Hazırlama
Görev: Nokta ve virgülün kullanım alanları ve yanlış kullanımlarını gösteren bir broşür hazırlanacak. Gruplar, açıklayıcı görseller ve bilgiler ekleyebilir. - İstasyon 3: Slogan Üretme
Görev: Nokta ve virgülün kullanımını teşvik eden özgün sloganlar oluşturulacak. Gruplar, mevcut sloganları geliştirebilir veya yenilerini ekleyebilir.
3. Zaman Yönetimi
Her grup her istasyonda 3 dakika geçirecektir. Gruplar gözlemcinin rehberliğinde sırayla çalışır.
4. Sonuç
Etkinlikler tamamlandığında afiş, broşür ve sloganlar sınıf panosunda sergilenecek. Bu etkinlik, işbirliği ile öğrenmeyi ve noktalama işaretlerinin doğru kullanımını pekiştirmeyi hedefler.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metinde büyük harflerin kullanım alanlarından bazılarının örnekleri verilmiştir. Metni inceleyiniz ve büyük harflerin benzer kullanımlarını gruplandırınız.
Cevap :
1. Kişi İsimleri ve Unvanlar Örnekler: Boncuk (kedi adı), Maviş (kuş adı), Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
2. Tarih ve Zaman Örnekler: 9 Haziran 2024, 9 Haziran 2017, Pazar, Cuma
3. Özel İsimler Örnekler: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
4. Özel Adlar Örnekler: Vali Bey
5. Başlangıç Harfi Örnekler: Metindeki cümlelerin başındaki ilk kelimeler (örn. “Bugün,” “Sabah,” “Hayatımda”)
Soru : b. Oluşturduğunuz gruplardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturup aşağıya yazınız.
Cevap :
Büyük Harf Kullanım Kuralları
- Kişi İsimleri ve Unvanlar:
- Kişi adları, soyadları ve unvanları büyük harfle başlar.
- Örnek: Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
- Kişi adları, soyadları ve unvanları büyük harfle başlar.
- Tarih ve Zaman:
- Tarih, gün adları, ay adları ve özel isimler büyük harfle başlar.
- Örnek: 9 Haziran 2024, Pazar, Cuma
- Tarih, gün adları, ay adları ve özel isimler büyük harfle başlar.
- Özel İsimler:
- Ülke, şehir ve coğrafi yer isimleri büyük harfle yazılır.
- Örnek: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
- Ülke, şehir ve coğrafi yer isimleri büyük harfle yazılır.
- Özel Adlar:
- Unvanlar ve özel adlar daima büyük harfle başlar.
- Örnek: Vali Bey
- Unvanlar ve özel adlar daima büyük harfle başlar.
- Cümle Başlangıcı:
- Her cümle büyük harfle başlar.
- Örnek: “Bugün, 9 Haziran.”
- Her cümle büyük harfle başlar.
Soru : c. Aşağıda verilen cümleleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek ve noktalama işaretlerini uygun yerlere koyarak yeniden yazınız.
Cevap :
- Aslı, Ceren ve Mehmet körebe oynuyor.
- Okulumuzda 21 Haziran Salı günü akıl oyunları turnuvası başlıyor.
- Aysel, köpeği Fındık’la sahilde oynuyordu.
- Çocuk oyunları şenliği için Azerbaycan Cumhuriyeti’ne gidiyoruz.
- Okulumuza gelen doktor Ahmet Bey, oyunların çocuklar için önemini anlattı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : a. Arkadaşlarınızla oynarken en çok eğlendiğiniz geleneksel oyun hangisidir? Söyleyiniz.
Cevap : Arkadaşlarımla oynarken en çok eğlendiğim geleneksel oyun “yakantop”tur. Bu oyunda, bir kişi topu atarken diğerleri kaçmaya çalışır ve topu tutan kişi, topu yakalayan kişiyi oynamaktan çıkarır. Hem hızlı hareket etmek hem de arkadaşlarla birlikte eğlenmek harika bir deneyim sağlıyor.
