8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Hecce Yayıncılık
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
8. Sınıf Türkçe Kitabı Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları
“Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı”, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek amacıyla birçok etkinlik ve metin içerir. Özellikle “8. Sınıf Türkçe Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları”, öğrencilerin okuma-anlama becerilerini geliştirirken, metindeki olayları çözümleme yeteneklerini de artırır. Bu tür metinlerin yanı sıra, öğrenciler “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 Cevapları” ile sayfalardaki soruları çözerek dil bilgisi kurallarını daha iyi kavrayabilirler. “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa Cevapları” ise her sayfa için ayrı ayrı hazırlanarak, öğrencilere rehberlik eder.
Hecce Yayıncılık tarafından hazırlanan “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı”, özellikle “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Hecce Yayıncılık” etkinlikleriyle dikkat çeker. Bu sayfalarda öğrenciler, Türkçe dersine yönelik soruları çözerken aynı zamanda farklı metin türleri üzerinde çalışarak dilin inceliklerini öğrenirler. “Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Kitabı” gibi platformlar da öğrencilerin ders çalışma süreçlerine katkı sunarak, doğru cevaplara ulaşmalarına yardımcı olur.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Mevlanâ’nın “Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.” sözünden ne anlıyorsunuz? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap :
Bu sözden anladığım, başkalarına yardım etmek ya da bilgimizi paylaşmak, bize bir şey kaybettirmez. Tıpkı bir mumun başka bir mumu yakarken ışığından bir eksilme olmaması gibi, birine iyilik yaptığımızda ya da onları desteklediğimizde, kendi değerimizden bir şey kaybetmeyiz.
Aksine, yardımlaşma ve paylaşma bizi daha zengin, daha huzurlu ve mutlu kılar. Bu söz, cömert olmanın ve yardımlaşmanın önemini vurguluyor; başkalarına yardım ettiğimizde, kendi ışığımız daha da parlayabilir.
2. İnsanların neden yardımlaşmaya ihtiyacı vardır? Yardıma ihtiyaç duyduğunuz durumlar oldu mu? Anlatınız.
Cevap :
İnsanlar sosyal varlıklardır ve tek başlarına her sorunu çözemeyebilirler. Yardımlaşma, insanların hayatlarını kolaylaştırır ve toplumda bir dayanışma ruhu oluşturur. Hiç kimse her zaman her şeye yetemez; zaman zaman herkesin bir desteğe, yardıma ihtiyacı olabilir. Yardımlaşma, hem zorlukları aşmayı sağlar hem de insanlar arasında sevgi, saygı ve güven duygularını artırır.
Benim de yardıma ihtiyaç duyduğum zamanlar oldu. Örneğin, zor bir dönemden geçerken arkadaşlarımın desteği ve tavsiyeleri bana büyük bir güç vermişti. Onların desteği sayesinde, yaşadığım zorluklarla daha iyi baş edebildim. Yardımlaşma, hem ihtiyaç anında hem de genel olarak insanları daha güçlü ve birbirine bağlı kılar.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
1. ETKİNLİK
Kelime/Kelime Grubu: Hışmından
Tahminî Anlamı: Öfkesi, saldırganlığı
Cümlem: “Ceylan, kaçarken köpeğin hışmından düştü tuzağa.”
Kelime/Kelime Grubu: Zırp zırp
Tahminî Anlamı: Hızla veya çabucak hareket etme
Cümlem: “Ceylan zırp zırp ormanda dolaşıyor.”
Kelime/Kelime Grubu: Kırt kırt
Tahminî Anlamı: Küçük bir şeyi kemirme sesi
Cümlem: “Fare kırt kırt deliğinde kemiriyor.”
Kelime/Kelime Grubu: Fırt fırt
Tahminî Anlamı: Hızlıca uçma sesi
Cümlem: “Karga fırt fırt ağacın dalına kondu.”
Kelime/Kelime Grubu: Zalim
Tahminî Anlamı: Acımasız, merhametsiz
Cümlem: “Ceylan düşmüş bir zalim avcının tuzağına.”
Kelime/Kelime Grubu: Nöbetçi
Tahminî Anlamı: Gözetleyen, bekleyen kişi
Cümlem: “Tosbağa evde nöbetçi kalacak.”
Kelime/Kelime Grubu: Çaresiz
Tahminî Anlamı: Umutsuz, çözüm bulamayan
Cümlem: “Avcı çaresiz, ceylan gitmiş elden.”
Kelime/Kelime Grubu: Kısmet
Tahminî Anlamı: Talih, nasip
Cümlem: “Kısmetimiz tosbağa bu akşam.”
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
1. Anlatılan olay nerede geçmektedir?
Cevap : Olay, Ormanistan adında hayali bir ormanın kenar mahallesinde geçmektedir.
2. Şiirin kahramanları hangi varlıklardır?
