4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 155, 156, 157, 158, 159, 160


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 155, 156, 157, 158, 159, 160 Cevapları, öğrencilere atasözlerinin anlamlarını keşfetme fırsatı sunar. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları, çocukların atasözlerinin içerdiği derin anlamları ve kültürel değerleri öğrenmelerine yardımcı olur.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilere atasözlerinin kullanımı ve Türk kültüründeki yerini anlatırken, onları çeşitli etkinliklerle bu kavramları pekiştirmeye yönlendirir. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilerin atasözlerinin anlamını hem yazılı hem de sözlü olarak ifade etmelerini sağlar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160


Hazırlanalım


Soru : Yaptığınız araştırmanın sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Emek olmadan yemek olmaz. Anlamı: Bir şey elde etmek için çaba ve emek göstermek gerekir.

Ne ekersen onu biçersin. Anlamı: İnsan ne kadar çalışırsa, o oranda karşılık alır.

Ayağını yorganına göre uzat. Anlamı: Kazancına göre harcama yap; aşırıya kaçma.

Damlaya damlaya göl olur. Anlamı: Küçük çabalar biriktiğinde büyük sonuçlar doğurur.

Tırnağın varsa başını kaşı. Anlamı: İnsanın kendi emeği ve çabası en güvenilir olandır; başkasından beklemek yerine kendi gücüne güvenmelidir.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 156 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuma sürecinde zihninizde oluşan soruları aşağıya yazınız. Gruplara ayrılarak bu sorulara cevap arayınız. Daha sonra cevaplarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


  • Neden çalışmadan, emek harcamadan bir şeyler elde etmek mümkün değildir?
    Cevap : Emek, bir şeyleri başarmak için gereklidir; çalışmadan anlamlı bir sonuç elde edilemez.
  • “Ekmeden biçilmez” atasözünde ne tür fedakârlıklardan bahsediliyor?
    Cevap : Verim almak için önce çaba harcamak gerekir. Fedakârlık yapmadan karşılık beklenemez.
  • “Emmim, dayım kesem” atasözünde minnet duygusu nasıl anlatılmaktadır?
    Cevap : Kendi kazancımızı harcarken özgür oluruz; başkasının parasıyla ise minnet duyarız.
  • “Eken biçer, konan göçer” atasözünde davranışların sonuçları nasıl ifade ediliyor?
    Cevap : Emeğini veren karşılığını alır; bir yerde kalıcı olmayan ise istikrar sağlayamaz.

2. ETKİNLİK


Soru : “Atasözleri” metninde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Anlamlardan ve verilen harflerden hareketle bu kelimeleri belirleyerek kutucuklara örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.


1. Bir kişinin en kolay harcadığı para hangisidir?


Cevap : Kendi kazandığı paradır.


2. Emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağı hangi örnekle açıklanmıştır?


Cevap : “En kolay iş, yemek; çiğnemeden yutulmaz” örneğiyle.


3. Kimden özveride bulunması beklenemez?


Cevap : Fedakârlık yapmadığın bir kişiden.


4. Okuduğunuz metindeki atasözlerinde hangi konu üzerinde durulmuştur?


Cevap : Emek, çalışma ve çaba harcamanın önemi üzerinde durulmuştur.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki ifadeler okuduğunuz metne göre doğru ise ifadenin başına “D”,
yanlış ise “Y” yazınız.


Cevap :

  1. Doğru – “Çiğnemeden yutulmaz.” ve “Emek olmadan yemek olmaz.” atasözleri, emek harcamadan bir şey elde edilemeyeceği konusunu işler.
  2. Yanlış – Atasözlerinde emek, çalışma ve alın teri gibi konular ele alınmıştır, arkadaşlık veya dostluk temaları değil.
  3. Doğru  – “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem.” atasözünde, bir kişinin kendi alın teriyle kazandığı paranın en değerli olduğu ifade edilmektedir.
  4. Yanlış – “En kolay iş yemek, çiğnemeden yutulmaz.” atasözünde emek olmadan iş yapılamayacağı vurgulanır, yani tüm işlerin emek gerektirdiği belirtilir.
  5. Doğru  – “Eken biçer, konan göçer.” ve “Ne ekersen onu biçersin.” atasözleri, yapılan her davranışın bir sonucu olduğu konusunda aynı mesajı taşır.

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki öğrencilerden hangisinin “Atasözleri” metniyle ilgili ifadesi doğrudur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki metni okuyunuz.