Soru : b. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Cevap : Telefonunuzdan karekodu okutunuz.
Soru : c. İzlediğiniz çoklu ortamda oyunlarla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırınız.
Cevap : Oyunların oynandığı ülkeleri ve oyunların adlarını sınıflandırabiliriz
Soru : ç. Yaptığınız sınıflandırmayı da kullanarak farklı coğrafyalarda benzer oyunların olmasıyla ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap :
Soru : d. Aşağıdaki soruları izlediğiniz çoklu ortamdan hareketle cevaplayınız.
1. İzlediğiniz çoklu ortamdaki karşılaştırılabilir unsurlar neler olabilir? Söyleyiniz
Cevap : İzlediğim çoklu ortamda karşılaştırılabilecek unsurlar arasında oyunların oynandığı ülkeler, oyunlarda kullanılan araç ve gereçler ile oyunların kaç kişiyle oynanabileceği sayılabilir.
2. Çoklu ortamda tanıtılan iki oyun seçiniz. Seçtiğiniz oyunların benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Yazınız.
Cevap : Karmokça ve mendil kapmaca oyunları, her ikisi de hızlı hareket etmeyi gerektirdiği için benzerlik gösterir. Her iki oyunda da yakalanan oyuncular oyundan çıkmak zorunda kalır. Ancak kullanılan malzemeler bu iki oyunda farklıdır. Mendil kapmaca bir takım oyunu olarak oynanırken, karmokça bireysel bir oyundur.
3. Karşılaştırdığınız oyunlardan hangisini beğendiniz? Nedenleriyle söyleyiniz.
Cevap : Mendil kapmaca oyununu daha çok seviyorum çünkü bu oyun takım çalışmasını teşvik ediyor ve arkadaşlarımla birlikte eğlenceli bir deneyim yaşatıyor. Takım ruhu ve işbirliği, bu oyunun keyfini daha da artırıyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru: Görselde alt yazı kullanılmasının amacı nedir? Bu tür çoklu ortamlarda alt yazı kullanılmasının başka hangi faydaları olabilir? Yazınız.
Cevap : Alt yazı, özellikle farklı dillerin konuşulduğu ortamlarda son derece faydalıdır. Örneğin, Özbekistan’da Türkçe kullanılmasına rağmen, Özbek Türkçesini anlamak bazen zor olabiliyor. Ayrıca, alt yazı işitme engelli bireyler için de önemli bir erişim imkanı sağlar.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamda yukarıdaki görsel ve benzerleri hangi görevi yerine getirmektedir? Bu tür bir görselin olmaması bir eksiklik oluşturur mu? Neden?
Cevap : Bu tür görseller, dünya genelindeki çocuklar arasındaki kardeşliği ve birliği simgeler. Barış mesajının iletilmesi açısından büyük bir anlam taşır; bu nedenle, böyle bir görselin eksikliği önemli bir boşluk yaratır.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamdan yazı, ses, müzik, video, görsel gibi unsurlardan birini çıkarmanız gerekseydi hangisini çıkarırdınız? Neden? Yazınız.
Cevap : Bu unsurların her biri, birbiriyle bağlantılı ve tamamlayıcı özellikler taşıdığı için hiçbiri çıkarılamaz. Hepsi, izleme deneyimini zenginleştiren önemli bileşenlerdir.
Soru: Tema sonunda yer alan “Dinleme/izleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak dinleme/izleme sürecindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap : Öz Değerlendirme Ölçeğini, kendi deneyimlerinize göre doldurabilirsiniz. Bu, hangi alanlarda güçlü olduğunuzu ve hangi yönlerinizi geliştirmeye ihtiyaç duyduğunuzu belirlemenize yardımcı olacaktır.