Cevap : Şiirin kahramanları ceylan, fare, karga ve tosbağa adlı dört hayvandır.
3. Şiirde adı geçen varlıklar arasında nasıl bir yardımlaşma ve dayanışma vardır?
Cevap : Ceylan tuzağa düştüğünde, arkadaşları onu kurtarmak için hemen harekete geçer. Karga uçup ceylanın yerini tespit eder, fare tuzağın iplerini kemirir ve tosbağa evde nöbetçi kalır. Ardından tosbağa avcıya yakalanınca, bu sefer ceylan ve fare onu kurtarır. Bu yardımlaşma, dostluk ve dayanışmanın en güzel örneklerinden biridir.
4. Hayvanlar, tuzağa düşen dostlarını nereden ve nasıl kurtarmıştır?
Cevap : Ceylan, avcının kurduğu tuzağa düşmüştür. Karga ceylanın yerini bulmuş, fare tuzağın iplerini kemirerek onu kurtarmıştır. Daha sonra ceylan, tosbağayı avcının çantasından kurtarmak için avcıyı kandırıp peşinden koşturmuş, fare de çantayı kemirerek tosbağayı kurtarmıştır.
5. Metinde kullanılan “kırt kırt, fırt fırt, akıl fikir” gibi ikilemelerin metne katkısını açıklayınız.
Cevap : Bu ikilemeler, olayların akışını hızlandırmak ve okuyucuya hareketliliği hissettirmek amacıyla kullanılmıştır. Aynı zamanda şiire eğlenceli ve canlı bir ritim katarak anlatımı daha akıcı hale getirirler.
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap :
Konu: Hayvanlar arasında geçen yardımlaşma ve dostluk.
Ana Duygu: Dostluğun, dayanışmanın ve birbirine yardım etmenin önemi.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiire uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap :
- Dostluğun Gücü
- Orman Mahallesinde Yardımlaşma
- Ceylan ve Arkadaşlarının Kurtuluşu
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya okuduğunuz şiirle ilgili üç soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınıza sorarak onlardan cevaplamalarını isteyiniz.
Cevap :
- Karga ceylanı nasıl bulmuştur?
- Fare, arkadaşlarına nasıl yardım etmiştir?
- Avcı, tosbağayı yakaladıktan sonra neden ceylanın peşine düşmüştür?
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a) Aşağıda okuduğunuz şiirden bazı dizeler verilmiştir. Bu dizelerde bulunan söz sanatlarını belirleyerek dizelerin altına yazınız.
1. Mutludur ceylan ile fare / karga ve tosbağa şen
Cevap: Kişileştirme (Teşhis) – Hayvanlara insanlara özgü mutluluk ve neşe gibi duygular yüklenmiştir.
2. “Ceylan nerede kaldı?” der fare / Başına bir iş gelmesin sakın!”
Cevap: Konuşturma (İntak) – Fare, insan gibi konuşarak endişesini dile getiriyor.
3. Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak
Cevap: Zıtlık (Tezat) – Alçak ve yüksek uçmak, birbirine zıt durumları ifade etmektedir.
4. “İyi tanırım ceylanı,” der tosbağa
Cevap: Konuşturma (İntak) – Tosbağa, insan gibi konuşarak ceylanı tanıdığını ifade ediyor.
5. Ceylan, fare, karga ve tosbağa / Ormanistan’ın bir kenar mahallesinde / aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe.
Cevap: Mübalağa (Abartma) – Farklı türdeki hayvanların bir arada aynı evde yaşıyor olması abartılı bir durum olarak kullanılmıştır.
Soru : b) Siz de aşağıda verilen söz sanatlarının karşısına şiirden örnekler yazınız.
Cevap :
Kişileştirme:
- “Mutludur ceylan ile fare / karga ve tosbağa şen”
Hayvanlara insanlara özgü duygular yüklenmiştir.
Konuşturma:
- “Ceylan nerede kaldı?” der fare / “Başına bir iş gelmesin sakın!”
Fare, insan gibi konuşarak endişesini dile getiriyor.
Tezat:
- “Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak”
Alçak ve yüksek uçmak, birbirine zıt durumları ifade etmektedir.
7. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “yardımlaşma” konulu bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap :
Arkadaşlarım yardımlaşma konusuna değinirken çok güzel örnekler verdiler. Hepimizin yaşadığı bir gerçek var: Yardıma muhtaç olabiliriz, yardıma ihtiyaç duyabiliriz. Bugün bir arkadaşım, yardımlaşmanın sadece maddi değil manevi bir destek olduğunu söyledi. Buna katılıyorum. Birine sadece para ya da eşya vererek değil, bazen bir tebessüm, bir iyi söz ile de yardımcı olabiliriz. Aslında yardımlaşma, sadece zor durumda olduğumuz anlarla sınırlı değildir. Günlük hayatta, okulda, evde veya sosyal çevremizde de yardımlaşma, ilişkilerimizi güçlendirir.