Cevap :

KENDİ DÜŞEN AĞLAMAZ

Çelik tencere ile toprak çömlek bir mutfakta karşılaşıp arkadaş olmuşlar. Oradan buradan konuşurlarken oturmaktan sıkılmış tencere, “Gel, biraz gezelim,” demiş çömleğe. Çömlek, bir tencereye bakmış, bir de kendine: O çeliktir, kendisi toprak! Oturup sohbet etmekte bir sorun yokmuş ama birlikte gezmeye çıkmanın tehlikeleri olduğunun farkındaymış.

“Dışarısı benim için tehlikelerle dolu, bir taşa filan çarparım sonra,” diye isteksizliğini belirtmiş.

“Merak etme,” demiş tencere, “araya girer, korurum ben seni. Yeter ki gezme teklifimi kabul et sen!”

Tencerenin böyle güvence vermesi karşısında, daha fazla direnememiş çömlek; istemeye istemeye de olsa:

“Peki, demiş, “madem öyle diyorsun!

Birlikte çıkıp mutfaktan, düşmüşler yola… Düz yolda sorun çıkmamış hiç; güle, konuşa ilerlemişler. Ama küçük bir tümsek çıkınca önlerine, tencere çukuru görememiş bir an; sallanmış sağa sola…

Çatt! Çarpmış çömleğe! Kalbi kırılmış çömleğin. Tencere özür dilemiş dikkatsizliği için ama ne fayda! Olan olmuştur bir kere…

Derken bir elektrik direği çıkmış önlerine. Tencere artık dikkatli ya! Atılmış hemen! Çömleğin başına bir şey gelmesin diye, direkle çömleğin arasına girmek istemiş. İstemiş ama bu sefer de telaştan kayıp çarpmamış mı yine çömleğe?

Gövdesinde oluşan çatlaklara ağlamaklı gözlerle bakan çömlek:

“Kendi düşen ağlamaz,” diye mırıldanmış, çelik tencereyle gezmeye çıktığına bin pişman.

Süleyman Bulut
101 Atasözü 101 Öykü
(Kısaltılmıştır.)


Soru : b. Bu metni, “Atasözleri” metni ile konu bakımından karşılaştırınız.


Cevap :

“Kendi Düşen Ağlamaz”: Bu metinde bireyin başkalarından yardım bekleyerek kendini tehlikeye atmasının ve sonuçlarına katlanması gerektiği öğretiliyor. Çömlek, çelik tencerenin “koruma” teklifine güvenerek dışarıya çıkıyor ancak bu güvencenin, kendisinin kırılgan yapısını değiştirmeyeceğini fark edince pişman oluyor. Burada başkasına bağımlı olmanın riskleri ve bireyin kendi kararlarının sonuçlarına katlanması gerektiği vurgulanıyor.

Atasözleri Üzerine Metin: Bu metin ise emek ve çaba harcamadan bir şey elde edilemeyeceğini, başkasının kazancı yerine bireyin kendi emeğiyle kazanmasının daha değerli olduğunu öğretiyor. Atasözleri, insanların çalışmalarının sonucunu görebilmek için çaba göstermeleri gerektiğini ve başkalarından yardım veya kaynak beklemeden kendi çabalarıyla yaşamalarını öğütlüyor.

Karşılaştırma: İki metin de sorumluluk ve emek kavramları üzerine odaklanıyor; “Kendi Düşen Ağlamaz” bireyin kendi kararlarının sonuçlarına katlanması gerektiğine, Atasözleri metni ise bir şeyler elde etmek için çalışmanın zorunluluğuna vurgu yapıyor.


7. ETKİNLİK


Soru : “Emek olmadan, yemek olmaz.” atasözüyle ilgili bir konuşma yapınız. Bu konuşmanızda “Atasözleri” metninde öğrendiğiniz aşağıdaki kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanmaya dikkat ediniz.


Cevap :

Değerli arkadaşlar,

Bugün sizlere, hepimizin günlük hayatında sıkça duyduğu bir atasözü hakkında konuşmak istiyorum: “Emek olmadan, yemek olmaz.” Bu atasözü, aslında çok derin ve anlamlı bir mesaj veriyor. Hepimizin bildiği gibi, hayatımızda bir şeyler elde etmek, kazanmak ve başarılı olmak için emek harcamak zorundayız. Başkalarından beklemek yerine, kendi çabamızla, alın terimizle bir şeyler yapmak bize kazancın değerini daha iyi anlatır. Bir düşünelim, tarlaya tohum ekmeden, oradan mahsul almamız nasıl mümkün olmazsa; emek harcamadan da bir sonuca ulaşmamız mümkün değildir.

