6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51
6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları sayesinde, öğrenciler milli duygularını güçlendirecek etkinliklerle karşılaşırlar. Bu metin ve etkinlikler, vatan sevgisinin ve kahramanlık duygularının pekişmesini sağlar. Ayrıca, Türk dilini daha etkin ve doğru kullanma becerileri geliştirilir.
Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları ile öğrenciler, “Vatan Destanı” gibi önemli konular üzerinde düşünme ve yazılı ifade yeteneklerini artırma fırsatı bulurlar. Bu etkinlikler, öğrencilerin dil becerilerini geliştirirken, ders içeriklerine olan ilgilerini de artırır.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51
HAZIRLIK
Soru : Aşağıdaki dizelerle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.
“Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır.
Toprak eğer uğrunda ölen varsa vatandır.”
Mithat Cemal KUNTAY
Cevap :
Bu dizeler, vatan sevgisini ve bayrağın anlamını en güçlü şekilde ifade eden sözlerdir. Şair, bayrağın sadece bir bez parçası olmadığını, ona anlam katanın uğrunda dökülen kan olduğunu vurgulamıştır.
Vatan ise sadece toprak değil, üzerinde yaşayan insanların fedakârlıklarıyla anlam kazanan bir yerdir. Bu dizeler, insanların vatanları için verdikleri mücadelenin ve yaptıkları fedakârlıkların ne kadar değerli olduğunu düşündürmektedir. Vatan sevgisi ve milli birlik, bu dizelerde ön plandadır.
Soru : “Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları boşluklara yazınız.
Cevap :
“Vatan” Sözcüğünün Çağrıştırdığı Kavramlar:
- Özgürlük
- Bağımsızlık
- Fedakârlık
- Şehitlik
- Bayrak
- Millet
- Birlik
- Kurtuluş
- Kahramanlık
- Toprak
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki harf gruplarından her biri metinden bir sözcüğe aittir. Verilen anlam ve ipucu harflerden hareketle sözcükleri bulup eksik harfleri yazınız..
Cevap :
- Yüzyıllık süre = Asır
- Boylu boslu, yakışıklı (kimse) = Levent
- Cam parlaklığında, yeşil renkte, saydam bir süs taşı = Zümrüt
- Kahramanca mücadele, çarpışma, savaş = Cenk
- Kıtaları birbirinden ayıran deniz, ana deniz = Umman
- Sıkıntı, eziyete katlanmış veya katlanan = Cefalı
- Bilme, anlama, sezme = İrfan
Soru : b. Numaralı kutulara denk gelen harfleri, sırasına göre aşağıya yazarak şifreyi oluşturunuz.
Cevap :
ŞİFRE : CANIM VATANIM
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. “En büyük hürriyet cumhuriyettir.” dizesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?
Cevap :
Bu dizede cumhuriyetin, halkın en büyük özgürlüğü olduğu vurgulanmaktadır. Cumhuriyet, halkın kendi kendini yönetme hakkını elde ettiği, bireylerin özgürce yaşadığı ve eşit haklara sahip olduğu bir yönetim biçimidir. Şair bu dizeyle, bağımsızlık ve hürriyetin cumhuriyet ile anlam kazandığını belirtmektedir.
2. “Hilâli kucaklar her vatandaşın.” dizesinde, “hilâl” diye bahsedilen hangi varlıktır?
Cevap :
“Hilâl” burada Türk bayrağında yer alan ay figürünü temsil etmektedir. Bayrak, milletin birliğini ve bütün vatandaşların ona olan bağlılığını sembolize eder.
3. Şiirin en çok hangi bölümünü sevdiniz? Niçin?
Cevap :
En çok “En büyük hürriyet cumhuriyettir” dizesini sevdim, çünkü bu dize özgürlüğün ve bağımsızlığın en değerli şey olduğunu en güçlü biçimde ifade ediyor. Cumhuriyetin kıymeti ve halkın özgürlüğü bu dizede etkileyici bir şekilde vurgulanmış.
4. Şiiri etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız.
