4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37-38-39-40 Tuna Yayıncılık
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 Cevapları, öğrencilerin okuma-anlama, analiz yapma ve dil bilgisi becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları, çocukların okçuluk sporuna olan ilgilerini artırırken, metni dikkatle inceleyip ana fikri ve ayrıntıları kavramalarını sağlar. Bu etkinlikler, metni değerlendirme ve yorumlama yeteneklerini güçlendirmeye yönelik hazırlanmıştır.
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37-38-39-40 Tuna Yayıncılık üzerinden yapılan çalışmalar ise öğrencilere Türkçe dersindeki konuları daha iyi kavrama fırsatı sunar. Bu sayfalarda, öğrencilerin Türkçe dil bilgisi kurallarını uygulamaları, metne dayalı düşünme ve çıkarım yapma becerilerini geliştirmeleri desteklenir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-31-32-33-34-35-36-37-38-39-40
Hazırlanalım
Soru : Ata sporlarımızdan bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Ata sporlarımız, geçmişten günümüze gelen ve kültürümüzü yansıtan önemli değerlerimizdir. Bildiğim ata sporları arasında okçuluk, cirit, güreş, yağlı güreş ve atlı okçuluk bulunur. Bu sporlar, Türk milletinin cesaretini, dayanıklılığını ve savaşçı ruhunu yansıtır. Örneğin, güreş sporunda rakibi yenmek için güç ve teknik önemlidir. Cirit ise at üzerinde yapılan ve dikkat gerektiren bir spordur. Bu sporlar, bizim kültürel mirasımız olup yeni nesillere aktarılması gereken önemli değerlerimizdir.
1. ETKİNLİK
Soru : a. Ayşe Öğretmen ile Buğra arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz.
Cevap :
Buğra, metni sesli okuyabilir misin?
Kelimeleri doğru telaffuz etmelisin. Noktalama işaretlerine dikkat etmelisin. Hızlı değil, konuşur gibi okumalısın. Uygun yerlerde vurgu ve duraklama yapmalısın. Ses tonunu metindeki duygu ve düşüncelere göre ayarlamalısın.
Öğretmenim, bir metni sesli okurken nelere dikkat etmeliyim?
Tamam öğretmenim anladım!
Soru : b. Siz bir metni okurken Ayşe Öğretmen’in belirttiği hususlara dikkat ediyor musunuz? Bunlara dikkat etmenin önemini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap : Evet, bir metni okurken Ayşe Öğretmen’in belirttiği hususlara dikkat etmeye çalışıyorum. Kelimeleri doğru telaffuz etmek, noktalama işaretlerine uymak ve metindeki duyguyu ses tonumla yansıtmak, okumanın daha anlaşılır ve etkili olmasını sağlıyor. Vurgu ve duraklamalara dikkat etmek ise dinleyicilerin metni daha iyi kavramalarına yardımcı oluyor. Bu yüzden metni daha anlaşılır ve ilgi çekici hale getirmek için bu hususlara özen göstermenin önemli olduğunu düşünüyorum.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metni sesli okuduktan sonra aşağıdaki tabloyu doldurarak kendi okumanızı değerlendiriniz. “Hayır” olarak değerlendirdiğiniz ölçütlere daha dikkat ederek etkili ve doğru okuma yapınız.
Cevap :
- (Evet) Kelimeleri doğru telaffuz ettim.
- (Evet) Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek okudum.
- (Evet) Hızlı değil, konuşur gibi okudum.
- (Evet) Uygun yerlerde duraklama yaptım.
- (Evet) Ses tonumu metindeki duygu ve düşünceye göre ayarladım.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimeleri aynı anlama gelecek şekilde birer cümlede kullanınız.
● Osmanlı Dönemi’nde de ok ve yay kullanımı oldukça yaygındı.
Cevap: Ateşlemenin ardından kısa sürede yangın oldukça yaygındı.
● Okçulukta kullanılan oklar eskiden ağaçtan ya da kamıştan yapılırmış.
Cevap: Bu eşyalar eskiden daha dayanıklı malzemelerle üretilirdi.
● Yaylar okçunun boyuna göre farklı boyutlarda üretiliyor.
Cevap: Çalışanların boyuna göre üniformalar hazırlanıyor.
● Her renk ince bir çizgiyle iki eşit bölüme ayrılır.
Cevap: Kitap sayfalarının ince kenarları özenle süslenmiş.
