5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 181-182-183-184-185 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 181, 182, 183, 184, 185
5. Sınıf Din Kültürü 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Cevapları
“5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 181, 182, 183, 184, 185 Cevapları“, öğrencilerin ünite boyunca edindikleri bilgileri ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. “Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Etkinlik Cevapları”, dinî değerleri anlama ve yorumlama becerilerini değerlendiren sorular içermektedir.
“5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları”, doğru yanıtlarla öğrencilerin kendilerini kontrol etmelerine yardımcı olur. “5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 181-182-183-184-185 MEB Yayınları”, bu değerlendirme süreçlerini destekleyen etkinliklere yer vermektedir.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 181-182-183-184-185
Soru : Aşağıda kültürümüzdeki cami örnekleriyle ilgili bilgi görseli verilmiştir?
Cevap :
ULU CAMİLER
• Cuma camisi veya cami-i kebir de denilir.
• Müslümanlar cuma ve bayram namazlarını bu camilerde kılarlar.
• Birçoğu Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi’nden kalmıştır.
• Çevresinde medrese, şifahane, çeşme gibi yapılar inşa edilmiştir.
• Bursa Ulu Camii, Diyarbakır Ulu Camii, Divriği Ulu Camii, Konya Alâeddin Camii ve Tokat Ulu Camii ülkemizdeki ulu camilerden bazılarıdır.
SELATİN CAMİLERİ
• Selatin, sultanlar demektir.
• Padişah ve hanedan mensupları tarafından yaptırılmıştır.
• İstanbul, Edirne ve Bursa gibi birçok şehirde inşa edilmiştir.
• Bu camilerin birden fazla minareleri vardır.
• Süleymaniye Camii, Şehzade Camii, Selimiye Camii, Sultan Ahmet Camii, Bayezid Camii ülkemizdeki selatin camilerinden bazılarıdır.
Soru : Bu bilgi görseline göre aşağıdaki ifadelerden hangilerine ulaşılabilir? İşaretleyiniz.
Cevap :
(✓) a) İşlevine, özelliklerine ve yaptıranlarına göre camilere farklı isimler verilmiştir.
b) Minare ve kubbe cami mimarisinin ana unsurlarındandır.
(✓) c) Selatin camileri padişahlar veya hanedan mensupları tarafından yaptırılmıştır.
ç) Büyük camilerde yalnızca cuma namazları kılınır.
d) Camilerin iç süslemelerinde farklı sanat dallarından eserler görmek mümkündür.
(✓) e) Ulu camiler halkın cuma ve bayram namazlarını bir arada kılması için yapılmıştır.
(✓) f) Camilerin etrafındaki şifahane, çeşme gibi yapılar inşa edilmiştir.
(✓) g) Sultan Ahmet Camii selatin camilerdendir.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 182 Cevapları
Soru : Aşağıdaki kutucuklarda mimarimizdeki dinî motiflerle ilgili bazı kavramlar verilmiştir. Kutucuklardaki harfleri kullanarak soruları cevaplayınız. Aynı kutucuğu birden fazla soru için kullanabilirsiniz.
Dinin mimari üzerindeki etkisine örnek gösterilebilecek yapılar hangileridir?
Cevap : : b, c, ç, d, f, ğ, h, ı, i
Caminin iç bölümüyle ilgili kavramlar hangileridir?
Cevap : c, h, i
Caminin dış bölümüyle ilgili kavramlar hangileridir?
Cevap : b, ç, ğ
Mimari eserlerde kullanılan sanatlar hangileridir?
Cevap : a, e, g
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları
Soru : 6-7. soruları aşağıdaki metinden hareketle cevaplayınız.
İSLAM VE ŞEHİR
İnsanlar, ihtiyaçlarını karşılamak ve birlikte yaşamak için şehirler imar etmiş; ortaya koydukları maddi ve manevi eserlerle yaşadıkları yerleri güzelleştirmişlerdir. Din ve inanç unsuru da mimari yapıları çeşitlendirerek şehirlerin mimarisini etkilemiştir. Müslümanların kurduğu şehirlerde ve ortaya koyduğu mimari eserlerde İslam’ın izlerini görmek mümkündür. Örneğin şehir merkezlerinde camiler inşa edilmiştir. Bu camilerin etrafında abdest almak, temizlenmek için şadırvan ve hamamlar yapılmıştır. İhtiyaç sahipleri için aşevleri, yolda kalmışlar için kervansaraylar, hastaların tedavisi için şifahaneler, ilim öğrenmek için medreseler kurulmuştur. Müslümanlar, İslam dininin sosyal hayat anlayışını kurdukları şehirlere yansıtmıştır.
6. İslam, mimariyi nasıl etkilemiştir? Yorumlayınız.