Cevap :
Evet, şiiri oldukça etkileyici buldum. Şair, vatanın güzelliklerini ve önemini destansı bir üslupla anlatmış. Vatan sevgisini, bayrak ve özgürlük kavramlarını güçlü ve coşkulu bir şekilde dile getiriyor, bu da okuyucuda derin bir yurt sevgisi uyandırıyor.
5. Şair siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?
Cevap :
Eğer ben olsaydım metin için “Özgürlüğün ve Vatanın Destanı” başlığını kullanırdım. Çünkü metin vatan sevgisini, cumhuriyeti ve hürriyeti büyük bir coşkuyla anlatıyor.
3. ETKİNLİK
Soru : Metnin konusu ve ana duygusunu belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şair, metinde ne anlatıyor?
Cevap :
Şair, metinde Türkiye’nin tarihini, doğasını, insanlarını ve vatan sevgisini anlatıyor. Türkiye’nin asırlardır güçlü ve özgür bir millet olarak var olduğuna, bağımsızlık uğruna verilen mücadelelere, cumhuriyetin değerine vurgu yapıyor.
Metnin Konusu: Metnin konusu, Türkiye’nin tarihî, kültürel ve doğal güzellikleri ile cumhuriyetin ve özgürlüğün yüceliğidir.
Ana Duygusu: Metnin ana duygusu, vatan ve cumhuriyet sevgisidir. Şair, vatanın kutsallığını ve özgür bir millet olmanın önemini coşkulu bir dille ifade ediyor.
Soru : Şairin bu metinde hissettirmek istediği asıl duygu nedir?
Cevap :
Şairin hissettirmek istediği asıl duygu, vatan ve cumhuriyet sevgisidir. Vatanın kutsallığı, bağımsızlık ve özgürlüğün değerini ön plana çıkararak okuyucuda derin bir milli duyguyu harekete geçirmektedir.
4. ETKİNLİK
Soru :“Vatan Destanı” adlı şiirden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.
1. a. Şiirdeki bütün dizelerin hece sayısı on birdir. Bütün dizelerin on bir heceden oluşması, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.
Cevap :
a. Şiirdeki bütün dizelerin on bir heceden oluşması, şiirin akışında bir ritim ve düzen sağlamaktadır. Bu düzenli hece yapısı, okuyan kişide ahenkli bir duygusal akış oluşturur. Aynı hece sayısının sürekli tekrarı, şiirin müzikalitesini artırarak okuyucunun şiiri daha etkili bir şekilde algılamasına katkıda bulunur.
O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil, sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.
2. b. Yandaki dörtlüğün kırmızıyla yazılan sözcükleri arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.
Cevap :
b. Dörtlükteki kırmızıyla yazılan sözcükler arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, şiirde uyumlu bir ritim oluşturur ve ahenk yaratır. Özellikle ses tekrarları, şiirin melodik yapısını güçlendirir, bu da okuyucunun şiiri daha kolay ve akılda kalıcı bir şekilde okumasını sağlar.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.
3. c. Yandaki dörtlükte kırmızı ile gösterilen sesler, üç farklı sözcük içinde yer almaktadır. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış ve okunuşları aynı, anlam ve görevleri farklı “aş” seslerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.
Cevap :
c. Dörtlükteki ses benzerlikleri, yazılış ve okunuşları aynı olan “aş” seslerinden meydana gelmektedir. Ancak bu sesler farklı anlam ve görevlerde kullanılmıştır. Bu tür ses benzerlikleri, şiirde armoniyi sağlayarak seslerin etkileyici bir şekilde kullanılmasına olanak tanır.
Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.
4. ç. Yandaki dörtlüğün kırmızı ile gösterilen ekleri arasında da ses benzerliği vardır. Bu üç ek, aynı ektir. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı
olan “-ın” eklerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.
Cevap :
ç. Dörtlükteki kırmızı ile gösterilen “-ın” ekleri, yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı olan eklerden oluşmaktadır. Bu eklerin tekrar kullanımı, şiirde bir uyum ve ahenk yaratır. Aynı eklerin kullanılması, hem ses açısından bütünlük sağlar hem de dizelerin birbirine daha sıkı bir şekilde bağlanmasına katkıda bulunur.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
5. ETKİNLİK
1. a. İstiklâl Marşımızı dize sonlarındaki ses benzerliklerine dikkat ederek okuyunuz.
