6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91


6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilere doğanın önemini ve ekosistemlerin hassas dengesini anlatan bir hikaye sunar. Bu metin, ardıç ağacı ile ardıç kuşunun karşılıklı ilişkisini ve doğanın birbirine bağımlı yapısını anlamaya yönelik çeşitli etkinliklerle zenginleştirilmiştir. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile öğrenciler, bu etkileyici öyküyü daha derinlemesine anlayarak yorumlayabilirler.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları” etkinlikleri ise öğrencilerin okuma, anlama ve analiz becerilerini geliştirmek için tasarlanmıştır. Bu sayfalarda yer alan sorular, hem metnin anlamını kavramayı kolaylaştırır hem de öğrencilerin doğa ile insan arasındaki bağı daha iyi fark etmelerini sağlar. Böylece metnin ana mesajı, çevre bilinci ve doğayı koruma konularında duyarlı bireyler yetiştirmeye yardımcı olur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91


HAZIRLIK


1. “Çiçekler ağacın gözü, kuşlar dilidir.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.


Cevap : “Çiçekler ağacın gözü, kuşlar dilidir.” sözü, doğanın dengesi ve etkileşimi üzerinde durur. Çiçekler, ağaçların güzelliğini ve yaşamını gösterirken, kuşlar da ağaçların canlılığını ve iletişimini temsil eder. Bu ifade, doğadaki her canlının birbirine bağlı olduğunu vurgular.


2. Yaşadığınız çevrede hangi ağaç ve kuş türleri bulunmaktadır? Bu türlerin gözlemleyebildiğiniz özellikleri nelerdir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Yaşadığım çevrede meşe ve çam ağaçları ile serçe ve güvercin kuşları bulunuyor. Meşe ağaçları geniş gövdeye sahipken, çam ağaçları iğne yapraklıdır. Serçeler neşeli sesleriyle tanınırken, güvercinler ise genellikle sakin ve sessizdir.


1. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki harf gruplarından her biri, metinden bir sözcüğe aittir. Aşağıda, sözcükleri bulmanızı sağlayacak ipuçları yer almaktadır. Kaç numaralı yapraktaki sözcüğü bulmaya çalışacaksanız aynı numaralı ipucunu okuyunuz. Bulduğunuz sözcüğü ilgili yere yazınız.


Cevap :

1. Öfke, kızgınlık. (Hiddet)
2. Kozalaklıların, genellikle dibi yuvarlak, tepesi koni biçiminde ve odunsu dokulu meyvesi, kozak. (Kozalak)
3. Övünmek işi, övünç, iftihar. (Kıvanç)
4. Dalından yeni koparılmış, tazeliği üstünde, daha büyümemiş (bitki), kart karşıtı. (Körpe)
5. Yurdumuzda yetişen meşe türlerinin uzunca, fındığa benzeyen, sert ve pürüzlü, bir yüksük içinde bulunan, tanen bakımından zengin meyvesi, pelit. (Palamut)
6. Çimlenmek işi. (Çimlenme)
7. Elinden iş gelme durumu, ustalık, beceri. (Maharet)
8. İnsanların içinde yaşadıkları ev, apartman vb. yer, ikametgâh. (Mesken)
9. İnsan gövdesi. (Cüsse)


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Yeryüzünün ilk sahibi kimlerdir?


Cevap : Yeryüzünün ilk sahipleri ağaçlardır.


2. Ağaçlar nesillerini sürdürmek için neler yapmıştır?


Cevap : Ağaçlar, dallarında tohumlar, meyveler, kozalaklar yetiştirip toprağa bırakmış, köklerini dört bir yana yaymışlardır.


3. Adsız kuş adsız ağacın hâline üzülünce nasıl davranmıştır?


Cevap : Adsız kuş, adsız ağacın tohumlarını yemiş ve ona destek olmaya çalışmıştır. Onun yanında olmuş, ona umut vermiştir.


4. Ardıç ağacı ile kuşun dostluğu nasıl başlamıştır?


Cevap : Adsız kuş, adsız ağacın derdine ortak olmuş, ona umut vermiş ve tohumlarını yemeye başlamıştır. Böylece dostlukları gelişmiştir.


5. Ardıç ağacının asırlardır gerçekleşmeyen dileği bir mevsimde nasıl gerçekleşmiştir?


Cevap : Adsız kuşun yediği tohumlar, onun içinde sevgi ve umutla yumuşayarak çimlenmeye hazır hâle gelmiş ve filizlenmiştir.


6. İnsan dışındaki canlıların birbirleriyle iletişim hâlinde olduğunu düşünüyor musunuz?


Cevap : Evet, doğadaki canlılar birbiriyle uyum içinde yaşayarak çeşitli şekillerde iletişim hâlindedir. Bu öyküde de ardıç ağacı ve kuşun arasında derin bir dostluk bağı kurulmuştur.


3. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metnin konusu nedir? 


Cevap : Metin, ardıç ağacı ile ardıç kuşu arasındaki dostluk ve doğanın döngüsünü anlatmaktadır.


2. Metnin ana fikri nedir?


Cevap : Sabır, umut ve dostlukla yapılan yardımlar, beklenmeyen mucizelere yol açabilir.


4. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki boşlukları metne göre doldurunuz.