Soru: Karekodu okutarak “Oyun Dünyamız” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap : Bu içerikte, dünyanın farklı yerlerinde benzer veya farklı oyunların varlığına değinilmiştir. Örnek olarak bilye, topaç, halat çekme ve “aç kapıyı bezirganbaşı” gibi oyunlar sunulmuş; bu oyunların farklı kültürlerde nasıl anlam kazandığı üzerinde durulmuş ve oyunların çeşitliliği vurgulanmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki elektronik postayı inceleyiniz. Elektronik postada bulunan
“Kime” bölümüne kendi elektronik posta adresinizi yazınız.
Cevap : Size ait olan e-posta adresinizi yazınız.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Soru : b. Arkadaşınız Hatice’den gelen bu elektronik postaya aşağıdaki yönergeleri göz
önünde bulundurarak bir cevap yazınız.
Cevap :
Sevgili Arkadaşım Hatice,
Görseldeki oyun körebeyi biliyorsun, şimdi sana bu oyunla ilgili bazı bilgilerimi aktaracağım.
Körebe oynamak için geniş bir alan gerekir ve bu alanın sınırları iyi belirlenmelidir. Oyuncular, belirlenen sınırların dışına çıkmamalıdır. Oyunda bir kişi ebe olarak seçilir; bu seçim kura ile yapılabilir.
Oyuna başlamadan önce bir malzeme seçmek önemlidir. Bez, mendil veya kuşak gibi bir şeyle ebenin gözleri bağlanmalıdır. Oyun başladığında, diğer oyuncular belirli sınırlar içinde ebeye seslenerek onun yakalamamasını sağlamaya çalışır. Oyuncular “Körebe, buradayım!” gibi ifadelerle ebenin dikkatini çekebilir.
Ebe bir oyuncuyu yakaladığında, o kişinin ses çıkarmaması gerekiyor. Ebe, yakaladığı kişinin yüzüne dokunarak kim olduğunu tahmin etmeye çalışır. Eğer doğru tahmin ederse, yakalanan kişi ebe olur; tahmin edemezse, aynı kişi ebe olmaya devam eder.
Umarım bu bilgiler senin için faydalı olur. İyi günler!
Arkadaşın Ümran
Soru : c. Yazdığınız e-postayı arkadaşınıza göndermeden önce oluşturduğunuz metnin oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız.
Soru : ç. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Soru : d. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap : Kendinize göre Öz Değerlendirmeyi doldurunuz.
Bu Görev Bizim
Soru : Geleneksel çocuk oyunlarını ve bunların kültürümüzdeki önemini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Cevap :
Geleneksel çocuk oyunları, kültürümüzde önemli bir yer tutar ve çocukların gelişimine katkı sağlar. İşte bazı geleneksel oyunlar ve kültürel önemi:
Geleneksel Oyunlar
- Körebe: Ebe gözleri kapalı olarak diğer oyuncuları yakalamaya çalışır. Sosyal etkileşimi artırır.
- Mendil Kapmaca: İki takım arasında mendil kapma oyunu. Takım ruhunu teşvik eder.
- Sek sek: Yere çizilen kutular üzerinde zıplama. Denge ve koordinasyonu geliştirir.
- Yakalambaç: Bir kişinin diğerlerini yakaladığı bir oyun. Fiziksel aktivite sağlar.
- Saklambaç: Bir kişinin gözlerini kapatıp diğerlerini aradığı oyun. Yaratıcılığı teşvik eder.
Kültürel Önemi
- Sosyal Bağlar: Arkadaşlık ve iletişimi geliştirir.
- Kültürel Miras: Gelenekleri ve kültürel öğeleri aktarır.
- Duygusal Gelişim: Duyguların ifade edilmesine yardımcı olur.
- Fiziksel Gelişim: Motor becerileri artırır.
Geleneksel oyunlar, çocukların gelişimi ve kültürel kimliğimizin korunması için önemlidir.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.