Cevap :
İSTİKLÂL MARŞI
Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.
Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilâl!
Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet, bu celâl?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl.
Hakkıdır Hakk’a tapan milletimin istiklâl.
Mehmet Âkif ERSOY
2. b. İstiklâl Marşımızın dize sonlarındaki ses benzerliklerini bulunuz. Bu benzerliklerin
şiire olan katkısını açıklayınız.
Cevap :
İstiklâl Marşı’nın dize sonlarındaki ses benzerlikleri şu şekildedir:
- al sancak – parlayacak
- son ocak – ancak
- nazlı hilâl – celâl
- helâl – istiklâl
Bu ses benzerlikleri (kafiyeler), şiire ahenk ve ritim katmaktadır. Aynı zamanda şiirin etkileyiciliğini artırır ve okuyucunun hafızasında daha kolay yer etmesini sağlar. Şiirin güçlü bir duygu yükü taşıması, bu ses tekrarları sayesinde daha da vurgulanır, böylece verilen mesaj daha güçlü bir şekilde iletilir. Kafiyeler, şiirin müzikal yapısını pekiştirirken aynı zamanda bir bütünlük ve akıcılık sağlar.
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Ardından bu görselin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap :
Değerli arkadaşlar,
Milli birlik ve milli mücadele, milletimizin bağımsızlık için gösterdiği büyük fedakârlıkları simgeler. Kurtuluş Savaşı’nda halkımız, yokluklar içinde tek yürek olmuş, vatan toprağını korumuştur. Bu birlik sayesinde zafer kazanılmış ve özgürlüğümüz elde edilmiştir.
Milli mücadele ruhu, sadece savaş döneminde değil, bugün de bizim rehberimiz olmalıdır. Birlik içinde olmak, vatanımızı daha ileriye taşıyacak en önemli güçtür. Bu ruhu her zaman yaşatmalıyız.
Teşekkür ederim.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
7. ETKİNLİK
1. Dize sonlarında ses benzerliği olacak şekilde vatan sevgisi konulu en az iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Vatan Sevgisi
Bu topraklar uğruna dökülen kanla,
Gözlerim ufukta, kalbimle anla.
Hür yaşar milletim, hep bayrağım alda,
Vatanım için can feda her anla.
Dağlarında açar güller bir bir,
Her mevsim bahardır, yollar hep kir.
Şanlı al bayrakla yürekler dirilir,
Sevdamız vatandır, hepimiz bilir.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplarla ilgili bir araştırma yapınız.
Cevap :
Atatürk’ün Gerçekleştirdiği İnkılaplar:
Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’ni modernleştirme ve çağdaşlaştırma hedefi doğrultusunda birçok inkılap gerçekleştirmiştir. Bu inkılaplar arasında en önemlileri şunlardır:
- Saltanatın Kaldırılması (1922): Osmanlı İmparatorluğu’nun sona erdiğini ve halk egemenliğine dayalı bir devletin kurulduğunu simgeler.
- Cumhuriyetin İlanı (1923): Monarşi yerine halkın egemenliğine dayalı cumhuriyet sistemi kabul edilmiştir.
- Halifeliğin Kaldırılması (1924): Dini otoritenin siyasi gücüne son verilmiştir.
- Tevhid-i Tedrisat Kanunu (1924): Eğitim birleştirilmiş, modern ve laik eğitim sistemi benimsenmiştir.
- Kılık Kıyafet İnkılabı (1925): Batılı tarzda giyinme teşvik edilmiştir.
- Türk Medeni Kanunu’nun Kabulü (1926): Toplumsal ve ailevi düzenlemeler Batı hukukuna göre şekillendirilmiştir.
- Harf İnkılabı (1928): Arap alfabesi yerine Latin alfabesi kabul edilmiştir.
- Kadınlara Seçme ve Seçilme Hakkı (1934): Kadınlara siyasi haklar tanınmıştır.
Bu inkılaplar, Türkiye’yi çağdaş bir devlet yapma yolunda önemli adımlar olarak kabul edilir.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.