Yaratıcı bir bakış açısıyla şöyle diyebilirim: Yardımlaşma, bir elin diğerine verdiği destek gibidir. Bazen sağ elimiz, sol elimizden yardım alır, fark etmezsiniz bile, ama birbirine muhtaçtır. Aynı şekilde, biz de arkadaşlarımızın, ailemizin ve çevremizdeki insanların desteği olmadan eksik kalırız. Yardım ettiğimizde, kaybettiğimiz hiçbir şey olmaz; aksine, hem karşı taraf hem de biz daha da güçleniriz. Unutmayalım, yardımlaşmak, toplumun her seviyesinde bizi daha ileriye götürür.
Yardımlaşmayı toplumun her kademesinde bir kültür haline getirdiğimizde, hep birlikte daha güçlü ve daha huzurlu bir yaşam sürebiliriz.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Yardımlaşma kelimesinin size çağrıştırdıklarını kavram haritasına yazınız. Aşağıya yazdığınız kelimelerin de içinde bulunduğu bir şiir yazınız. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz ve sınıf panosuna asınız.
Cevap :
Yardımlaşma Kelimesinin Çağrıştırdıkları (Kavram Haritası):
- Dayanışma
- Dostluk
- Birlik
- Paylaşmak
- Sevgi
- Güven
- Destek
- İşbirliği
- Yardımseverlik
- Empati
Yardımlaşma ile İlgili Şiir:
Birlikte Güzel
Bir el uzanır dostça,
Sevgiyle dolar yürekler.
Birlik olur herkes o an,
Dostlukla açılır kapılar.
Dayanışma her adımda,
Güç buluruz birlikte.
Paylaşırız sevgiyi,
Birlikte yürürüz her engelde.
Empatiyle bakınca dünyaya,
Güven büyür kalplerde.
Destek oluruz her zaman,
Birlikte daha güzel her şey!
9. ETKİNLİK
Soru : a) Aşağıdaki cümlelerde geçen kelimelerden isim ve fiil olanların altlarını çiziniz. Bu kelimeleri birbirinden ayıran özellikleri belirleyiniz.
Cevap :
Cevap :
- Aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe.
- İsim: ev
- Fiil: yaşıyorlar
- Akıllarında yok tuzağa düşme endişesi.
- İsim: endişe
- Fiil: düşme
- Ceylan bir gün çayıra iner.
- İsim: Ceylan, gün, çayıra
- Fiil: iner
- Avcı gelir avını almak için.
- İsim: avcı, av
- Fiil: gelir, almak
- Akşama yiyecek de yok hanede.
- İsim: akşama, yiyecek, hanede
- Fiil: yok (burada “yok” fiil olarak kullanılıyor)
- Mutludur ceylan ile fare.
- İsim: ceylan, fare
- Fiil: mutludur (durum bildiren bir fiil)
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : b) Aşağıdaki cümlelerde fiilden türediği hâlde fiiller gibi çekimlenemeyen, cümlede isim soylu kelimeler gibi görevler üstlenen kelimelerin altı çizilmiştir. Bu kelimeleri inceleyiniz.
Cevap :
Bol sohbetli gece oturmalarının yerini, ailece televizyon seyretmeler aldı.
Kitle iletişim araçlarının kişiler arası çatışmaya sebep olması günümüzün önemli bir sorunudur.
İnsanlar okunan bir kitabı ya da anlatılan bir masalı dinleyince bilgi edinirler.
Soru : c) Aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsilerin altını çiziniz.
Cevap :
- Ceylan bir gün çayıra iner.
- Fiilimsi: iner
- Avcı gelir avını almak için.
- Fiilimsi: almak
- Akşama yiyecek de yok hanede.
- Fiilimsi: yok (Burada “yok” durumu ifade eden bir fiil olarak kullanılmakta. Ancak fiilimsi olarak düşünülemez.)
- Mutludur ceylan ile fare.
- Fiilimsi: mutludur (Burada bir durumu ifade ediyor, fiilimsi olarak değerlendirilemez.)
- Ceylan, bir gün çayıra iner/kuyruğunu sallaya sallaya.
- Fiilimsi: sallaya sallaya
- **Bulmak için izini kardeşimin/bütün Ormanistan’ı dolaşırdım.
- Fiilimsi: bulmak
- Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak/bulutların üzerinden atlayarak.
- Fiilimsi: uçarak, atlayarak
“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Hecce Yayıncılık” konusunun videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
Bütün arkadaşlarım ödevlerini buradan kolay bir şekilde yaparak Türkçe dersinde başarılı olabileceğine inanıyorum ancak 8 sınıf Türkçe ders kitabı hecce yayıncılık cevaplarını değiştirerek yapmalarını tavsiye ediyorum hocaya yakalanmamamız lazım.