● En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.
Cevap: Satranç turnuvasında stratejiyi en iyi uygulayan oyuncu oyunu kazanır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
Soru : b. Aşağıdakilerin hangisinde “kazanmak” kelimesi “En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.” cümlesindeki anlamıyla kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap : Kurtuluş Savaşı’nı ulusça kazandık.
4. ETKİNLİK
Soru : a. Tarık, “Yılın Babası” ve “Olamam” metinlerinde anlamını bilmediği kelimelerle aşağıdaki sözlüğü oluşturdu. Bu sözlüğü oluştururken kelimelerin alfabetik sırasına dikkat etti.
Cevap :
asker : Orduda görev yapan erden genarele kadar herkes.
borçlu : Borcu olan, borç almış olan, verecekli.
burç : Kale duvarlarından daha yüksek, yuvarlak, dört köşe veya çok köşeli kale çıkıntısı.
evlat : Bir kimsenin oğlu veya kızı, çocuk.
hoşnut : Bir davranış, bir durum veya bir kimseden memnun olan, yakınması olmayan.
ısmarlamak : Bir şeyin yapılmasını veya getirilmesini, bu işle uğraşan birine söylemek.
konak : Büyük ve gösterişli ev.
lunapark : İçinde türlü eğlence ve oyun yerleri bulunan alan.
mırıldanmak : Alçak sesle kendi kendine bir şeyler söylemek.
övünmek : Bir niteliği sebebiyle kendini yücelmiş sayarak bundan abartılı bir biçimde söz etmek.
serhat : Sınır boyu.
şans : Mantıkla açıklanamayan birtakım rastlantısal olayların nedeni olan güç, baht.
Soru : b. Siz de bir sözlük oluşturunuz. Yeni öğrendiğiniz kelimeleri ve kelime gruplarını bu sözlüğe yazınız. Sözlüğü oluştururken kelimelerin alfabetik sırasına dikkat ediniz.
Cevap :
- Bel sadağı: Okçuların oklarını taşıdıkları, bellerine taktıkları kılıf.
- Göğüslük: Okçulukta göğsü ve omzu korumak için kullanılan koruyucu ekipman.
- Hedef minderi: Okçulukta okların hedef alması için kullanılan, hasırdan yapılmış minder.
- Hedef yüzü: Hedef minderinin üzerine kaplanan ve puan değerlerinin bulunduğu, renklere bölünmüş yüzey.
- Kiriş: Okçuların ok atarken çektikleri sert ip.
- Kolluk: Okçulukta kolu korumak için kullanılan koruyucu malzeme.
- Okluk: Okçuların oklarını taşıdıkları, bellerine taktıkları kılıf.
- Parmaklık: Okçulukta kirişi çekerken parmakları korumak için kullanılan koruyucu ekipman.
- Puan değeri: Hedef yüzünde her renk bölgesine verilen sayısal değer.
- Yay kirişleri: Okçulukta kullanılan yayların çekilen ip kısmı.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan bazı cümleler aşağıda verilmiştir.
Cevap :
● Uçları çelik, demir ya da kemikten, yay kirişleri yani okçuların çektiği sert iplerse naylondan yapılıyor.
● Okçular oklarını bellerine astıkları bel sadağı ya da okluk adı verilen bir kılıfta taşırlar.
● Hakemler okçuların söylediği puan değerlerini kontrol ederek yazarlar.
● Okçuluk sporu genellikle açık havada, kuzey-güney yönünde uzanan dikdörtgen şeklindeki düz çimenliklerde yapılır.
Soru : b. Bu cümlelerdeki bazı kelimelerin anlamları “■ ▲ ★ ◆” simgeleriyle aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri belirleyerek örnekteki gibi bulmacaya yerleştiriniz.
Cevap :
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Okçuluk sporunda ne amaçlanmaktadır?
Cevap : Okçuluk sporunda amaç, belirli bir uzaklıktaki hedefi okla vurmaktır.
2. Okçuluk ne zaman kurallı bir spor olarak yapılmaya başlanmıştır?
Cevap : Okçuluk, İstanbul’un fethinden sonra kuralları olan bir spor olarak yapılmaya başlanmıştır.
3. Okçular parmaklarını korumak için ne yapar?
Cevap : Okçular, parmaklarını korumak için parmaklık takar ya da eldiven giyerler.
