6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35, 36, 37, 38, 39
6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35, 36, 37, 38, 39 Cevapları” kapsamında yer alan Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin Türkiye’nin kültürel zenginliklerini ve doğal güzelliklerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktadır. Bu metin, dinleme becerilerini geliştirmek için önemli bir kaynak sağlarken, Türkiye’nin farklı coğrafyalarının özelliklerini de tanıtmaktadır.
Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları ile ilgili etkinliklerin yanı sıra, öğrencilerin okuma ve dinleme becerilerini pekiştirmelerine olanak tanır. Bu sayfalardaki etkinlikler, ders içeriğinin daha etkili bir şekilde kavranmasını sağlamakta ve öğrencilerin dil bilgisi konusundaki bilgilerini artırmaktadır.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39
HAZIRLIK
Soru : Kendini konuşanın yerine koyarak dinleme yöntemiyle “Türkiye’m” adlı şiiri
önce dinleyiniz, ardından metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Şair, şiiri hangi duygularla yazmış olabilir?
Cevap :
Şair, şiirini yazarken ülkesine olan derin sevgisini ve bağlılığını hissetmiş olabilir. Bu duygular, vatanına olan özlemi ve hayranlığını yansıtmaktadır.
2. Şair, şiir için neden “Türkiye’m” başlığını kullanmış olabilir? Siz olsaydınız
hangi başlığı kullanırdınız? Niçin?
Cevap :
“Türkiye’m” başlığını seçerek, eserinde ülkesine duyduğu sevgiyi ve aidiyet duygusunu vurgulamak istemiştir. Ben de bu şiire “Canım Vatanım” ya da “Cennetim Türkiye” gibi başlıklar koyardım; çünkü bu başlıklar ülkemizin güzelliklerini ve önemini daha da öne çıkarır.
1. ETKİNLİK
Soru : Metni bir kez daha dinleyerek metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük gruplarının anlamlarını tahmin ediniz. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız. Yazdığınız her sözcükle bir cümle kurarak cümlenizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Çiğdem Kelimesi
- Tahminim: Belirli bir çiçek türü.
- Sözlük Anlamı: Zambakgiller ailesine ait, farklı renklerde çiçekler açan, çok yıllık ve yumrulu bir bitki; mahmur çiçeği.
- Örnek Cümle: Köydeki tarlalarda birçok renkte çiğdemler açarak göze çarpar.
Urba Kelimesi
- Tahminim: Bir tür kıyafet.
- Sözlük Anlamı: Giysi.
- Örnek Cümle: Çocuklar, bayramda giyecekleri urba için büyük bir heyecan içindeler.
Zeybek Kelimesi
- Tahminim: Ege bölgesine ait bir halk dansı ve bu dansı yapan kişi.
- Sözlük Anlamı: Batı Anadolu’daki efelerden biri; Ege bölgesine özgü bir müzik ve oyun tarzı; zeybek havası.
- Örnek Cümle: Amcam zeybek oyununu ustaca sergiliyor.
Konmak Kelimesi
- Tahminim: Bir yerde oturmak veya yaşamak.
- Sözlük Anlamı: Bir yeri yurt edinmek.
- Örnek Cümle: Türkler, Orta Asya’dan sonra Anadolu’ya konarak yerleşmişlerdir.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Şiir, duygu ve düşüncelerinizde herhangi bir değişikliğe yol açtı mı? Açıklayınız.
Cevap :
Evet, şiiri okuduktan sonra ülkemle olan bağlılığım daha da derinleşti.
2. Sizce şair, ülkemizin güzelliklerini, değerini etkili bir şekilde anlatabilmiş midir? Açıklayınız.
Cevap :
Evet, bence şair ülkemizin güzelliklerini ve değerini oldukça etkili bir biçimde dile getirmiştir. Şiirinde ülkemizi yalnızca tek bir yönüyle değil, doğası, insanları, türküleri, zeybekleri ve orduları ile coşkulu bir şekilde aktarmıştır.
3. Sizden ülkemizle ilgili bir şiir yazmanız istenseydi neler anlatırdınız?
Cevap :
Ben ülkemizle ilgili bir şiir yazsaydım, ülkemizin doğal güzelliklerini, insanlarını, vatanımızı korumak için verilen mücadeleleri, askerlerimizin kahramanlıklarını ve Atatürk’ü konu alırdım.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilenlerden uygun olanı yazınız.
Cevap :
• Kütüphaneden ödünç kitap aldın mı?
• Yarın hava yağmurlu mu?
• Karşıdan gelen sizin otobüs mü?
• Okuduklarının arasında bu en güzeli mi?
Soru : b. Boşluklara yazdığınız sözcüklerin cümleye kattığı anlamı söyleyiniz.
Cevap :
Boşluklara yazdığım sözcüklerin cümleye kattığı anlam: “mi” eki, cümlelerin soru niteliği kazanmasını sağlıyor. Bu ek, cümlenin sonunda yer alarak söylenenlerin bir doğruluğunu sorguluyor veya karşımızdakinin onayını almak amacıyla kullanılıyor.
Soru : c. Soru ekini (mi) kullanarak defterinize beş tane soru cümlesi yazınız.
Cevap :
Soru ekini (mi) kullanarak beş tane soru cümlesi örneği ;
- Bugün sinemaya gidecek misin?
- Kahvaltıda peynir var mı?
- Arkadaşın da bu konuyu biliyor mu?
- Bu kitabı daha önce okudun mu?
- Öğretmen derse geç kalacak mı?