Cevap :

Metinde Anlatılan Olay : Adsız bir ağacın tohumlarının çimlenmemesi ve bu nedenle yaşadığı yalnızlık, ardından adsız bir kuşla kurduğu dostluk sonucu dileğinin gerçekleşmesi.

Metinde Yer veya Yerlerle İlgili Bilgiler : Olay, ormanlık bir alanda, ağaçların ve diğer canlıların yaşadığı doğal bir ortamda geçmektedir.

Metinde Zamanla İlgili Yer Alan Bilgiler : Olaylar asırlar boyunca sürmüş, ancak adsız ağacın dileği bir mevsimde gerçekleşmiştir.

Metindeki Şahıs ve Varlık Kadrosu : Adsız ağaç, adsız kuş ve diğer ağaçlar.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıda bir ek eklenerek yeni bir anlam kazandırılmış olan sözcükleri I numaralı alana, aldığı ekle anlamı değişmemiş veya ek almamış sözcükleri II numaralı alana yazınız.


Cevap :

I. Anlamı değişmiş sözcükler (Ek alarak yeni bir anlam kazanmış olanlar):

  • yaprağın (Yaprak + ın: Yaprağa ait)
  • fidanı (Fidan + ı: Fidana ait)
  • tohumda (Tohum + da: Tohum içinde veya üzerinde)
  • ağaca (Ağaç + a: Ağaca yönelme)
  • ormancı (Orman + cı: Ormanda çalışan kişi)

II. Anlamı değişmemiş sözcükler (Aldığı ekle anlamı değişmemiş ya da ek almamış olanlar):

  • yağmur
  • güzellik
  • adsız
  • sevgi
  • bilge
  • kuşlar
  • balık

Soru : b. “Atatürk, Şanlıurfa, bilgisayar, Kırıkkale, ayakkabı, hanımeli” sözcüklerinin ortak özelliği nedir? Açıklayınız.


Cevap : Bu sözcüklerin ortak özelliği, hepsinin birleşik sözcük olmasıdır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki sözcüklerin basit mi, türemiş mi yoksa birleşik mi olduğunu belirleyerek bunları ilgili yere yazınız.


Cevap :

Basit Sözcükler: kuştan, orman, bulut, denizler

Türemiş Sözcükler: ağaçlık, oduncu, köylü, simitçi

Birleşik Sözcükler: hanımefendi, Eskişehir, başkent, ağabey


7. ETKİNLİK 


Soru : İstediğiniz konuda bir konuşma metni hazırlayınız ve bu metinde 1. etkinlik sırasında öğrendiğiniz sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanınız. Metninizi yazdıktan sonra konuşmanızı yapmaya hazırlanınız ve konuşmanızı yapınız.


Cevap :

Sevgili arkadaşlar,

Bugün doğanın önemi üzerine konuşmak istiyorum. Doğa, yaşamımız için hayati bir kaynaktır. Ağaçlar, çiçekler ve hayvanlar, hayatımızın vazgeçilmez parçalarıdır.

Ağaçların kozalakları, yeni nesillerini büyütme çabasını simgeler. Bizler de doğayı korumalı ve ona sahip çıkmalıyız. Herkesin bir mesken olarak gördüğü bu dünyayı temiz tutmak, hepimizin sorumluluğudur.

Körpe fidanların büyümesi için gereken ortamı sağlamalı ve doğanın sunduğu güzellikleri korumalıyız. Unutmayalım ki, doğayı korumak, aslında kendimizi korumaktır.

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları


8. ETKİNLİK 


Soru : Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden hareketle “ormanın faydaları” konulu istediğiniz türde bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.


Cevap :

Ormanın Faydaları

Ormanlar, yaşam kaynağımız olan oksijen üretir ve havadaki karbondioksiti emer. Biyoçeşitlilik açısından zengindirler, birçok bitki ve hayvana ev sahipliği yaparak ekosistem dengesini sağlarlar. Ayrıca, su kaynaklarını korur, toprak erozyonunu önler ve sel riskini azaltır.

Ormanlar ekonomik açıdan da önemlidir. Ahşap, reçine gibi ürünler sunar ve turizm için cazip alanlar oluşturur. Doğayı korumak, insan hayatı için büyük önem taşımaktadır.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : “Doğa ve evren” temalı şiirler bulunuz. Bulduğunuz şiirleri fotokopi ile çoğaltarak veya yazarak sınıfa getiriniz.


Cevap :

1. Gözlerin Gökyüzü

Gözlerin gökyüzü,
Bulutlar içinde hayal,
Düşlerime doluyor,
Rüzgârın nağmesiyle.

Yıldızlar parlıyor,
Geceye umut katıyor,
Her bir ışık, bir sır,
Kalbimde sevgi saklıyor.


2. Ormanın Sesi

Ormanın derin sesi,
Ağaçlar fısıldar rüzgârda,
Kuşların cıvıltısı,
Doğanın şarkısı her yerde.

Toprağın sıcak kokusu,
Çiçekler açar baharda,
Her canlı bir bütün,
Doğa, hayatın kaynağıdır da.


ÖĞRETMENDEN İSTENEN HAZIRLIK 


Soru : Şiir dinletisi etkinliği için fon müziği ve gerekli araç gereci hazırlayınız.


Cevap : Gelecek ders için araç gereçlerini unutmayınız.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

Our Score