Cevap : İslam, mimariyi hem şekil hem de işlev açısından derinden etkilemiştir. İbadet, temizlik, eğitim ve sosyal yardımlaşma gibi dinin temel değerleri, Müslümanların inşa ettiği mimari eserlerde yansıtılmıştır. Camiler, İslam’ın ibadet anlayışını; medreseler, ilim öğrenme ve öğretme kültürünü; şifahaneler, sağlık ve yardımlaşma prensiplerini ifade eder. Ayrıca, mimari eserlerde kullanılan hat, tezhip ve çini gibi süslemeler de İslam’ın sanat anlayışını yansıtır. İslam’ın tevhit inancı doğrultusunda figüratif tasvirler yerine soyut ve estetik desenler tercih edilmiştir.
7. Müslümanların, dinin etkisiyle inşa ettiği mimari eser çeşitlerine örnekler veriniz.
Cevap :
- Cami: Süleymaniye Camii (İstanbul), Selimiye Camii (Edirne)
- Şifahane: Gevher Nesibe Şifahanesi (Kayseri)
- Medrese: Karatay Medresesi (Konya), Sahn-ı Seman Medresesi (İstanbul)
- Kervansaray: Sultanhanı Kervansarayı (Aksaray)
- Hamam: Çemberlitaş Hamamı (İstanbul)
- Aşevi: İmarethaneler (örneğin, Bursa’daki Yeşil İmaret)
Soru : Aşağıdaki tabloda bazı ayetler ve hadisler verilmiştir. Bu ayet ve hadisler hangi mimari eserlerle ilişkilendirilebilir? Tabloda boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
a. “… (Ey müminler!) Siz hayır işlerinde yarışın…” (Bakara 2/148.) (Kervansaray, aşevi, imarethane)
b. “İlim için yola koyulan kimse, dönünceye kadar Allah yolundadır.” (Tirmizi, İlim, 2.) (Medrese)
c. “Cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan yirmi yedi kat daha faziletlidir.” (Buhari, Ezan, 30.) (Cami, mescit)
ç. “Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalkacağınız zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yıkayın; başlarınızı meshedin, ayaklarınızı da topuk kemiklerine kadar (yıkayın)…” (Maide 5/6.) (Şadırvan, hamam)
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 184 Cevapları
Soru : Aşağıdaki 9-13. çoktan seçmeli soruların cevabını işaretleyiniz.
Soru: Babasıyla bayram namazına giden Muhsin, kalabalık nedeniyle caminin içine girememiş ve namazı cemaatin geri kalanıyla caminin avlusunda kılmıştır.
Muhsin’in avludayken yukarıdaki görsellerde yer alan bölümlerden hangisini görmesi mümkün değildir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
Cevap: C
Soru: Müslümanların inşa ettikleri mimari eserlerde estetiğe önem verilmiş, süslemeler için farklı sanatlar kullanılmıştır. Örneğin hat sanatıyla camilerin duvarlarına Allah’ın (cc), Hz. Muhammed’in (sav), dört halifenin isimleri yazılmış, bu yazıların etrafı tezhiple süslenmiştir. Mihrap gibi bölümler, çeşitli geometrik desenlerle işlenmiştir. Medrese ve külliyelerde küçük resimlerin çizildiği minyatürler kullanılmıştır. Müslümanlar en güzel duygularını bu sanat dallarıyla imar ettikleri eserlere aktarmıştır.
Bu metin aşağıdaki hadislerden hangisiyle ilgilidir?
A) “Güzel söz sadakadır.” (Buhari, Cihad, 128.)
B) “Şüphesiz ki Allah güzeldir, güzelliği sever…” (Müslim, İman, 147.)
C) “Temizlik imanın yarısıdır” (Müslim, Taharet, 1.)
D) ‘..Aranızda selamı yayın.” (Müslim, İman, 93.)
Cevap: B
Soru: Yukarıda hakkında bilgiler verilen bu mescitlerin isimleri hangisinde doğru şekilde sıralanmıştır?
Cevap: A
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 185 Cevapları
Soru: Mimar Sinan’ın “kalfalık eserim” dediği Süleymaniye Camii çevresinde mektep, medrese, şifahane, han, hamam, imaret, türbe ve dükkânlar yer alır. Caminin geniş bir iç avlusu, bir ana kubbesi ve dört minaresi vardır. İç kubbesi ve duvarları hüsnühat sanatının en güzel örnekleriyle, mihrabı çini panolarla ve vaaz kürsüsü sedef kakmalı ahşapla süslenmiştir.
Bu paragraftan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
A) Süleymaniye; cami, medrese, şifahane gibi yapılardan oluşur.
B) Süleymaniye Camii, Mimar Sinan tarafından inşa edilmiştir.
C) Müslümanlar mimari yapılarda çeşitli sanatlar kullanmıştır.
D) Müslümanlar cemaatle namaz kılmak üzere camilerde bir araya gelir.
Cevap: D
Soru: Öğretmen derste yukarıdaki tabloyu vermiş ve öğrencilerden cami ve mescitle ilgili doğru ifadelerin yer aldığı kutuları yeşile boyamalarını istemiştir.
Kutular boyandığında ortaya çıkan şekil aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: D
“5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 181-182-183-184-185 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.