- Yarın pikniğe katılacak mısın?
- Bu film çok güzel değil mi?
- Hava sıcak mı, soğuk mu?
- Yüzme havuzunda kimler var mı?
- Bu elbise sana çok yakıştı mı?
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.
Cevap :
Metnin konusu, Türkiye’nin doğa güzellikleri, insanları, çobanları ve sürüleri üzerinde yoğunlaşmaktadır.
Metnin ana duygusu , yurt sevgisini ifade etmektedir.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki form üzerinde, ülkemizin dünyada daha iyi tanınmasına katkıda bulunmak amaçlı bir proje taslağı hazırlayınız. Hazırladığınız taslağı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Projenin Adı: Türkiye’yi Tanıtalım
Projede Görev Alacak Takım Arkadaşlarınız: Ali, Zeynep, Ahmet, Elif
Eylem Planınız (Sırasıyla Yapılacak İşler):
- Türkiye’nin tarihi ve kültürel yerleri hakkında araştırma yapmak.
- Toplanan bilgileri derlemek ve sunum hazırlamak.
- Türkiye’nin geleneksel müziklerini ve danslarını tanıtmak için bir etkinlik düzenlemek.
- Yerel yemekleri tanıtmak amacıyla bir yemek atölyesi oluşturmak.
- Proje sonuçlarını sınıf ve okul çapında paylaşmak.
Projede Kullanılacak Araç, Gereç ve Malzemeler:
- Bilgisayar ve projeksiyon cihazı (sunum için)
- Araştırma kaynakları (kitap, makale, internet)
- Yemek malzemeleri (atölye için)
- Afiş ve broşürler (tanıtım için)
Projeden Beklediğiniz Sonuçlar:
- Türkiye’nin zengin kültürünü ve tarihini arkadaşlarımıza tanıtmak.
- Ülkemize olan sevgiyi ve bağlılığı artırmak.
- Katılımcılara, Türkiye’nin farklı yönlerini ve güzelliklerini göstermek.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde yer alan yabancı kökenli ve dilimize henüz yerleşmemiş sözcükleri bulunuz ve örnekteki gibi Türkçe karşılıkları ile eşleştiriniz.
Cevap :
Soru : b. Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap :
Yabancı dillerden alınmış ve henüz dilimize tam olarak yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak, dilimizin zenginliğini ve özünü korumak açısından önemlidir. Bu, Türkçenin kültürel kimliğini güçlendirir ve dilin özüne sahip çıkmamızı sağlar.
Ayrıca, Türkçe’nin yapısının bozulmasını önleyerek, anadilimizin düzgün ve anlaşılır bir şekilde kullanılmasına katkıda bulunur. Bu sayede, dilimizi konuşan insanlar arasında iletişimi artırır ve Türkçe’nin gelecek nesillere daha sağlam bir şekilde aktarılmasını sağlar. Özellikle eğitim ve resmi iletişimde Türkçe karşılıkların kullanılması, dilin doğru ve etkin bir şekilde gelişmesine yardımcı olur.
7. ETKİNLİK
Soru : Karamanoğlu Mehmet Bey’in aşağıdaki sözünü okuyunuz. Bu sözün sizde uyandırdığı düşünceler ile ilgili hazırlıksız bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap :
Karamanoğlu Mehmet Bey’in bu sözü oldukça anlamlı ve yerinde bir ifadedir. Bu sözle, Mehmet Bey devletin yönetiminde, dinî merkezlerde, dergâhlarda, sohbetlerde ve halkın günlük yaşamında Türkçeden başka bir dilin konuşulmasına yasak koymuştur.
O dönemde, devlet yöneticileri, şairler ve halk arasında Arapça ve Farsça yaygın bir şekilde kullanılmakta ve Türkçe değersiz bir dil olarak algılanmaya başlanmıştır. Bunu fark eden Mehmet Bey, Türkçeye hak ettiği önemi kazandırmak için böyle bir karar almıştır.
8. ETKİNLİK
Soru : Sınıfa getirdiğiniz araç gereçleri kullanarak Türkçemizin güzel ve doğru kullanılması ile ilgili bir afiş tasarlayınız. Tasarladığınız afişi, öğretmeninizin rehberliğinde sınıf panosunda paylaşınız.
Cevap :
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. “Anadolu, sevgi, kültür, misafir, gelenek” sözcüklerine de yer verdiğiniz hikâye edici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler kullanmamaya dikkat ediniz. Metninize uygun bir başlık bulunuz.
Cevap :
Başlık: Anadolu’nun Misafirperverliği
Anadolu, tarihi ve kültürel zenginlikleriyle dolu bir yerdir. Bu topraklarda sevgi ve misafirperverlik her zaman ön plandadır. Küçük bir köyde yaşayan Ayşe, misafirlerini ağırlamak için hazırlık yapıyordu.
Köydeki herkes, Ayşe’nin davetini duyunca sevinçle geldi. Gelenek göreneği olarak, en lezzetli yemekler hazırlandı; sarmalar, dolmalar, sıcak pideler masayı süslüyordu. Misafirler geldiğinde, Ayşe onları güler yüzle karşıladı.
Sıcak bir atmosferde geçen akşamda, sohbetler ve gülüşmelerle dolu bir zaman geçirildi. Misafirler, Anadolu’nun sevgi dolu sıcaklığını hissetti. Akşam sonunda, herkes Ayşe’ye teşekkür ederek Anadolu’nun eşsiz misafirperverliğini bir kez daha deneyimlemiş oldu.
b. Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.