4. Okçuluğun hedef yüzünde hangi renkler kullanılmaktadır? Bu renkler hangi puanlara denk gelmektedir?
Cevap : Hedef yüzünde sarı, kırmızı, mavi, siyah ve beyaz renkler kullanılır. Bu renkler merkezden dışa doğru sırasıyla 10’dan 1’e kadar puanlara denk gelir.
5. Okçuluk yarışması nasıl yapılmaktadır?
Cevap : Okçuluk yarışmasında her turda belirli bir uzaklıktan, belirli bir hedefe ve belirli sayıda ok atılır. Her okçu kendi hedefine atış yapar ve atışlardan sonra hedefe gidilerek puan değerleri okunur. En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Ateş, Bilge, Bora, Işık, Nazlı, Nehir, Ömer ve Rüzgâr minikler kategorisinde
arışan sekiz okçu. Bu okçular yarışmadan önce antrenman yapmışlar. Okçuların tümü antrenmanda hedeflerine yaptıkları atışları tamamlamış. Ancak kimin hangi hedefe atış yaptığı karışmış. Aşağıdaki bilgilerden yararlanarak kimin hangi hedefe atış yaptığını bulunuz.
Cevap :
- Bora – Bilge – Ateş – Işık
- Rüzgar- Ömer – Nehir – Rüzgar
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Siz de okuduğunuz metinde ne anlatıldığını belirleyerek aşağıdaki ifadeleri uygun şekilde tamamlayınız. Başlık ile içeriğin uyumlu olup olmadığını nedeniyle belirtiniz.
Cevap :
“Hedef Sporlarından Biri Okçuluk” metni, okçuluk sporunun tarihi, kullanılan malzemeler, kurallar ve yarışma süreçleri üzerinde durulmuştur. O hâlde metnin başlığı ile içeriği uyumludur. Çünkü başlık, metnin içeriğini doğru bir şekilde yansıtarak okçuluk sporuna dair bilgi verileceğini göstermektedir.
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki konulardan birini seçerek konuyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşmanızda kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanınız.
Cevap :
- Antrenmana geç kaldığı için öğretmenden özür dileme:“Öğretmenim, antrenmana geç kaldığım için gerçekten özür dilerim. Trafikte yaşanan aksilikler yüzünden yetişemedim ama bir daha böyle bir durum yaşanmaması için elimden geleni yapacağım. Anlayışınız için teşekkür ederim.”
- Yeni katıldığı bir spor kulübünün üyelerine selam verme:“Merhaba arkadaşlar, ben aranıza yeni katıldım. Sizlerle tanışmak ve birlikte antrenman yapmak için çok heyecanlıyım. Umarım birlikte güzel bir takım çalışması yapar, birbirimize destek olur ve başarılar elde ederiz. Hepinize selamlar!”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri inceleyerek açıklamayı okuyunuz.
Cevap :
● Görkem, kitap okumayı müzik dinlemekten daha çok seviyor.
● Sınıfın en uzun boylu öğrencisi Mehmet Selim’di.
Bu cümlelerde karşılaştırma yapılmıştır. Birinci cümlede iki etkinlikten birinin daha çok sevildiği söylenmiştir. İkinci cümlede Mehmet Selim ile sınıftaki diğer öğrenciler arasında karşılaştırma yapılmıştır. Birden fazla varlık, kavram veya durumun karşılaştırıldığı cümlelere karşılaştırma cümlesi denir.
Soru : b. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafta neyin hangi özellikleri bakımından karşılaştırıldığını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu paragrafta, eskiden ve günümüzde kullanılan yaylar, malzeme yapısı, sıcaklık ve nemden etkilenme durumu ve ok atma mesafesi bakımından karşılaştırılmıştır. Eskiden ağaçtan yapılan yayların sıcaklık ve nemden etkilendiği, bu yaylarla 300 metreye kadar ok atılabildiği belirtilmiştir. Günümüzde kullanılan yayların ise ahşap, karbon, çelik ve plastikten yapıldığı, sıcaklık ve nemden etkilenmediği ve 800 metreye kadar ok atabildiği vurgulanmıştır.
11. ETKİNLİK
Soru : “Cirit atma, yağlı güreş, matrak ve okçuluk” gibi geleneksel ata sporlarıyla ilgili araştırmanızdan öğrendiklerinizi aşağıya yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık belirleyiniz.