Bu atasözü aynı zamanda bize çalışmanın, üretmenin önemini hatırlatıyor. Herkesin kendine sorması gereken bir soru var: “Çalışmadan, fedakârlık yapmadan nasıl bir sonuç bekleyebilirim?” İşte bu yüzden, “Emek olmadan, yemek olmaz” sözünde anlatılmak istenen şey tam olarak budur: Çaba göstermeden bir sonuca varamayız. Başarılı ve tatmin edici bir hayat için hepimizin emek harcaması şarttır.

Teşekkür ederim.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Buna göre Beyza ile Yusuf aşağıda kelimeleri kullanarak atasözlerini nasıl tamamlamış olabilir?


Cevap :

Beyza: Ekmeğin büyüğü, hamurun çoğundan olur.
Yusuf: Davulun sesi uzaktan hoş gelir.
Beyza: Ek tohumun hasını, çekme yiyecek yasını.
Yusuf: Gençliğin kıymeti ihtiyarlıkta bilinir.


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda kısa çizginin (-) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları”

10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısa çizgi (-) gereksiz kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

Gereksiz kısa çizgi kullanılan cümle şudur: Sen de kendine iyi-kötü bir iş bulup çalışmalısın.

Bu cümlede “iyi-kötü” arasında kısa çizgiye gerek yoktur çünkü bu kelimeler karşıt anlamlı olarak bir arada kullanılmıştır.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda çelik çomak oyununun nasıl oynandığı açıklanmıştır. Ancak oyunun son altı aşaması karışık olarak verilmiştir. Oynanış biçimine göre bu aşamaları sıralayarak numaralandırınız.


Cevap :

  1. Oyuna ilk başlayan kişi önceden çizilen çizgiden elindeki küçük sopayı çukur üzerindeki sopaya atar.
  2. Önce karşı gruptan bir kişi elindeki uzun sopayı önceden açılan çukurun üzerine yatay olarak koyar.
  3. Elindeki büyük sopa ile küçük sopayı havaya kaldırır ve ona vurur.
  4. Sopaya vurabilirse oyuna başlar.
  5. Oyun bu şekilde devam eder.
  6. Küçük sopanın düştüğü yere kadar oyunu kaybeden grubun oyuncuları sekerek gider.

Soru : b. Arkadaşlarınızla oynadığınız bir oyunun aşamalarını aşağıya yazınız.


Cevap :

Oyunun Adı: Saklambaç

  1. İlk Aşama: Oyuncular toplanır ve ebe seçilir. Ebe, gözlerini kapatıp belirli bir sayıya kadar saymaya başlar.
  2. İkinci Aşama: Diğer oyuncular saklanacak bir yer bulmak için etrafa dağılırlar.
  3. Üçüncü Aşama: Ebe saymayı bitirince “Ördek geliyor!” diyerek saklananları bulmak için aramaya başlar.
  4. Dördüncü Aşama: Ebe, saklanan bir oyuncuyu gördüğünde “Sobe!” diyerek saklanan oyuncunun adını ve yerini söyler. O oyuncu, ebe tarafından ilk bulunduğu yere gidip sobelenir.
  5. Beşinci Aşama: Ebe, tüm oyuncuları bulmaya çalışır. Son kalan oyuncu, sobelenmeden ebeye geri dönerse oyunu kazanır ve bir sonraki oyunda ebe seçilir.

Soru : https://bit.ly/3Hgof6l linkinden bir masal okuyunuz (“Tarladaki Hazine”metninin 7. etkinliğine yöneliktir.).


Cevap :

  • Alakarga ile Tilki: Alakarga ve Tilki’nin mücadele ettiği bu masalda, Tilki, Alakarga’yı kandırarak bir tavuk almak ister. Ancak, Alakarga zekice bir hamle yaparak Tilki’yi alt eder. Masalda, zekanın ve stratejinin, kaba kuvvetten daha güçlü olduğu vurgulanır.
  • Av Köpeği ile Bekçi Köpeği: Bu masalda, av köpeği ve bekçi köpeği karşılaştırılır. Av köpeği, avı takip etmek için eğitilmiştir, bekçi köpeği ise sahiplerini korur. Her köpek kendi işini en iyi şekilde yapmaya çalışır. Masalda, her bireyin kendi yeteneklerine göre farklı görevlerde başarılı olabileceği anlatılmaktadır.

“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

Our Score