Cevap :
Geleneksel Ata Sporlarımız
Geleneksel Türk sporlarından bazıları olan cirit atma, yağlı güreş, matrak ve okçuluk, tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Cirit atma, Türklerin at üzerinde ustalıklarını sergiledikleri bir spordur ve köklü bir geçmişi vardır. Atlı sporların arasında yer alan cirit, hızlı refleksler ve iyi bir atçılık becerisi gerektirir. Yağlı güreş ise pehlivanların zeytinyağı sürerek karşılaştıkları bir güreş türüdür ve Kırkpınar gibi ünlü festivallerde halen yaşatılmaktadır. Matrak, Osmanlı döneminde askerlerin savaş hazırlığı için oynadığı bir tür dövüş oyunudur. Ahşap sopalarla yapılan bu oyun, savunma ve saldırı tekniklerinin geliştirilmesini sağlar. Okçuluk ise Türk kültüründe savaş sanatı olarak büyük öneme sahiptir. Osmanlı döneminde kuralları belirlenmiş bir spor haline gelmiş, günümüze kadar gelmiştir. Bu sporlar, Türk kültürünün ve tarihinin birer parçası olarak önemini korumaktadır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda virgülün (,) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap :
Soru : b. Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki cümlelerde virgülün hangi işlevde kullanıldığını söyleyiniz.
Cevap :
- İstanbul’un fethinden sonra okçuluk, kuralları olan bir spor olarak yapılmaya başlandı.
- Virgül burada, cümlenin öğelerini ayırmak için kullanılmıştır.
- Okçuluk, ok ve yay kullanarak atış yapmaya dayanan bir spordur.
- Virgül burada özne ve yüklemi ayırmak amacıyla kullanılmıştır.
- Uçları çelik, demir ya da kemikten, yay kirişleri yani okçuların çektiği sert iplerse naylondan yapılıyor.
- Virgül burada sıralı bir yapıda yer alan unsurları ve açıklayıcı eklemeleri ayırmak için kullanılmıştır.
- Günümüzde oklar genellikle ahşap, çelik ve alüminyumdan yapılıyor.
- Virgül burada sıralı öğeleri ayırmak için kullanılmıştır.
- Bu renkler merkezden dışa doğru sırasıyla sarı, kırmızı, mavi, siyah ve beyazdır.
- Virgül burada da sıralı öğeleri birbirinden ayırmak için kullanılmıştır.
Soru : Bir Türk büyüğü hakkında araştırma yapınız (“Akşemsettin” metninin 9. etkinliğine yöneliktir.).
Cevap :
Akşemsettin, Osmanlı İmparatorluğu döneminde tanınmış bir Türk bilginidir. 15. yüzyılda yaşamış olan Akşemsettin, tıp alanında yaptığı yeniliklerle dikkat çekmiştir. Özellikle, hastalıkların mikroplardan kaynaklandığını ilk savunanlardan biridir. Fatih Sultan Mehmet’in hocası olarak bilinir ve İstanbul’un fethinde önemli bir rol oynamıştır. Akşemsettin’in mezarı, İstanbul’un Eyüp ilçesindedir.
Hacı Bayram Veli (1352-1429), Türk tasavvuf ve halk şairidir. Gerçek adı Bayram olan Hacı Bayram Veli, Osmanlı döneminde önemli bir dini figür olarak tanınır. Ankara’da yaşayan Hacı Bayram, Bayramiye tarikatının kurucusudur. Tasavvufi şiirleri ve öğretisiyle halk arasında büyük bir etki yaratmış, Anadolu’da İslam’ın yayılmasına katkıda bulunmuştur. Bugün, mezarı Ankara’da bulunmakta ve birçok kişi tarafından ziyaret edilmektedir.
Yunus Emre (1240-1320), Türk edebiyatının en önemli şairlerinden biridir. Tasavvufî bir bakış açısına sahip olan Yunus Emre, eserlerinde sevgi, hoşgörü ve insanlık temalarını işlemiştir. “Divan” ve “Risaletü’n-Nushiyye” adlı eserleri, Türk halk edebiyatının başyapıtları arasında yer alır. Yunus Emre, Anadolu’da Türkçe’nin kullanımını yaygınlaştırmış ve halkın gönlünde taht kurmuştur. Mezarı, modern Türkiye’nin sembolik yerlerinden biri olan Emre Köyü’ndedir.
“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37-38-39-40 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.